IFR Proficiency

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Jonas, 4 April 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej Fredrik, håller med dig och tycker det fungerar helt suveränt med bra Ipad.
    Jag har Jeppesen Scandinavia och vid flygningar i ner i Europa så använder jag Rocket Route, dels för färdplaneringen, då jag tycker den är oslagbar på att hitta godkända IFR-rutter (även VFR) och sedan får man väder, NOTAM samt även inflygningskorten. Spara allt i "paddan",
    skriv ut färdplanen för uppföljning och vips, allt klart! :)

    Glömmer aldrig vad min IFR-lärare sade; "Piloter är lata o smarta" !!
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. DanielW

    DanielW Medlem

    Till mig sa Olle(samma lärare som Mats hade), "Piloter är dumma och lata" därför har vi checklistor och autopilot =)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej Daniel, ah, dumma o lata var det ju.... Börjar bli gammal och glömmer bort, därför är checklistor bra!
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för era kommentarer :)
     
  5. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej, bilden är tagen idag på FL 100 på väg hem till Norrköping från Visby.
    -5 C och ganska isigt, avisningen fungerar bra!
    bild.JPG
     
    • Gillar Gillar x 3
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Grymt! Önskar det fanns en kärra med av-isning på klubben. LFK är väl ensam klubb som har en single Engine (Mooneyn) med det?
     
  7. Mats B

    Mats B Medlem

    Ett par bilder från igår på väg från EETU till ESSV på FL120. Bra TAS vid 75% motoreffekt, som ni kan se på första bilden till vänster, precis till vänster om kompassen. Dock hade jag en envis motvind, som mest 50 kt rakt i nosen som gjorde att resan tog 2:20., Groundspeed varierade mellan 111 och 125 kt. IMG_1339 (640x478).jpg
    IMG_1340 (640x478).jpg
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Kul! Hoppas du hade medvind dit?
     
  9. litens

    litens Aktiv medlem

    Spretig tråd;)

    Är färsk IR pilot men lösningen torde antingen vara att flyga så ofta att man får sin dos av IMC eller aktivt undvika att flyga när solen strålar om man har brist på tid eller pengar.

    I onsdags låg jag i tidvis ganska turbulent smet 1,5 tim (Halmstad- Eskilstuna-Halmstad) och kopplade ur autopiloten för att öva. Sedan när det blev VMC var det bara att dra igång automatiken igen.

    För min del tycker jag det är tråkigt att flyga kring fältet, då tar jag mer gärna en riktig tur för att öva.
     
  10. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    Hej!
    Jag är rätt novis när det gäller I-bevis.

    Men handahåller inte vardera lands AIP med alla IFR platar?
    Dom är väll i regel gratis att ladda ner!
    Jämfört med Jeppesens och dylikt.

    Själv har jag gjort med ett antal som jag sedan lägger in i AirNavPro som pdf filer.

    En app som jag också köpt är POOLEYS iPlates den handahåller dom länders AIP som du betalar för.

    SkyDemons platar är t.ex tagit rakt ifrån AIP.
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag har oxå aip-plåtar i bl.a. i Rocket Route, dock skiljer sig formatet mellan länderna samt att operativa minima saknas, vilket innebär att man själv måste räkna ut det :(
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...
Liknande trådar
  1. DanielW
    Svar:
    39
    Visningar:
    6,890

Dela sidan