IR utbildningsmaterial: Oxford eller Slate Ed

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Per D, 20 Juli 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Per D

Per D Medlem

Umgås med tanken att gå IR-kurs i vinter. Ser att det finns två alternativ vad gäller teorimaterial, ”av Oxford Aviation Academys teoripaket för ATPL alternativt E-böcker specifikt för CBIR och EIR från Slate Ed Ltd”.

Är det någon som har erfa från dessa? Funkar Slate bra (e-böcker)? Är det rörigt, jobbigt eller bra och enkelt att leta sig fram bland Oxford-böckerna? Andra tips?

2. Airborne again

Airborne again Välkänd medlem

Jag använde Oxford-böckerna när jag förnyade "full IR" för några år sedan. De är ok, men innehåller mycket mera material än vad som behövs. Att hoppa över hela kapitel gick väl an, men det var värre när delar av materialet i ett kapitel var "överkurs". Med CBIR blir väl den effekten ännu större.

Om du inte är intresserad av extramaterialet så skulle jag rekommendera böcker som är anpassade till CBIR. (Fast jag vet ingenting om kvaliteten på de från Slate.)

• Gillar Gillar x 1
  3. Per D

Per D Medlem

Tack @Airborne again för input! Det var väl lite som jag anade att man får ägna tid åt filtering om man går på Oxford-spåret.
    Nån som har erfa av Slate?

4. Jonas

Jonas Moderator Flygfyren Operations

Jag läste också full IR 2010/2011. Vi hade Oxford och jag håller med om att det är mycket extra material. Hade jag fått välja så hade jag valt något annat.

• Gillar Gillar x 1
  5. Fix

Fix Ny medlem

Jag håller på att läsa CBIR kursen och använder mig av Slate.
    Har gjort Pexo på AirLaw och IComm och det utan AviationExam vet jag inte om jag hade lyckats.

Slate är väl helt OK, men känns ändå inte helt hundra och där var frågor på Pexo som Inte var med i Slate.
    Sen kan jag tycka att det är lite rörig Engelska i Slate där man använder väl komplicerade ord istället för ett mer allmänt enkla för samma sak.
    Tycker det är "bättre" Engelska i Oxford böckerna, men där är så mycket mer material.

Men Slate + AviationExam så kommer man att lyckas.

• Gillar Gillar x 1
  6. Dimme

Dimme Aktiv medlem

• Gillar Gillar x 1
  7. Per D

Per D Medlem

Tack för superbra input. Uppenbarligen värt att lura vidare på!

8. Jonas

Jonas Moderator Flygfyren Operations

PS.

AviationExam är kanon och rekommenderas som övningsbank. Bra förklaringar till study mode och övningsprov!

Använde den till både FAA IR och EASA IR!

• Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan