IFR-rating

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Niclas, 27 November 2008.

  1. Niclas

    Niclas Ny medlem

    Hej!

    Jag håller på med min PPL-utbildning just nu och är lite nyfiken på att ev komplettera mitt framtida privatflygarcert med en instrumentrating, men jag lider av röd-grön färgblindhet... Någon som vet vad som gäller? Sätter det stopp för IFR-utbildning helt och hållet eller är det bara stopp för att gå vidare med CPL/ATPL?
     
  2. FL95

    FL95 Medlem

    Hej Niclas!

    Jag har samma problem, jag har en nedsatt grönkänslighet och fick nobben när jag skulle söka till flygledare som har samma synkrav som en trafikpilot...

    Tidigare kunde man få en I-rating med begränsning till dagsljus, men den möjligheten finns tyvärr inte längre.
    Numera så måste man ha NQ (Night Qualification) innan man kan få sin IR, så det gör att man måste kunna skilja på färgen på navljusen.
    Detta testas med ett s.k. lanternprov, man tittar på en låda som visar två ljuspunkter som kan vara vilken kombination som helst av vitt, rött eller grönt ljus.

    Mitt problem inträffar när jag ska avgöra om båda ljuspunkterna är vita eller gröna. Är det en av varje så är det inget problem, men är båda samma och ljuspunkterna är svaga så har jag svårt att säga vilket det är...
    Om man inte klarar lanternprovet så är det nog kört tyvärr.

    /Daniel
     
  3. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Jag har samma problem (röd/grön-färgblindhet) och trodde länge att det var helt kört med IFR-rating.
    Fick så småningom nys om lanternprovet (på Karolinska). För min del gick det bra. Kunde skilja på ljuspunkterna trots att jag är helt chanslös på siffer-punkttavlorna. Det kan alltså vara litet olika på graden och karaktären av färgblindheten. Har nu haft IFR-ratingen i 10 år utan bekymmer.:)
     
  4. Niclas

    Niclas Ny medlem

    Ok, tack för svaren! Då kanske det kan finnas ett litet hopp i alla fall... :tupX2

    Fordras det ett lanternprov även för NQ?

    /Niclas
     
  5. gronbek

    gronbek Ny medlem

    Hej. Det är en ny typ av lanterna idag jämfört med för 10 år sedan. Den nya kan visa en mängd olika nyanser av vitt, grönt och rött. Jag torskade på den i somras. Jag tror du fick testa den gamla varianten med endast en nyans av dessa färger. Den gamla kunde man fuska på sade läkaren:X Men ett litet ljus i mörkret är att det skall komma ett nytt test där man skall urskilja rörelser på en gubbe på dataskärmen beroende på färg. :)
     
  6. FL95

    FL95 Medlem

    Det där låter bra, vet du när det testet kommer att börja användas?

    Ja, det behövs lanternprov för NQ, eller egentligen är det ju för att bli av med dagerbegränsningen i medcalet.

    /Daniel
     
  7. Erik

    Erik Ny medlem

    Det här är ju egentligen för sorgligt. Hur många här har någonsin varit i en situation där man haft att bedömma ett annat flygplans kurs utifrån färgen på navljusen och där resultatet på något sätt har haft en flygsäkerhetsmässig betydelse? Inte jag i alla fall...

    Erik
     
  8. Knorren

    Knorren Medlem

    Tja det har ju inte att göra med det bara....
    Ta signalering från tornet vid radiobortfall som ett litet exempel (iofs både under dager och mörker), ett annat exempel är att det finns gröna och röda ljus på en flygplats, och där färgen har väsentlig betydelse. Dessa ljus framträder ju när det blir mörkt och till skillnad mot för dager så kan det vara svårt eller omöjligt att avgöra vad ljuset har sitt ursprung i från.
    Så nog tycker jag det är berättigat att man ska kunna se skillnad på färger i mörker.
     
  9. Erik

    Erik Ny medlem

    Ja, jag tänkte också på tornsignaler och flygplatslampor men konstaterade, just som du påpekar, att det inte gäller specifikt på natten. Då dessa dessutom nog kan anses viktigare än att bedömma navljus måste man ju fråga sig vilka resonemang som egentligen ligger bakom.

    Erik
     
  10. DanielW

    DanielW Medlem

    Cockpit har ett otal lampor som färgsvaga/färgblinda kan få problem med. Det har varit ett haveri som beror på att en färgsvag i marginellt väder damp ned innan banan pga svårigheter att utläsa PAPI.

    4 red and your dead som man säger.
     
  11. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Färgblindhet

    Jag hade en röd/grön-färgblind arbetskamarat som vid ett tidigare jobb drabbats av krav på gott färgseende. Då han läst formuleringarna kring kravet hittade han att det var tillåtet med glasögon vid synproven. Han använde då glasögon med ett rött och ett grönt glas och kunde då avgöra med vilket öga han bäst såg en färg och på det sättet avgöra vilken kulör den hade. Han fick kämpa lite för att få glasögonen accepterade som synhjälpmedel, men han lyckades.

    Kan detta var möjligt även i flygsammanhang?

    Vid mörkernavigering med småbåtar förkommer färgade glasögon som extra hjälpmedel.
     
  12. DanielW

    DanielW Medlem

    Hej,

    Det är tyvärr inte godkänt att använda sådana glasögon/linser.
     

Dela sidan