Ipad mini vs retina

Diskussion i '060 Navigation' startad av Marcuso92, 29 Juli 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 12 medlemmar.
  1. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Hallå!

    Nu är jag igång och ska köpa mig en ipad som jag till störst del ska använda till flygning. Men har så jävla svårt att bestämma mig vilken. Någon som har erfarenhet av dessa? Ska tilläga att jag tänkte köra med skydeamon.

    Känner storleken är det som ställer till problem.
    -Är ipad mini för liten (blir allt på skärmen för litet)?
    -Är ipad retina för stor och klumpig?

    Hur fungerar den inbyggda gpsen i dom? Är det ett måste att köpa en extern gps mottagare?

    Bara skriv alla era erfarenheter av detta. Allt hjälper!
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Jag har den första iPaden... Den interna GPSen har alltid fungerat för mig men skärmens dåliga ljusstyrka gör den omöjlig att använda om du har en cockpit med stort ljusinsläpp. Jag använder primärt min iPhone som sitter fast gömd från solen eller som jag vinklar i handen för att kunna se när solen ligger på, beroende på vilken kärra jag flyger.

    Jag är beredd att betala rätt mycket mer för en platta som har en riktigt ljusstark skärm. Jag föredrar 7-8 tum jmf. 10+
     
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag kör iPad 1 på knäbord. Ingen extern gps och i den PA-28 jag flyger är ljusstyrkan inget problem.

    Dock tycker jag att paddan tar onödigt mycket plats. Hoppas på en mini med retina-skärm till hösten, det vore nog optimalt.
     
  4. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Jag kör iPad 2 på knäbord.
    Extern GPS (DUAL XGPS150) då jag personligen känner att jag litar bättre på det beprövade WAAS systemet man även kan se status på.
    Inte upplevt något ljusproblem hittills, flyger mest PA28.

    Jag uppskattar att den är stor i allt handhavande, både för planeringen och enroute. MEN jag börjar bli sugen på att fippla upp den i panelen/yoken/rutan och då skymmer den mina instrument eller sikt för mycket. Jag planerar på att köpa en iPad mini när "de nya släpps" som jag kan "montera", men skulle inte bli förvånad om jag flyger med en mini monterad och den stora i knät....
     
  5. Daniel Karlsson

    Daniel Karlsson Ny medlem

    En ipad mini med Skydemon och ett knäbord är vad jag kan rekommendera helt klart. Skärmen på ipad mini räcker gott och väl. Men som sagt en ny mini lär vara på gång vilket kanske kan vara värt att vänta på :D
     
  6. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Tack för era reflektioner. Vet inte om jag kommer orka vänta på en ny modell som ska släppas. :)

    Men en stor blir för stor om man ska ha den på annat sätt än på knäet?
     
  7. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag har en vanlig (retina) ipad som jag varierar med att ha yoke monterad eller i knät. Har också en ipad mini som sitter med sugkopp.
    Man ser ingen skillnad på upplösningen på dom båda när man kör SkyDemon. Den lilla känns inte för liten för att kunna läsa av.
    Jag är jättenöjd med bägge :)
    Min fru har en ipad 2 utan retina skärmen och även den är klockren för skydemon..
    Lite för mycket hysteri över upplösningen.
     
  8. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Tack för svaret Lennart. Perfekt!
    Vad använder du för fästen till dom? Några bra tips som sitter bra?
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

  10. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Den stora ipaden du använder blir inte för stor för att sätta på yoken då?

    Alltså ram mount saker antar jag?
     
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag har den stora på höger yoke och den lilla på sidan i fönstret.
    Ett bra tips när det gäller sugkoppsfästen är att lossa dom när du är på hög höjd och montera det då.
    Då suger det fast riktigt rejält och släpper aldrig :)
     
  12. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    Jag funderade ett tag mellan en stor och en mini. Det blev tillslut en "Apple iPad Mini 64GB 3G Black" tack vare dess mobilitet i flygplanet.

    Jag har den t.o.m i ett Griffin "stridsvagns skal" och trots det så går den ner i min Jeppesens knee board. Så där fungerar den att surfa på tack vare den mjuka plasten i kneeboarden inte blir något hinder.
     
  13. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Är ruggigt nära att beställa en iPad Air. Eftersom jag vill använda den utanför flygplanet också tycker jag att den större storleken passar mig bättre. Annars kommer ju Mini med Retina-skärm senare i månaden... Svårt val, men allt är bättre än min iPad 1
     
  14. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Jag var helt inställd på den nya Mini för att kunna montera den lite här och var, men när nya Air presenterades, som fick mycket slimmare ram som gör den inte jätte mycket större än en Mini fick jag beslutsångest. Igen. Får för mig att mini har för liten skärm. men enligt Lennart är det ju inget problem
     
  15. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Samma här. Har en iPad 1 och suktat efter iPad mini länge. Blir nog beslutsångest nu när iPad air lanseras. Tror dock minin är bäst i flygplanet och större chans att man tar med sig i andra sammanhang ;)
    Man kan väl beställa nu?
     
  16. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag kan bara säga att mini funkar klockrent med sugkopp. Nu kan man ju få extrakort till paddan via sitt mobil abonnemang jättebilligt så det finns ingen anledning att bara köpa wifi. Jag älskar att få notam och vind i realtid.
     
  17. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jaha, då dök nya frågor upp igen då...

    Vad menas med assisted GPS? Jag ville försäkra mig om att Ipad mini verkligen innehöll GPS men det jag fick fram var att den innehöll endast assisted GPS. Är det nåt halvfabrikat eller vad?
     
  18. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Assisted GPS innebär att den tar hjälp av ditt mobila nätverk för att ladda hem data som gör att den snabbare hittar satelliterna. Tror jag :)
     
  19. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    För att en GPS-mottagare skall fungera så behöver den få information om satelliternas banor. Den informationen får den från satelliterna själva, men det tar lång tid att ladda ned den (drygt 12 minuter). (På grund av den låga effekten i satellitutsändningen och att alla satelliter sänder på samma frekvenser är det mycket låg överföringshastighet i dataöverföringen -- bara 50 bitar/sekund.)

    När man stänger av en GPS-mottagare så brukar den spara den informationen, men har den varit avstängd länge eller flyttats en längre sträcka så kan informationen behöva laddas ned igen.

    Som BosseB skriver så innebär assisted GPS att informationen hämtas via nätverket istället, vilket går mycket fortare.
     
  20. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Där ser man.
    Och bara för att röja undan alla tvivel så är det alltså så att använder jag mig inte av ett simkort så funkar gps:n ändå, även om det alltså bara finns en assisted GPS installerad? -Jag tänker om en sådan behöver ett nätverk för att den ska fungera, eller om den endast blir snabbare med ett nät.

    Det blir nog till slut en mini med retinaskärm. Jag har lånat syrrans för att få en uppfattning om storleken och den verkar ju väldigt smidig. Jag tror inte heller att den blir för liten.
    Enl Skydemons hemsida är mini-varianten fullt tillräcklig -kanske den bäst anpassade till och med för det programmet.
    Hur stort minne behöver man ha för dessa program Skydemon / Air Nav Pro? Jag kommer väl använda den till annat också men inte mer än normalanvändaren.
    Måste man upp i 32 Gb tro?

    Sen är jag inne på fästen.. Kneeboard eller sugplopp. Vad är att föredra? I knät slipper man skymma sikten men å andra sidan lutar den väl lite bort ifrån dig då så... jag vet inte. I sidorutan så kanske det blir drygt när man ska in och toucha den med fingrarna..
    Lennart. du har både och. Vad säger du? Om du bara fick välja ett fäste. Eller någon annan som har provat bägge...
     
Laddar...

Dela sidan