Inget VFR-flyg i Norge på en månad?!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Anders Lidén, 15 Mars 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Vad är det som händer i Norge??

    + COVID-19 VFR AND SCHOOL FLIGHT RESTRICTIONS IN NORWAY.
    ACCORDING TO A NEW TEMPORARY NATIONAL REGULATION PROMULGATED
    14.03.2020 BY THE NORWEGIAN CAA,15 A RESTRICTED AREA HAS BEEN
    ESTABLISHED IN ALL NORWEGIAN AIRSPACE (NORWAY FIR).
    ALL FLIGHTS ACCORDING TO VISUAL FLIGHT RULES (VFR) IN NORWEGIAN
    AIRSPACE ARE PROHIBITED UNLESS PRE-APPROVED BY AVINOR ANS.
    ALL SCHOOL FLIGHTS IN NORWEGIAN AIRSPACE ARE PROHIBITED UNLESS
    PRE-APPROVED BY AVINOR ANS.
    REQUESTS FOR PRE-APPROVAL OF FLIGHTS MUST BE FORWARDED TO
    OPERATIVSTOTTE.NACC(AT)AVINOR.NO, NO LATER THAN 1H PRIOR TO PLANNED
    DEPARTURE.
    THESE RESTRICTIONS DO NOT APPLY TO MILITARY, POLICE, AMBULANCE AND
    SAR FLIGHTS. OBSERVATION FLIGHTS CONDUCTED UNDER THE TREATY ON OPEN
    SKIES ARE ALSO EXEMPTED.
    PRE-APPROVAL WILL NORMALLY NOT BE GIVEN UNLESS THE FLIGHT HAS A
    SPECIAL SOCIETAL USEFULNESS.
    FROM: 15 MAR 2020 19:00 TO: 15 APR 2020 19:00 EST EN/A0884/20
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ja norska luftfartstillsynet visar åter igen att dom äger världsmästartiteln i korkade beslut.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Så dumt...
     
  4. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Jag måste bara fråga, vad är egentligen syftet med ett sådant beslut??
     
  5. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Som jag fattat det, baserat på info i "Allmänflyget i Sverige"-gruppen på fejan, så handlar det om att hushålla med ATS-resurser. Jag förstår på ett plan hur man tänker, dvs. på samma sätt som andra samhällskritiska funktioner, vilka behöver ta höjd för förväntade sjukbortfall bland de egna leden. Samtidigt så ligger snart nästan all reguljär trafik nere, så några enstaka VFR-flygare som vill trotsa tidsandan och hålla uppe trimmen torde inte utgöra någon större belastning mot den bakgrunden.
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Om det stämde så löser man det fall för fall ATC har inga skyldigheter mot VFR fet går bra att neka clarering in i kontrollerad luft om/när arbetsbelastningen är för hög
    Att förbjuda VFR trafiken ökar belastningen på ATC då de som har möjlighet kommer att flyga varje flygning IFR istället för att blanda
     
    Senast redigerad: 16 Mars 2020
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I norrmännens resonemang handlar det inte bara om ATC utan även om flyginformationstjänst och framförallt SAR. Men visst är beslutet orimligt!
     
  8. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Nu har även Italien tagit ett liknande beslut enligt Aerokurier.
     
Laddar...

Dela sidan