Importera renoveringsobjekt?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av lundin018, 29 April 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. lundin018

    lundin018 Medlem

    Hej på er :)

    Fick en infall att ett renoveringsobjekt typ cessna 150 vore ett härligt projekt.
    Men, får man ens renovera flygplan som privat person?
    Vad får man och vad får man inte?

    Sen är det ju en begränsad marknad i Sverige, så då är ju frågan om det är värt och om man kan importera ett objekt.

    Det är bara drömmar och idéer så jag har ingen fakta alls om det, men någon kanske vet?


    Vill ha ;)


    Trevlig helg på er :)
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja och nej är väl det enkla svaret. Nedan följer några förkortningar, som vanligt i flyget... ;)

    En Cessna 150 är allt som oftast klassad som ett EASA-luftfartyg vilket betyder att en behörig mekaniker måste skriva på allt som görs. Däremot så finns det ju flygplan som går i Experimentklass och där är det betydligt liberalare. Det brukar finnas en hel del flygplan till salu som är X-klassade och där kan man göra mycket mer själv som ägare. EAA heter organisationen som har hand om X-klassade flygplan i Sverige, de anordnar kurser så att man kan lära sig mer om underhåll.

    Sverige har en ovanligt bra marknad för X-klass skulle jag säga eftersom vi tidigare under åren har tillåtit fler flygplan än andra länder att ha den statusen. Hitta ett flygplan som står i malpåse, köp det för en spottstyver och börja renovera. :)

    Utan drömmar och idéer hade det inte varit kul med flyg!
     
  3. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Om du har bra relation med mekaniker, eller kan jobba under hans vakande öga så går det utmärkt att renovera EASA plan. Han måste signera allt arbete i slutändan och han är ytterst ansvarig.
     
  4. lundin018

    lundin018 Medlem

    Intressanta svar:) Då är det iaf ingen omöjlighet:)

    För att ett x klassa ett plan så ska man bygga minst 51% själv läste jag någonstans, Hur kommer det sig då att det finns ex cessna som är x klassat?
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Usprungligen så var väl X-klass enbart till för flygplan som man byggde själv, därav 51%-regeln. För ett gäng år sedan i Sverige så fanns det också en möjlighet att föra in veteranflygplan och "avarter" in under denna kategori. Det var många som nappade på det och en hel del renoveringar blev X-klassade. Det är därför vi har några få Cessnor i den kategorin men även de allra flesta övriga veteranflygplan vi har flygande. Så kan man inte göra längre tyvärr.

    En nackdel med att ha X-klass är dock att man inte kan använda flygplanet för skolflygning och det kan också uppstå vissa problem om man flyger utomlands då man egentligen ska ansöka överflygningstillstånd och liknande.

    Här kan du se en lista på vilka flygplan i Sverige som flyger under X-klass(troligtvis inte riktigt aktuell): http://www.eaa.se/dokument/flygplan/x_flygande.htm
     
Laddar...

Dela sidan