Intressant läsning: "how do piston aircraft engines fail"

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Jonas, 8 Januari 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  2. control

    control Välkänd medlem

    Lite förvånande i en av kommentarerna, att flera piloter fått problem med magneter utan att någon av dem testat att köra på endast en... Jag är övertygad om att om jag skulle få en motor med konstiga smällar, oren körning osv. så skulle första reaktionen vara att dra av till idle men ganska snart skulle jag gått igenom checklistan och testat på en magnet
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hittade inte den kommentaren :( Men såg att författaren påpekade att många inte har rätt beredskap att hantera fel på en magnet...

    En annan intressant kommentar:

    "... my takeaway is that the majority of engine failures are infant mortalities. Therefore, if your engine is running well, oil pressure is good, compression is good, and there's no metal in the filter, leave it alone. Replacing serviceable parts with newly-manufactured parts restarts the infant mortality clock, and may do more harm than good."

    Påminner mig om att man kanske inte är helt säker som första användaren av en nyservad maskin....
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Snart kommer förhoppningsvis EASAs regler att förändras något så att man åtminstone för ELA1 mer eller mindre kan strunta i TBO och köra på tills motorn säger till. Bra eller dåligt? Jag tycker det är bra och håller med den kommentaren som Jonas citerade i ovan inlägg.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan