Illaluktande flygplan...

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dahlbäck, 29 Juli 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    En liten fundering eftersom jag går i tankar på att uppgradera flygmaskin från X-klassat pytteplan till något rejälare och normalklassat...

    Ett problem som jag upplevt under de snart fem år jag haft mitt PPL är att passagerarnas (och särskilt då den viktigaste passageraren, min fästmös) mående under flygning påverkas starkt av, förutom turbulens och kvaliteten på min flygning *host*, av doften i kabinen. Själv störs jag inte men kan inte förneka att klubbens äldre PA-28:or stinker en del. Det är väl knappast så att de drar in en massa avgaser (då hade vi större problem...) men jag tänker mig att det är en del lukt av gammal olja o.dyl. som slinker in via värmesystemet som bidrar till "atmosfären" i kabinen. Sedan är ju de äldre maskinerna inköpta under en tid då det ansågs socialt adekvat att röka i planet. Och inredningen är väl knappast bytt sedan dess. Vet inte om det är just rökning eller bara allmän ålder?

    Vår Archer III som är från tidigt 00-tal upplevs bättre i det här avseendet och likaså DA-20:n. Så ju nyare desto bättre, uppenbarligen.

    Ni som har bredare flygerfarenhet, är det någon som kan säga om detta är ett problem generellt med "spam can"-modellerna (C172, PA-28) av 60-talsdesign? Eller är det något som mer beror på konstruktion samt individuella faktorer?

    Anledningen till att jag frågar är att jag av budgetskäl har börjat spana på flygplan i 150-160-hästarsklassen, byggda runt 1975-1989-ish.

    Någon som kan kommentera t.ex. Grumman American AA-5, Socata TB-9/10, C172 (har märkligt nog aldrig flugit någon sådan; måste åtgärdas snart... Skillnad med Reims-varianterna förresten?), Robin-varianterna?

    Alla synpunkter välkomna! :)
     
  2. AxelMalmgren

    AxelMalmgren Ny medlem

    Flyger en Grumman Tiger och den luktar ingenting alls. Är dock inte i någon flygklubb eller liknande och städas regelbundet.

    Slänger ofta in en torrboll i Cockpit för säkerhetsskull också.

    Tror det handlar om att de klubbplanen flygs mycket och städas lite dessvärre….
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Problemet är väl också att flygplanen genom åren spenderat hundratusentals timmar i en fuktig hangar. Alla möbler luktar illa då.

    Det sitter nog i klädseln och den kan man alltid byta.

    Om du funderar på en Grumman så kolla noga tiderna för vingbalken. Den har en livslängd på 5000 timmar om jag inte minns fel. Det är ganska dåligt och lätt att gå på en nit om man inte är medveten om det vid köp.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Fix

    Fix Ny medlem

    Är själv riktigt intresserad av att skaffa eget flygplan, så är det någon i Skåne gärna i närheten av Landskrona ESML som kan tänka sig att eventuellt bli delägare i ett normalklassat, Mooney M20J 201 / M20K 252... Förhoppningsvis luktar dessa inte :)
     
  5. Är det nån skillnad stillastående utan motorn igång kontra i luft under körning? Kan du testa, dvs låta henne sitta 30 min utan motorn igång som jämförelse. Tänker på alla förstagångsflygare som kräkts, var en del sånt när jag skolade, inte jag, men tror flygläraren fick torka upp en del. På ett par decennier kan det väl bli ett helt litet kartotek skumma molekyler i hytten. I så fall byta all inredning eller kolla hur det plan du spanar på använts (ensam flygräv eller hundratals förstagångsflygare).
     
Laddar...

Dela sidan