IMC-R drar sista sucken

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Domino, 18 Februari 2008.

  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Läser i brittiska tidningar att deras geniala IMC-rating är på väg att försvinna pga EASA's standardiserings-korståg.

    För mig låter det fantastiskt sunt med en IMC-rating riktad mot allmänflyget. I korthet tillåter den flygning i IMC i luftrum från D till G och används av allmänflygare för att göra enstaka genomstigningar av moln till bättre väder utan att för den sakens skull ha en svindyr rating som berättigar till IFR-flygningar i klass A.

    Nu är det bara England som har denna typ av rating och när det skall standardiseras är det ju enklare att ta bort den från Britterna än att göra den tillgänglig för resten av Europa. Ren lathet om ni frågar mig.

    Vad har ni för tankar kring detta?
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tråkigt för britterna att bli av med IMC-ratingen, speciellt med tanke på hur mycket det regnar där. Jag tycker vi borde ha haft en sådan inom hela europa. Det blev ju heller ingen förkortad IR-utbildning inom överskådlig framtid så det är surt. Har läst att man kommer fortsätta med IMC-utbildningen (utan rating) för fortsatt höjd säkerhet.

    Relaterad diskussion om IR och IMC-rating finns i tråden http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=540&forumID=1

    (Om man flyger N-reggat så kan man ju alltid ta ett FAA-IR bevis hos orbifly i europa :tupX2 : http://www.orbifly.com/index.php?lang=ENG&mode=1 , tydligen gör en del det för att gå runt reglerna)

    Jonas
     
  3. alv

    alv Ny medlem

    jag har hört talas om imc-ratingen. men jag förstår inte. Man flyger väl VFR, men t ex i moln. Vem sköter då separationen från andra flyg, om det inte kan göras visuellt?
     
Laddar...

Dela sidan