IR - Distansflygtid?

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Jonas, 25 Juli 2008.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag är ev intresserad av IR längre fram men undrar om antagningskravet på 50 timmars distansflygtid som PIC. Vad räknas som distansflygtid?

    Läste förut på någon amerikansk sajt att flygning mellan två flygplatser med minst 50nm fågelvägen räknas som det. Fast jag är inte säker på om jag kommer ihåg rätt. Är det samma här och hur hårt håller man på det?

    Kan vara bra att veta så att man kan bygga tid på korrekt sätt tex att man alltid gör en studs på en annan flygplats när man är ute och flaxar.

    Jonas
     
  2. Peo

    Peo Ny medlem

    Distansflygning är längre än 25 nm från startflygplatsen. Om du sedan landar på något annat fält eller åker tillbaka till startflygfältet spelar mindre roll.
    Observera att 50h distansflygning är för att få göra uppflygning för IR, ej för att få börja utbildningen! Det går alldeles utmärkt att börja skola innan.
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Aha, tackar, det slog mig inte att det var den definitionen som gällde, mao tex kravet för driftfärdplan. Om man då inte har landat på någon annan flygplats, hur kan man då "bevisa" att man flugit 25nm bort vid tex varje pass och inte bara har 50h studs i varvet. Inte helt omöjligt att en segelbogserare har en sådan situation?
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    PS.

    Vad jag egentligen behöver veta är om det duger att summera PIC timmarna, utan att få de ifrågasatta som distansflygtid om det ändå inte går att verifiera var jag varit? I och för sig kan man ju alltid ifrågasätta de pass som varit för korta för att flyga 25nm+25nm fram och tillbaka.

    Jonas
     
  5. Peo

    Peo Ny medlem

    Det är uppflygningskontrollanten som bedömmer om det är korrekt. Har du en flygning som är 1.5 h lång med bara en landning så tror jag inte att han kommer att ha några problem att acceptera det som distansflygning. Om du har ambitioner att ta IR så kan det vara en idé att skriva i kommentarsfältet om det var en distansflygning eller inte från och med nu.

    Min kontrollant frågade bara rätt ut om jag hade 50h. Ett "ja" var allt han krävde.

    Tänk även på att dina EK-distansflygningar under PPL-utbildningen räknas!
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för klargörandet!

    Förresten, har du några kommentarer kring att ha tagit IR? Var det ett bra val och hinner du utnyttja ratingen? Var det svårt och tidskrävande? Brukar kolla in din trevliga och intressanta blogg och gillar det skarpt. Det skulle vara helt underbart om du eller någon ville skicka in en artikel om att ta IR här på flygfyren.

    Jonas
     
  7. Peo

    Peo Ny medlem

    Jo, jag är mycket nöjd! Faktum är att jag nästan aldrig flyger VFR längre, oavsett väder. En av de stora missförstånden är att man bara har nytta av IR för att flyga i moln, men den stora fördelen tycker jag är den extra service man får och enkelheten med att planera sina flygningar. Man behöver aldrig mer bry sig om var ett TMA startar eller slutar, du behöver inte leta upp en massa konstiga inpasseringspunkter till CTR och du får GARANTERAT nya frekvenser från ATC när det är dags.
    Och så får du ju faktiskt flyga i moln...

    Om man sedan tycker att det är värt den extra kostnaden för ett IR för att få dessa fördelar är en helt annan femma... Det är inte jättemånga av mina flygningar som jag ärligt kan säga att jag har behövt ett IR för att komma fram. Men om man kan välja mellan att gå genom ett heltäckande molnlager upp till FL060 eller ligga och skumpa fram på 1200 ft under molnen så väljer nog jag det första...

    Jag tror inte jag har orken att skriva en artikel om att ta IR. Den som är intresserad får jättegärna kika in på bloggen. Det mesta om utbildningen står där.

    /Peo
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tackar för motivationshöjningen!

    Gillade vinklingen på det där om att alltid flyga IFR. Om det är VMC kan jag tänka mig att det är ganska soft att flyga mellan två flygplatser och slippa tänka på TMA gränser och inpasseringspunkter. Förstår dock att kraven på planering är en annan sak vid IMC.

    Jonas
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    En tanke kring det där som talar för att det inte är så dyrt egentligen.

    Även om det kostar över 100000 för ratingen så är det ju inte bara en rating man får för pengarna. Man får ju 50h flygtid oxo? De skulle ju ändå flygas ändå :tupX2

    Så hälften av pengarna skulle man ju ändå göra av med för eller senare. Man får ju mer flygtid och tex närmar sig kraven på att flyga brandflyg och släppa fallskärmshoppare om man nu har det intresset.

    Jonas
     

Dela sidan