INS/IRS positionsuppdatering

Diskussion i '060 Navigation' startad av XYZ 849, 23 April 2008.

  1. XYZ 849

    XYZ 849 Ny medlem

    Jag har fått för mig att det är möjligt att uppdatera en INS/IRS-position vid passering över en markstation ex. en VOR, med exakt lat/long. Eftersom INSen tappar noggranheten efter ett par timmar i luften kan det vara ganska önskvärt att sätta en ny "startposition".

    Nu finns det inte så många flygplan kvar i trafik med enbart INS/IRS men det fortsätter att dyka upp JAA-frågor i ämnet :laugh
     
  2. Roger J

    Roger J Ny medlem

    En INS/IRS måste stå still för att positionen ska kunna uppdateras. Det går inte att \"aligna\" om flygplanet är i rörelse.

    Däremot uppdateras FMS-positionen med hjälp av DME, VOR samt ILS LLZ (i vissa fall), och förstås GPS i de flesta moderna flygplan.
     
  3. Roger J

    Roger J Ny medlem

    dubbelpost
     
  4. XYZ 849

    XYZ 849 Ny medlem

    Nej jag talar inte om att aligna på nytt i luften. Det går icke. Däremot om att lägga in en ny position i lat/long. som referenspunkt. Jag hittade följande text i min GNAV-bok tillslut:

    "Finally, the Hold pushbutton is used primarily for updating INS position when overflying a reliable fix, such as a VOR overhead. The HOLD button is depressed as the fix is overflown the function switch is placed is the POS (position) mode, the exact lat/long of the radiofix (in this case the lat/long of the VOR) is punshed into the machine, and the hold button is then released."

    Detta säger ju klart och tydligt att det går att sätta in en ny referenspunkt. Däremot har jag lärt mig från lektionen att det inte går uppdatera INS-positionen i luften. Två motstridiga uppgifter. Därför var tanken att någon som flugit med en ren INS-burk kan ge sin åsikt.
     
  5. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Det går inte att realigna i luften. Däremot går det utmärkt, och är faktiskt ett krav, att kunna uppdatera. INSen får en känd position och kan då räkna ut hur mycket fel den har räknat på både position och hastigheter. Lär väl vara otäcka Kalmann-filter i det där någonstans... Därefter korrigerar den för detta och behåller på så sätt precisionen utan att driva av.

    Jag har förstått att de skriver ut att den uppdaterar över en VOR. Det är dock ett riktigt dåligt tillfälle för uppdatering, då där finns en cone of confusion som är alldeles för stor för pålitlig uppdatering.

    En DME däremot har ett fel på under trehundra meter, och oftast bara några tiotal meter. Tar du avståndet från två DME får du en väldigt bra fix att mata din INS med. Sedan kan man mata en INS med GPS-position, med VOR/DME-fixar o s v också. Det finns en prioriteringsordning för vad systemet skall välja som den mest exakta referensen om flera olika alternativ finns tillgängliga.
     
  6. XYZ 849

    XYZ 849 Ny medlem

    Jo, exakt det där upplever jag förvirrande.
    Kan du utveckla det där om Kalmann-filter? :h
     
  7. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Egentligen kan jag inte förklara Kalmann-filter närmare. Jag har aldrig blivit helt vän med de jäkla grejerna och det är därför jag tycker de är otäcka. :D

    Det var egentligen en sidokommentar du lugnt kan bortse från. Ett Kalmann-filter är, för att göra en lång historia kort, ett sätt att ta en sekvens av observationer av t ex var något är och hur fort det rör sig där varje observation är behäftad med en osäkerhet och utifrån hela mängden observationer bestämma den verkliga positionen och hastigheten med större noggrannhet än noggrannheten hos varje enskild observation.

    Ett exempel är till exempel målföljningsradarn i ett jaktflygplan, eller en vanlig flygtrafikledningsradar för den delen. Om osäkerheten då strålen sveper över målet en gång är hundra meter så kan man med fem svep få en mer exakt uppfattning om var målet är och hur fort det rör sig.

    På samma sätt kan ett flygplan genom att räkna på flera svar från DME-stationerna ta reda på var det är med större noggrannhet än den egentliga noggrannheten i svaren.

    Allt detta förutsätter naturligtvis att det är slumpmässiga fel, brus. Systematiska fel, som att en station alltid visar 100 meter för mycket, blir man inte av med.
     

Dela sidan