Inflygning på Mooney

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 7 December 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Finns det någon på forumet som vet var man kan flyga in sig på en Mooney? Om svaret är JA, finns det då några formella krav som måste vara uppfyllda av en som pilot innan detta kan ske?

    Mvh
    Fredrik
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Linköping Flygklubb
    Sture Bjelkårer
    mvh /TOC
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för det snabba svaret!

    Någon som har flugit Mooneyn och har lite erfarenhet av den?
     
  4. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Jag har ett par hundra timmar i M20J, och kan säga att du nog inte kommer att ha några som helst problem. Det är ett mycket lättfluget flygplan. Det enda jag någonsin känt var "konstigt" i en Mooney är att ratten bara går att vrida lite grann. Tar en stund att vänja sig vid skevrodren alltså. En till grej är den mycket styva fjädringen i landstället (gummiklossar) som gör det lätt att studsa om man landar med för hög hastighet.

    Var ordentlig med rodren om ni övar stall med vikning, många av kärrorna har en tendens att dra in i spinn med ganska lite förvarning. Att ha stället utfällt lindrar dock rejält.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Mjukis, tack för de kommentarerna! Vad jag kunde se på LFK:s hemsida så verkar den ha rätt bra prestanda. Den marschar runt 155 kt - inte så illa!

    Hur många timmar tror ni att det tar att flyga in sig på den?

    Mvh
    Fredrik
     
  6. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Ja jag brukar låna en när jag ska någonstans utanför staden. Hastigheten i sig är väl inte sådär oerhörd, det finns snabbare plan, men den är enormt bränsleekonomisk. Kabinen är allt utom rymlig, men kärran jag använder har tempurskum i stolarna så det gör inget att det är lite trångt ;)

    Hur många timmar har du och hur många olika flygplanstyper har du flugit? Även, har du tid i andra "avancerade" plan med ställbar propeller, fällbart ställ och cowl flaps (vad fan heter det på svenska? *kliar sig i skallen*)?
     
  7. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej Fredrik.
    Ett tips jag kan ge dig är att ta ett par pass med UL-Zephyr, för att få in lite "Mooney-känsla" i landingsfasen.
    Enligt den inflygningslärare jag hade på Mooneyn hade jag inga som helst problem med att hantera flygplanet, detta tillskriver jag mina timmar i den.
    Du kanske känner någon UL-lärare på just denna maskin som kan hjälpa dig?
    mvh / Mats B
     
  8. Stefan W

    Stefan W Ny medlem

    Jag flyger LBV och det är ett mycket trevligt plan.

    LFK specifika regler:
    x 50h PIC innan inflygning
    x Du måste flyga den var 6e månad, annars checkride med lärare
    x Om du har <200h TT gäller var 3e månad
    x Ej gräsfält

    Jag flög in mej VFR på mellan 4 och 5h och hade endast flugit PA28 innan. Lägg till ett par timmar för IR-inflygning om det är aktuellt. Antar ett det går fortare om man redan har ställbar snurra och infällbart ställ.

    Den cruisar c:a 145 på en effekt som ger ungefär samma tachotid som blocktid. Det är den hastighet jag brukar ange i färdplan. Tyvärr ger tachotids-debitering löjligt höga påslag om man tar ut mer effekt, annars gör den lätt 155kt på rimlig effekt.

    Det enda negativa är väl det något höga priset och att det blir lite mindre kul att flyga PA28 efteråt :)
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Anledningen till att jag ser mig om efter ett alternativ/komplement till Cessnan är för att den har en ganska begränsad räckvidd om man är 4 normalvuxna personer och exempelvis vill bege sig upp till norrland.

    Idagsläget har jag drygt 80 timmar och har så här långt flugit Socata TB9 Tampico (lågvingat) och Cessna 172.

    Nope, ingen sådan erfarenhet än så länge.

    Ja, jag känner visst en som heter Mats. Han kanske kan hjälpa mig?! ;) När har du tid?

    Hej Stefan! Välkommen till Flygfyren :)

    Vad kostar kärran i timmen om man använder sig av den mest ekonomiska inställningen på effektuttaget?

    Mvh
    Fredrik
     
  10. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Har du ingen tidigare tid i sådana flygplan så verkar Stefans uppskattning mycket rimlig :) Berätta gärna hur det gick när du är klar, Fredrik! :)
     
  11. Stefan W

    Stefan W Ny medlem

    Tack!

    Prislista finns här: http://www.lfk.se/lfk/prislista/
    Effekten jag tar ut är c:a 60%, den brukar som sagt ge c:a 145 KTAS och samma tachotid som blocktid. Jag har inte gjort så mycket experiment så jag vet exakt vilken effekt som ger mest knop per krona. Det vore iofs kul om någon kunde berätta exakt hur tachometer-tiden tickar fram i förhållande till varvtalet. Det verkar som om det går rätt mycket fortare en bit över 2300RPM.
    Känns rätt fånigt att sitta och optimera efter tacho-tid istället för driftsekononomi, men så blir det när man har tachodebitering.
     
  12. Danny

    Danny Ny medlem

    Men det finns väl olika typer av Mooney som kräver olika många skillnadsutbildningar. Med vanlig motor krävs det väl inget annat än RU (infällbara landningsställ) och VP (ställbar propeller)? Sedan är det väl också skillnadsutbildning på turbo och tryckkabin. Syrgas kräver väl också kräver skillnadsutbildning? Luftbroms kanske inte.
     
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Är detta exemplar utrustat med GPS/Autopilot?

    Mvh
    Fredrik
     
  14. Stefan W

    Stefan W Ny medlem

    Den har GNS430, höjdhållande autopilot (King 150), TKS-avisning och strike-finder.

    Förmodligen blir den billigare att flyga efter 1/2 efter ett prismodellen justeras. Om man deponerar pengar i klubben skjuter till drygt 3000 varje år så skå man kunna flyga alla plan till i princip rörligt pris vilket ligger på drygt 900:-/h för LBV. Mer information kommer i kontkten i januari vilken förhoppningsvis laddas upp som pdf på lfk.se.
     
  15. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Stefan, tack för det snabba svaret!

    Jag ska ta kontakt med LFK efter nyår och se om vi kan lägga upp en plan för inskolning på Mooneyn. I nuläget har jag ett par timmar kvar tills jag har uppnåt "50h PIC innan inflygning".
     
  16. Stefan W

    Stefan W Ny medlem

    ModeS-transonder kanske kan vara värt att nämna också i fall man vill flyga söderut.
     
Laddar...

Dela sidan