Ingripande av civilt luftfartyg

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Micke_xyz, 14 April 2010.

  1. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Jag har egentligen två frågor angående dokumentet "Ingripande av civilt luftfartyg" som ska vara med vid all flygning.

    Har luftvapnet (antar att det är luftvapnet som är aktuellt) tillgång till kärror som går så långsamt att de kan utföra ett ingripande mot mig när jag kommer puttrande i 80 knop ultralätt?

    Hur vanligt, eller hur många gånger, har ett ingripande av civilt luftfartyg över huvud taget skett i sverige?
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Ingripande är inte så dramatiskt som det låter, ibland måste flygplan med strömbortfall identifieras eftersom de kommer smygande radio- och transpondertyst.

    http://www.lfv.se/AIP/ENR/ENR%201/ES_ENR_1_12_en.pdf

    Jag vet inte hur ofta det sker på riktigt så att säga men det övas i alla fall regelbundet. Man kan läsa mer på sidan 10 i FFK-nytt nr 1 2007:

    http://www.ffk.se/PDF/ffknytt/ffknytt_2007_1.pdf
     
  3. christerk

    christerk Ny medlem

    Helikoptrar kan gå ganska långsamt.

    Och jag har pratat med en JAS-pilot som har interceptat en långsam liten propellerkärra. Visst har dom problem att hålla 80 knop, men dom kan ju alltid cirkla kring dig. Du lär ju inte köra ifrån dom.
     
  4. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Helikopter! Det är ju självklart, hade ingen tanke på det.
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Ett annat effektivt sätt att påverka ett lätt flygplan som kanske inte förstår de direktiv han får av det prejande luftfartyget är ju att man gör en förbiflygning låg fart med en JAS 39 och placerar ändvirvlarna så att den lille inkräktaren blir litet omtumlad.
    Det kan säkert ge resultat :laugh
     
Laddar...

Dela sidan