Informationsblad

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av pcreithe, 31 Augusti 2007.

  1. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Goder afton!

    Sitter och jobbar med ett informations blad "Att ta PPL" åt min flygklubb. Nu har jag däremot kört slut på idéer och skulle behöva er input.

    Vilken information skulle just Du vilja ha i ett infoblad om Du gick i funderingar att ta PPL?

    :tup
     
  2. gramlin

    gramlin Medlem

    (Nu har du lyssnat för mycket på ESSA tornet igen ;-p)

    * Kostnadskalkyl
    * Utbildningsplan (så man vet ungefär hur lång tid det tar)
     
  3. Rikard

    Rikard Medlem

    * Medicinska krav
    Det skulle vara väldigt surt om man läser ett informationsblad, börjar ladda upp och sen vid ett av de första tillfällena får klart för sig att t.ex. ögon eller hjärta inte matchar kraven.

    Jag är till exempel behäftad med ett hjärta med WPW-syndrom vilket förmodligen medför att jag inte kommer att godkännas. Jag har dock inte tagit undersökt det än så jag kan måla fan på väggen.
     
  4. Domino

    Domino Ny medlem

    Här har du ett info-blad från Trollhättans klubb att kika på.
    Kanske ger några tips.

    http://www.flygklubben.nu/tfk/files/utbildning_tfk_2006.pdf
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag har funderat på den här frågan några dagar utan att komma fram till något vettigt.......................

    Det bästa är nog att några medlemmar med nytagna certifikat svara på frågan. De har ju i färskt minne vad som saknades i den information de fick när de började.
    När man har hållit på några år så upplever man så mycket som självklart.

    MVH
    Håkan
     
  6. Domino

    Domino Ny medlem

    Förslag på manus

    * Välkommen till privatflyget
    Här ger man en bild av vad flyget innebär praktiskt, socialt och lite exempel på vad man kan göra : dagstripper, touring, andra länder, meetings, FFK m.m. (denna del är viktig även ur "sälj-synpunt" eftersom inte många vet vad flyget egentligen erbjuder när man ger sig in i det. De vill bara "flyga")

    * Innan du börjar
    Elevtillstånd, polis, medical osv.

    * Utbildningen: Teori
    * Utbildningen: Praktiskt
    * Utbildningen: Examinering teori & praktik
    (Ge en bild av hur dessa ser ut)

    *Ekonomi
    Dela upp de olika posterna så man ser vad som är engångs- och löpande kostnader.

    *Tidsramar
    Detta saknas normalt tycker jag. Dvs att välja takt på utbildningen. Jag har sett allt från intensiv på 1 månad upp till 5 år. Visa med detta stycke att utbildningen kan anpassas till dina egna möjligheter.

    *När du är färdig.
    Ge en ekonomisk bild av vad det kostar att fortsätta med hobbyn när du är klar. Klubbflygare, delad eller egen maskin.
    Även vilka begränsningar du lyder under (vfr dager).

    Om man är vågad kan man jämföra med andra hobbies.
    Jag vet ett par som jämförde flyget med både segling och golf osv och kom fram till att flyget inte var dyrast.

    Kanske något om vidareutbildning och vilka vägar som finns att ta.

    Ovanstående är ju generellt. Flika in lite om just din klubb/skola osv.
     
  7. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Tackar för dessa inputs!
     

Dela sidan