Idag klarade jag av Arlanda...

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 1 November 2007.

  1. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    32 kronor låter lite, är kanske 325:-?
     
  2. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Den risken har man ju allttid så fort man lämnar hemmabasen. På Arlanda finns ju iallafall mekaniker, och likaså bör det vara ganska enkelt för en mekaniker från trakten att komma dit och fixa problemet.

    När det gäller just pajad startmotor är det ett ganska litet problem, åtmonstone om du flyger PA-28 eller C172. Båda är tämligen lätta att dra igång för hand. Men man bör vara två personer. Personligen föredrar jag att stå bakom propellern. Där har man bättre balans än framför. Öva gärna på hemmafältet tillsammans med någon som har erfarenthet av hur man gör.

    Vanligaste orsaken till vissen startmotor är för övrigt att man glömt slå av huvudströmmen.

    Hälsnigar/Allan
     
  3. magnusv

    magnusv Ny medlem

    Tänkte bara meddela att det gick bra i helgen, Arlanda finns nu med i loggboken. Angående avgiften så blev det 450kr tillslut. 350kr i startavgift, då ingår två timmars parkering. Vi stannade tre vilket innabar 100kr extra. En mycket intressant flygning som jag verkligen kan rekommendera. :)
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Grattis Magnus! Välkommen i klubben :e

    Mvh
    Fredrik
     
  5. XYZ 849

    XYZ 849 Ny medlem

    Bra jobbat :tupX2
    Men cessna på arlanda?? Kan inte inträffa speciellt ofta va?
    Skulle hemskt gärna ha fotograferat landningen.
     
  6. magnusv

    magnusv Ny medlem

    Nja, vet inte hur vanligt det är. Var dock en 172a där också samtidigt som oss. Länkar till ett annat forum där jag postat lite bilder från turen.

    http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,77476.msg897497.html#msg897497

    Hoppas det är okej med en sådan länk, hittade ingen regel som talade mot det, om annat får väl någon moderator ta bort den :unsure
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det är helt okej att länka Magnus! :)

    Om du vill får du gärna skriva ihop en liten artikel om din resa och skicka in här på Flygfyren!

    Mvh
    Fredrik
     
  8. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Kom Cessnor och hälsade på relativt frekvent ändå när jag jobbade där (2000 eller vad det kan ha varit). Snyggast var ändå när jag stod ute på ramp syd, eller någonstans däromkring, och en rote 37:orblåste över bana ett på lågan. :tupX2
     
  9. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Idag klarade även jag av Arlanda helt smärtfritt:

    http://pcreithe.wordpress.com :tup
     
  10. Knorren

    Knorren Medlem

    Fuskade du med dina tre start och landningar eller....? ;)
     
  11. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Ingalunda! Passagerarna var bägge två certinnehavare (CPL/IR/ME/NQ) vilket fråntar mig från "90 dagars regeln" enligt LFS om jag hade med dessa som passagerare.
     
  12. Knorren

    Knorren Medlem

    Åh sjutton!
    Den regeln kände jag inte till, har du länk till den?
     
  13. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Jag ringde ner till Norrköping
     
  14. Knorren

    Knorren Medlem

    Ok, men vad var kriterierna för undantaget då? S, PPL, TMG, CPL, ATPL, CFI eller vad?
    Måste passagerna vara nyktra? Vem är befälhavare?
     
  15. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Jag är/var befälhavare. Kriteriet var "valid license".

    Moderator kanske borde dela tråden.
     
  16. 19-555

    19-555 Ny medlem

    Jag var i ESSA TWR och tog några kort när du landade, du såg väldigt liten ut:tup. Vill du ha korten så skicka din e-mail adress till am@c4i.se.
    MVH/Anders
     
  17. Knorren

    Knorren Medlem

    Tack för infon!
     
  18. TOC

    TOC Ny medlem

  19. TOC

    TOC Ny medlem

  20. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Imorgon ska jag flyga till Arlanda tillsammans med en kompis. Är det någon mer som ska dit? Hojta till i så fall :)

    Min landningsslot är 1230Z.

    Mvh,
    Fredrik
     
Laddar...

Dela sidan