Inflygning på sporrhjul

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 2 Februari 2008.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Finns det någon som har flugit in sig på sporrhjul och som kan ge lite tips på vad man kan förbereda sig på mentalt? Det är nämligen så att jag ska göra en sådan här inflygning i mars/april. Sedan undrar jag hur många timmar man brukar räkna med att det tar.

    Mvh
    Fredrik
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Vad kul att höra att du skall bli en "riktig" pilot ! ;)

    Att flyga med sporre är inte så svårt, det är bara litet annorlunda.
    Taxningen kan upplevas som litet annorlunda eftersom man måste ligga litet före i tankarna hela tiden.
    Jag listar några punkter som kanske kan vara matnyttiga:

    -Eftersom svänghastigheten på marken ökar när du väl fått i gång svängen så får man i princip börja häva svängen så snart den kommit i gång. Mycket fladdrande med fötterna alltså.

    -Att starta är inga bekymmer, då har man propellerströmmen som hjälper till att ge god roderverkan så det gäller bara att ta ut ett ögonmärke långt bort och hålla kursen samt att våga trycka fram spaken så att man får upp stjärten.

    -Trepunktslandning kan vara litet knivigt till en början, det gäller ju att få till en bra kombination av attityd och fart så att man verkligen får till en bra "smygare".
    Välj ut ett ögonmärke långt fram och se till att hålla kursen, många tittar på en punkt för nära nosen och då kan det bli jobbigt.
    (Detta är svårare i en lill-Cub eftersom PIC sitter i baksits och ser inte ett skit framför nosen.)
    Samma sak som vid start och taxning: Använd fötterna mycket !
    Se till att ha god kontroll över vilken attityd flygplanet har när du taxar eftersom du skall ha samma attityd i sättningen.
    Glöm inte hekler att spaken skalll vara i magen vid sättningen, dvs fullt höjdroderutslag annars är risken för en okontrollerad galopp överhängande.

    Börjar flygplanet studsa och galoppera så gäller det att vara snabb med att dra på och gå om.

    Tidsåtgången för utbildningen är individuell.
    Den kortaste inflygning jag känner till tog 45 minuter innan eleven flög EK men jag skulle tro att snittet ligger på mellan 4 och 10 timmar någonstans.

    Vad är det för typ du skall flyga in dig på ?

    MVH
    Håkan
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Den här tråden har fått några månder på nacken nu så jag tänkte skriva en kort sammanfattning av hur långt jag har kommit med dessa planer.

    I början av maj satte jag äntligen igång med min inflygning på sporrhjul. All flygning har skett med en Bellanca och det är helt klart den roligaste typen av flygning som jag har varit med om hittils. Det känns som att man mera är "ett med flygplanet" än i en vanlig Cessna. Att man sedan har en "sticka" mellan bena istället för en ratt gör ju bara det hela lite roligare!

    Målet är nu att flyga EK så snart det är möjligt och sedan genomgå utbildningen för att bogsera segelflygplan efter det.

    Under skolningen så har jag även hunnit med ett par pass med lite mer avancerad flygning. Jag har bland annat fått prova på att göra rollar, loopar och hammerhead turns. Det är hiskeligt roligt! Finns det något bättre än det, så säg?! :) Vi har även tränat på lazy eights. Det är en mycket bra koordinationsövning där man får öva på att stiga/sjunka samtidigt som man svänger runt i formen av en åtta.

    Jag återkommer med en uppdatering lite längre fram.

    Mvh,
    Fredrik
     
  4. MickeP

    MickeP Ny medlem

    Hejsan!

    Kapitel 13 i FAAs Airplane Flying Handbook går igenom en hel del om just sporrhjulstekniker, jag brukar ge ut det till mina elever ett tag innan vi ska köra, så sparar man kan kanske nån timmes flygning!

    http://www.faa.gov/library/manuals/aircraft/airplane_handbook/

    / Micke
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tjena Micke!

    Tack för tipset! Jänkarna, de kan sin sak. Jag har läst några utav de andra handböckerna som finns och de är riktigt läsvärda måste jag säga.

    Mvh
    Fredrik
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ikväll flög jag EK. Det gick bra! Nu känns det väldigt naturligt att göra trepunktslandningar med sporrhjulskärran :)

    Kommer lägga upp ett kortare filmklipp från denna flygning.

    Mvh
    Fredrik
     
  7. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    GRATTIS Fredrik !

    Nu har du en ny dimension på flygningen antar jag ?
    Skönt att läsa att du blivit en "riktig" pilot ! ;)

    MVH
    Håkan
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack Håkan! :)

    På något sätt känns den här flygningen roligare än den vanliga som jag har ägnat mig åt tidigare och sedan känner jag mig mer "ett med planet" uppe i luften!

    Under den här sporrhjulsskolningen har vi även kört lite avance och det är absolut det roligaste som jag har gjort. Det är mitt nästa mål!

    I följande tråd finns ett kortare filmklipp från min första ek-flygning med sporrhjul:

    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=909&forumID=1

    Mvh
    Fredrik
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ikväll gjorde jag mina 5 obligatoriska studsar. Nu är jag officiellt influgen på sporrhjul :tup

    Mvh
    Fredrik
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Gratulerar! Låter otroligt kul med sporre! Hoppas jag får samma möjlighet senare!

    Jonas
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack!

    Nu återstår att genomföra bogserutbildningen á två timmar innan jag är helt färdig.

    Mvh
    Fredrik
     
  12. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Helt färdig blir man aldrig när man flyger med sporre !
    Det finns de som menar att man måste ha gjort minst tre ofrivilliga ground-loopar innan man börjar förstå vad det handlar om ! ;)

    Ha det bra !
    Håkan
     
Laddar...

Dela sidan