IR Uppflygning avklarad!!

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Jonas, 16 Oktober 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jaha... då har man ett ytterligare "license to learn".

    Flög upp idag i Kristianstad för IR-SEP! Mycket slit med teori och flygande för att få flyga med PPL i IMC! Så det var verkligen en skön känsla när man fick ett grattis av kontrollanten idag :)

    Tyvärr ;) så var det klockrent VFR väder under uppflygningen idag så det blev liggunderlag i rutan, men det känns skönt att tidigare få ha gjort otaliga approacher i riktigt IMC ner till minima som tex 200 fot och knappt sett banan vilket är det bland det roligaste jag upplevt under mina flygningar. Inte helt fel heller att starta i grått och trist väder med IMC och bryta genom molnen och mötas av en klarblå himmel och en välkomnande sol :tupX2

    Jippi!!!

    Ps. Gick kursen via http://www.southsweden.se/
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Grattis!

    Kul att du fixade det!
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Grattis!
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tackar!!
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Grattis! :)
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack Fredrik!
     
  7. Epelle

    Epelle Medlem

    Grattis!
    Önskar å drömmer.

    Hur länge höll du på, Jonas? Riktigt nyfiken...


    Grattis igen! /Per
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Tackar för gratulationen :)

    Ja du.. det blev mer utdraget än vad jag hade tänkt. Jag påbörjade distansteorin på flygteoriskolan årsskiftet 2009/2010. Jag gjorde hälften av tentorna under kursens gång men sen dök en massa saker upp i vägen så jag gjorde uppehåll i ca ett år. Tog upp kursen igen under våren och betade av resten.. Började pendla till skåne (från Uppsala) i slutet av maj och åkte dit ca var tredje veckoslut. Så det slutade på 1 år och 10 månader :(

    Hade allting varit optimalt: Teorkursen börjar i november/december och avslutas i feb/mars. Ligger man på 100% utan några störande faktorer så borde man vara klar till mars. Flygningen kan man påbörja när som helst och bör inte ta mer än 2-3 veckor att avverka om man flyger intensivt. Då borde man kunna vara klar på 4 månader om man har 5-6 veckors semester över ;(

    Funderar du på IR?

    Jonas
     
  9. Epelle

    Epelle Medlem

    Jonas!

    Jag hoppas kunna ta det någon gång, dessvärre är det mycket jobb och familj. Hade ju förhoppningar på IR-skolning på Sundbro, men det verkar dröja, å andra sidan får jag nog ge mig till tåls nått år innan det släpper. men skam den som ger sig.. =)

    Måste vara kanon kul. Tyckte det vara riktigt skoj när vi körde instrument under PPL-skolningen, både i IR-väder och med liggunderlag.
    Sen friheten, och bara vetskapen om att behärska det.

    Mvh/Per
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hade exakt samma tankar som du! IR-utbildningen (under flyguppdragets FTO) som utlovats på Sundbro verkar dra ut på tiden... pga att några CAMO papper inte är klara (i över ett år).

    Har du is i magen så kanske nya IR-ratingar hinner komma ut. På uppflygingsdagen så hörde jag skolchefen och kontrollanten diskutera att de fått info om att något nytt är på gång. Jag tror det är enroute-IR + påbyggnad som ligger på remiss igen. Trodde de kasserat det.

    Jonas
     
  11. Jocke

    Jocke Medlem

    Grattis!!

    Får man fråga hur mycket ett sånt cert går på, om man antar att man har PPL mörker e.dyl. innan?
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack Jocke!

    Teorikursen på Flygteoriskolan gick på 27500. Praktiska kursen kostade 55000 (20h sim + 30h Piper). Uppflygning och certifkatskostnader nog runt 10000. Summa 92500 :- Sen har det även tillkommit reskostnader mm på det för mig. Så det hamnade nog runt 100000 :(

    Jonas
     
  13. Charlie85

    Charlie85 Medlem

    Grattis!!
     
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tackar!
     
  15. Flowerpot

    Flowerpot Ny medlem

    Wow! Riktigt nice, GRZ!!!!
     
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tackar!!!
     
Laddar...

Dela sidan