IFR i G-luft?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Fredrik, 31 Maj 2019.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Fredrik

Fredrik Moderator Flygfyren Operations

Flyger man IFR i G-luft i Sverige?

2. Airborne again

Airborne again Välkänd medlem

Absolut! Annars skulle det vara svårt att använda instrumentinflygningsprocedurerna på AFIS-flygplatser. :)

Lite mera seriöst. Ja -- och till skillnad från en del andra länder (men i likhet med resten av Skandinavien och Finland) så fungerar trafikledningssystemet sömlöst för IFR i G-luft. Exempel. Jag vill flyga IFR från Sundbro (Uppsala) till Jönköping på FL60. I början av flygningen (ev. redan på marken) får jag en klarering till Jönköping. Jag kommer sedan att passera ut ur och åter in i kontrollerad luft två gånger (mellan Stockholm TMA och Östgöta TMA resp. mellan Östgöta TMA och Jönköping TMA). Att flygningen delvis sker i G-luft märks inte på annat sätt än att trafikledningen (typiskt) meddelar "ingen känd trafik i okontrollerad luft". Man blir överlämnad mellan olika trafikledare hela vägen och någon ny klarering behövs inte.

3. Larscho

Larscho Moderator

Japp! Det funkar bra men man får ju tänka på att man inte separeras från någon trafik.

4. SE-AFB

SE-AFB Medlem

Mycket riktigt, men i realiteteten så får man "alltid" trafikinformation. Jag har iallafall inte sett något, som flygtrafikledningen inte sagt till om (tur det kanske!).

5. Larscho

Larscho Moderator

Visst är det så men ändå bra att veta vad som gäller. :)

6. Ursäkta en okunnig men nyfiken själ. Hur gör man för att själv se till att vara separerad från annan ifr trafik i g-luft i IMC?

Senast redigerad: 26 December 2019
    • Gillar Gillar x 1
  7. Airborne again

Airborne again Välkänd medlem

Man kan förlita sig på trafikinformation från trafikledningen eller kanske kollisionsvarningssystem om man har sådant. Eller så förlitar man sig på statistiken. I Storbritannien förekommer mycket mera IFR i G-luft än det gör i Sverige dels på grund av större trafiktäthet i allmänhet, dels på grund av att många piloter har britternas förenklade nationella IR som inte tillåter flygning i luftrumsklass A (som är mycket utbredd där). Trots det så har ingen kollision inträffat i G-luft under IMC i Storbritannien sedan andra världskriget!

• Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan