Inflyttad tröskel

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av ankan, 21 Mars 2010.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. ankan

    ankan Medlem

    Hej!

    Jag undrar om någon kan klargöra vad begreppet inflyttad tröskel innebär.

    Tag följande exempel:

    Vi har en flygplats med en landningsbana, bana 10 från ena hållet och bana 28 från andra.

    Antag vidare att bana 10 har en inflyttad tröskel 200 m.

    Om jag förstår rätt så innebär detta att om man ska landa på bana 10 så får man inte sätta ned hjulen förän man har kommit 200 meter in från banans början.

    Nu till min fråga. Om jag ska landa på bana 28, får jag då använda hela banan? Eller får jag fortfarande inte rulla över gränsen för den inflyttade tröskeln på bana 10?
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Du får använda hela härligheten. :)

    /TOC
     
  3. ankan

    ankan Medlem

    Aha, vad bra, det var vad jag trodde. Jag försökte fråga en flyglärare samma sak förra veckan, men jag misstänker att han missförstod mig, eftersom svaret var att man inte fick använda den delen av banan. Tror inte jag lyckades förklara att jag pratatde om den inflyttade tröskeln på _den andra_ banan :)
     
  4. Domino

    Domino Ny medlem

    Enflyttad tröskel markeras oftast med >>>> fram till linjen.
    Då är det bara när du landar du inte får sätta tidigare.
    Du kan dock starta med hela banan i den riktningen, eller om du kommer från andra hållet så får du också använda hela.

    Men om du har stängd bana fram till linjen, marketar med XXXXX så "finns den delen inte" alls. Hur du än skulle vilja använda den.
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem


    Studera alltid vad som gäller,dag,natt,mm

    http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AD/AD%202/ESSU/ES_AD_2_ESSU_en.pdf

    /TOC
     
  6. ankan

    ankan Medlem

    Kom på att jag glömde ett fall:

    Låt säga att vi ska starta bana 28 i mitt påhittade fall. Enligt "LFS 2007:17" måste ha nått 50 fot innan banans slut. Så, om man ska starta bana 28, ska man då räkna med att man måste ha nått 50 fot när man passerar (den inflyttade) tröskeln bana 10? Eller är det fortfarande slutet av bana 28 som gäller?

    Jag tänker att det borde vara tröskeln bana 10 som är gränsen. Anledningen till att tröskeln är inflyttad kan ju i vissa fall vara pga bristande hinderfrihet. Någon som vet? Eller är det något man får ta per flygplats, och att det beror på hindersituationen runt flygplatsen?
     

Dela sidan