Intressant haverirapport, Svensk pilot i IMC nödlandade en C42 i Danmark

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av Jonas, 21 Mars 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  2. control

    control Välkänd medlem

    Blir förbannad när jag läser rapporten men vill inte skriva något specifikt
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Så onödigt och absolut idiotiskt.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Kan man vara mer envis? Tror han lyckats pricka in alla skolexempel på hur man inte ska göra!!
    Personen på radartrafikledningen måste slita sitt hår under samtalet!!
    Jag hittade ingen info om hur mycket bränsle han hade kvar så det kan ju inte varit nåt problem..
    Ähhh.. Skulle bli en bok om man skulle bryta ner detta i beståndsdelar!!
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Väldigt onödigt när han kunde ha vänt i tid.

    Samtidigt kan man undra hur många som skulle gå så här långt när de väl är däruppe. Kunde och kan var tex någon här i forumet vi pratar om. En med PPL och 800h i bagaget varav 400h på typen. En ganska erfaren pilot relativt sett. Med dagens GPSer typ iPad med artificiell horisont och moving map etc så tror jag att många medvetet eller omedvetet släpper lite på siktkraven när man inte längre behöver hålla tummen på kartan och checka av med utsikten. Med lite press att hinna hem till jobbet och/eller familjen så tror jag många gör det.

    Kan nog tänka mig att såna här incidenter kan bli vanligare i takt med allt fler har tillgång till mer denna typ av handhållna enheter.

    J
     
    • Håller med Håller med x 2
  6. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Jonas.
    Jag håller med, risken är stor att det kan hända.
     
  7. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    • Gillar Gillar x 1
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Risken går ju definitivt inte att bortse ifrån, en pilot som är riskbenägen i sig kan säkert frestas att tumma på marginalen ännu mer. Det är ju trots allt inte godkända navigationsinstrument ännu, och man bör behandla dem därefter. Det kommer säkert att hända mer sånt här, och vi kan antingen sitta och rulla tummarna medans det sker, eller aktivt arbeta med säkerhetsarbete lokalt i klubbarna och på nationell nivå genom TS och KSAK. TS tar upp flygsäkerhetsarbete som eg. enda punkt gällande privatflyget i sin "Stragegi för svensk luftfart". Kanske ska man ta chansen från våra förbund och modernisera samt återuppliva gamla H50P, eller starta ett nytt projekt i samma anda?
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan