iPhone applikationer för flygning

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av SE-AFB, 7 Januari 2010.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Funderar på att byta till iPhone. Det verkar onekligen som att "alla" som har en blivit helt frälsta från första sekunden. Massor av tid läggs på att ladda ner nödvändiga (och onödiga?) applikationer ("app'ar"?).

    Byter jag till en iPhone ska det givetvis omedelbums laddas ner alla praktiska app'ar för flygning, men vilka är dessa?

    Jag kontaktade FPC med en fråga om en app för ARO'n kanske var på gång. Svaret var blixtrande snabbt, trevligt och informativt...även om det var negativt. Efter lanseringen av nya ARO har man en mängd problem (som kanske avhandlas i separat tråd), en iPhone app var inte planerad, men iom min kontakt iallafall (långt ner) på deras lista. Dock provade man innan svaret till mig att surfa in traditionellt på ARO'n med en iPhone och rapporterade att allt gick bra, förutom utloggningen. En automatisk utloggning skedde dock efter 15 min.

    Någon av Er alla som har tips på bra fungerande app'ar? Jag börjar. Fyll på listan!

    yr.no (norska vädersiten för översiktlig bild av vädret)
    AOPA Airports (perfekt för USA semestern, se www.foreflight.com/aopa )
     
  2. frazer

    frazer Medlem

    De Apps jag har installerade och använder i samband med flygning är som följer:

    Units - Bra och snyggt konverteringsprogram för typ alla enheter, inkl. uppdaterade valutakurser direkt från nätet

    Speed - Använder både när jag flyger och kör båt för att se fart, går att växla mellan kmh, knop och mph.

    PToolbox (Pilot Toolbox) - Bra-att-ha-verktyg med bl.a. uträkning av vindkomposanter, banrapporter (BA osv), METAR+TAF, meter<->fot-konvertering

    AeroWeather - Bästa flygväderappen enligt mig, snabb översikt över alla inlagda favorit-flygplatser, enkel färgkodning för VMC/IMC etc. Ganska mycket inställningar att anpassa.

    LiveATC - Mest på skoj, men går att lyssna på diverse flygfrekvenser via nätet (Mest USA men ibland går det att lyssna på Sverige).

    Även jag tar gärna emot fler tips på bra appar :)
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ett program som är värt att ladda ner är Flight Control. Det är en simulator där man agerar flygtrafikledare och ska guida ner flygplan på ett säkert sätt till olika landningsbanor utan att de kolliderar med varandra. Starkt beorendeframkallande! :)

    http://www.firemint.com/flightcontrol/

    Mvh
    Fredrik
     
  4. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag använder i princip samma apps som Frazer men har tittat lite på LogTen Pro Pilot Logbook, som ger logbok på macen och på iphone. Men det känns lite dyrt eftersom jag egentligen är nöjd med mitt Excel-ark. Men kolla gärna in det...

    http://coradine.com/

    (och jag håller med Fredrik om att Flight Control är starkt beroendeframkallande :)
     
  5. magnusl

    magnusl Medlem

    AeroWeather är riktigt bra.

    Jag använder ytterligare två program som fungerar väldigt bra, som dock kostar en liten slant (med betoning på liten i flygsammanhang).

    CoPilot - Färdplanering där man sedan kan navigera efter sin rutt. Har provat den live och den fungerar alldeles utmärkt. Tror den kostar 150 kr.

    Air Navigation Pro - Moving Map (med OpenStreetMap-kartor) där t o m luftrummen visas. Fungerar som den skall i luften! Tror den kostar 75 kr.

    Har dock gått och köpt mig en bil-GPS som jag lagt in SkyDemon på för att få en större display och lite bättre kvalitet på färdplanering och flygning. Dock är iPhone guld att ha som backupenhet.

    Magnus
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ytterligare en App.

    http://iphone.wareseeker.com/cfi-tools-vor.app/4301b4e848
     
  7. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Hej!!!! :p

    Finns det liknande applikationer för oss som har windows i mobilen?

    :tupX2
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag rekommenderar att du startar en ny tråd för den frågan så får framtiden utvisa hur utbudet för Windows Mobile ser ut :)

    Mvh
    Fredrik
     
  9. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Jeg har installert flere nyttige applikasjoner på min Iphone:

    MotionX-GPS, her kan man legge inn waypoints selv, den kan lagre flydd rute på kart, viser aktuell hastighet, gjennomsnittshastighet maks speed osv.

    PilotWiz, nyttig til å hente Metar/TAF, til å regne ut vekt og balanse, konverteringer, rute- og fuelplanlegging etc. Her kan man legge inn parametre for flere flytyper.

    Copilot, nevnt tidligere i denne tråden.

    Airbox Runway, kan søke etter flyplasser, nærmeste flyplass, waypoints. De viktigste flyplassene i Europa ligger inne i applikasjonen fra før.

    AirNavFree, her finner man flyplasser, VOR, ADF osv stort sett over hele verden. Navigasjonen vises som HSI/VOR/ADF/Compass instrumenter, som vi alle kjenner fra før.

    Ellers har jeg også en applikasjon som heter 3GPS, som viser kompass, speed, høyde og krengning. Denne kan også linkes direkte til Google maps.

    Med ønske om et riktig godt nytt flyår til dere alle sammen!

    Ingolf
     
  10. dypen

    dypen Medlem

    iPhone applikationer för flygning som dere omtaler finnes det mange med nesten eller likt navn på der ute. Har dere linker til produktene ?
     
  11. CaptPete

    CaptPete Ny medlem

    Håller med om ovan-(nedan?) stående tips. Vill gärna puffa för FlightRadar24 där man följer flygrörelser i realtid med mycket info. Ett alternativ till Flight Control är Flight Deck där man ska landa flp och hkp på hangarfartyg.
     
  12. dypen

    dypen Medlem

  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Känns som att det där var hela listan :)
     
  14. kungen

    kungen Medlem

  15. dypen

    dypen Medlem

    Noen som vet om det finnes en app med logbook som kan brukes og synke mellom pc og iphone utenom Logbook Pro ?
     
  16. control

    control Välkänd medlem

    beror på vad du menar med logbok, tiderna får du i airnav pro och dessa kan tankas över till PC via appens inbyggda webserver.
     
  17. dypen

    dypen Medlem

    Jeg ser for meg en logbook på pc`n hvor alt kan logføres med tilsvarende på iphone og at disse snakker sammen. Etter for eks en lengre ferietur hvor mange flyginger er loget på iphone og jeg kommer hjem så synker denne med pc. Altså jeg har alt på to steder! :)
     
  18. Rastaman

    Rastaman Ny medlem

    Airnav Pro är så otroligt bra, har en egen loggbok som du kan tanka över till datorn.
    Det programmet "räddade" mig en gång när vädret blev uselt och jag var tvungen att snabbt landa, klicka på närmsta flygplats och blixsnabbt ett streck dit. Enklare blir det inte!
     
  19. Domino

    Domino Ny medlem

    iPad är min trogne följeslagare i flyget numer.
    Allt från planering, navigation och loggning.

    Formatet på iPad känns optimalt då det matchar kneeboarden. Det finns även kneeboard-liknande ben-straps för samma ändamål.

    De appar jag använder mest är:

    Air Navigation Pro.
    Har man inte GPS-versionen kan man slava GPS:en från iPhone, och då även använda iPhone som ett separat instrument. Se film http://www.youtube.com/watch?v=_M0h8cWvu5o

    CircleToLand
    Plates (AIP) från flera länder.
    http://itunes.apple.com/us/app/circletoland/id413544024?mt=8

    AeroWeather för .... väder

    Sen är iPaden perfekt för att surfa på vanliga webbtjänster så jag använder den även på LFV, MyWeblog osv.

    Nöjd helt enkelt :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. dypen

    dypen Medlem

    Hva med føring / opprette og redigere "navigation plans" i regneark som jeg utfører på pc i dag i "Office Excel" Kan du utføre dette også på iPad ?

    Eksempel under på "navigation plans" fra "sobjerke" sin hjemmeside som jeg ikke får brukt på min 10" mini pc med "OpenOffice" eller "Microsoft Office Online"

    http://bjerkeset.com/~sobjerke/PPL/

    Da må jeg over på min faste pc med kjøpt "Microsoft Office". Hva bruker dere for å føre "navigation plans" ?
     
Laddar...

Dela sidan