Idag klarade jag av Arlanda...

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 1 November 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Tänkte bara berätta att jag idag äntligen kom iväg till Arlanda! Det var en helt otroligt upplevelse. Väldigt lärorikt på många sätt. Flög dit tillsammans med en god vän. Kändes mycket bra. Vi delade på arbetet. Återkommer med artkikel och videoklipp från flygningen!

    Mvh,
    Fredrik
     
  2. Djin

    Djin Ny medlem

    Attans att du itne sa det innan,. då hade jag ju stuckit dit och fotat dig. :D
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag landade 1500Z. Det var en mäktig upplevelse! :) Av en händelse råkade min kompis jobba på Arlanda idag. Han kände igen flygplansreggen på cessnan och ropade upp mitt efternamn i etern, och det var ju jag som var jag! Rätt häftigt. Han låg bakom i en MD80!
     
  4. frazer

    frazer Medlem

    Då var det dig jag hörde på scannern på jobbet idag då :)

    Jag förstår precis hur du känner dig, jag gjorde precis samma sak i våras. Riktigt häftigt! Min film finns här: http://ben.kraal.se/stuff/070408_ESSB/

    Ser fram emot din film!
     
  5. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Krattifikationer!

    Det där skall du få berätta om ute på klubben när vi råkas någon gång. Ligger väl i framtiden för en annan. :)
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det gör jag så gärna! :)

    Skolar du nu eller?!
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Trevlig film!

    Var det du som spakade eller snackade i radion? Radiosnacket var proffsigt (man blir nästan avundsjuk). När ni gjorde inflygningen lät det som ni gjorde en IFR approach då ni körde på ILS och fick vektorer att gå efter. Stämmer det eller var det ren VFR (överkurs för mig i alla fall)?

    Jonas
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Grattis får jag nästan säga!

    Ska ha det som framtida mål när jag har lite mer flygtimmar!

    Jonas
     
  9. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Juppskij. Klar med all pappersexercisen och i full färd att himla med ögonen åt böckernas uppfattning om hur saker flyger. :)
     
  10. frazer

    frazer Medlem

    Tackar!

    Denna gången flög jag, vi brukar turas om att ta radion.
    Själva flygningen var en IFR-övning fast i VMC enligt VFR-regler :)
    Så vi blev hanterade precis som alla andra flygplan som flyger IFR till Arlanda blir hanterade. En bra övning!

    Det viktiga när man skall göra sådana här saker är att man inhämtar tillstånd från alla berörda instanser. I vårat fall innebar det att få tillstånd av ramptorn och tornet på Arlanda samt ATCC en vecka innan. Sen ringde vi och informerade skiftledare på plats innan start, precis som vi även gjorde med Bromma-tornet (även fast de missuppfattade lite, som ni hör i filmen).
     
  11. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Tiderna förändras.......
    Arlanda är ju ett riktigt getingbo i dag men jag minns för tjugofem år sedan då Arlanda var en öde asfaltöken med någon enstaka flygplanrörelse då och då. Det var inte ovanligt att man var ensam på frekvensen i kontrollzonen när man åkte dit.
    Helt otänkbart i dag.

    På Bromma och Kastrup var det ju litet mer liv i luckan förstås.

    MVH
    Håkan (som börjar känna sig gammal)
     
  12. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Jag har ju haft funderingar på det här också.
    Vi i klubben har snackat om att göra studiebesök hos flygledarna, och då borde man ju givetvis flyga dit.
    Ni som gjort det, har ni några tips?
    Man måste har slottid, så mycket vet jag, och det är väl bara att ringa och be om det.
    Är slottiden den tid då man landar respektive drar på?
    Hur exakt måste man hålla slottiden?
    Vilken tidpunkt? När det är lågtrafik lämpligtvis, men när är det det?
     
  13. frazer

    frazer Medlem

    Det är nog enklare att säga när man INTE ska åka dit :)
    Det är väl generellt tiderna 07-09 och 15-19, då det anses vara "rusning" (även fast rustningen är extra stor på fredagar men inte så stor på lördagar). Men jag vet att tornet alltid föreslår lördagar eller söndag förmiddag om man frågar vad de tycker. Förr oss med landningskort på Bromma är det gratis att landa på Arlanda när Bromma är stängt, annars kostar det ca 270 kr + moms (om de inte ändrat sen jag var där).

    Slot-tiden är när man skall sätta hjulen på banan samt dra på vid start-ögonblicket. Dock är det inte på minuten som med flow-slottar (som flygplanen som flyger IFR ut i Europa får).
     
  14. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Just det, avgifterna, UL är ju befriat från startavgiften, men hur är det med parkering, handling och sånt?
     
  15. frazer

    frazer Medlem

    Säker på att det gäller Arlanda? Arlanda är exkluderat från många liknande regler :)

    Parkering får man betala (1 tim gratis, sen 100 kr / tim om jag minns rätt), men handling osv. ingår i startavg.
     
  16. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Så vitt jag kan förstå ska det vara gratis för UL på Arlanda. Jag har läst avgifts-BCL:en(kommer inte ihåg vilken det är nu) framlänges och baklänges, och så som jag tolkar det ska det inte kosta något. Bromma däremot tar betalt, men där gäller å andra sidan inte säsongskorten för normalklass heller...
     
  17. frazer

    frazer Medlem

    Det gör det ju inte på Arlanda heller så :)
     
  18. magnusv

    magnusv Ny medlem

    Hur blev det med Arlandaartikeln, och filmen?
    För att dra upp en gammal tråd, men jag funderar på att flyga dit i helgen om vädret håller så alla tips osv är av intresse.

    Det som oroar mig lite är vad som händer om det blir problem med planet när man är på Arlanda, säg tex att startmotorn pajar när man står på ramp-S. Vill inte veta vad ev parkeringsavgift kommer att landa på isåfall, men antar att de inte är oresonliga i ett sådant läge. :)
     
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Filmen och artikeln borde ha varit klara för länge sedan. Jag ska se om jag får lite inspiration till helgen att klippa ihop filmen :)

    I den här tråden finns det lite mer information om vad det kostar:
    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=498&forumID=16

    Mvh
    Fredrik
     
  20. magnusv

    magnusv Ny medlem

    Härligt, ser jag fram emot!
    Men den uppgiften där om att det skulle bli 32kr kan ju inte stämma? Tycker PDF dokumentet är lite svåröverskådligt, men misstänker iaf att det kommer sluta på ca 4-500kr efter vad jag hört. Ska bli spännande detta, som sagt det som oroar mig är risken att bli fast på Arlanda med tillhörande problem :unsure
     
Laddar...

Dela sidan