http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6437920.ab "– Varför det halkade av vet vi inte, säger Hans Arvedahl, stabsbefäl på Södertörns räddningstjänst. – Det är ganska osannolikt att det berodde på halka. Vi mäter friktionen på banorna hela tiden, säger Anders Bredfell, presschef på Arlanda flygplats. " Vad kan det bero på tror ni ? :h , okunnighet , ren otur, något spec medel /föremål på banan som kanske har orsakat det? Intressant att höra andras åsikter och vad ni tror.
Tjena! Kan ju varit ett teknisk fel. Osymmetrskt låsta bromsar, osymetrisk dragkraft stod det som en möjlighet på DI.se. Befälhavaren hade iaf ingen aning vad som hänt?:blush
Har ingen större ide vad som kunnat skett. Drog ut och fick två bilder av den dock http://fasp.no-ip.org:81/emil/Bilder/IRL/20100116_Iran%20Air%20Ditch_3251.jpg http://fasp.no-ip.org:81/emil/Bilder/IRL/20100116_Iran%20Air%20Ditch_3252.jpg
Eftersom det inte är tillåtet att ha elektronisk utrustning igång under start och landning borde ju filmen inifrån planet inte finnas. Men folk skiter ju fullständigt i regler nu för tiden...
Det hade iofs förmodligen gått bättre om den hade pajat lite senare, t o m efter att de lättat... men nervösare hade det väl varit.
Man kan ju ha flygplansläge på mobilen och använda mobilens funktioner utan att det stör elektromagnetiska vågor som skulle störa planet.
Ursäktar för OT... "Man kan ju ha flygplansläge på mobilen och använda mobilens funktioner utan att det stör elektromagnetiska vågor som skulle störa planet." 1. Det är förbjudet att använda mobiltelefon under start/landing även fast flight safe mode är igång. 2. Hur stör då en videokamera flygplanets utrustning? Den där regeln är ingenting jag tror på, däremot följer jag den. Anledningen till den regeln tror jag är för att folk inte ska sitta och flippra med handhållna spelkonsoller eller mobiler med flight safe mode om det nu skulle hänga något som kräver passagerarnas uppmärksamhet under start och landning. Sen om en mobiltelefon stör eller inte, känner piloter som struntar blankt i att stänga av mobiltelefonen när de är ute och flyger.
Du har nog en poäng i det hela. De släcker ju oftas också belysningen vid start/landning så att passagerarna uppmärksammar sig istället mer på flygplanet. Och om det är så , så lär ju det även vara förbjudet att läsa tidningen vid start/landning?
Nej,jag tror inte heller att min lilla telefon kan störa när jag har den i flight mode. MEN reglerna säger att den skall vara av och det är inte livsviktigt för mig att ha den på så jag följer reglerna. ...och känner mig rätt ensam om detta ibland... Det känns ju inte som att det är min sak att göra egna regler, utan jag bör följa de som finns.
Varför belysningen släcks i kabinen har jag faktiskt frågat mig ofta. Kan det vara för att man skall ha lite mörkerseende om något händer och man måste utrymma? Är det för att nödbelysningen skall kunna visa vägen bättre vid ett haveri?
Precis. Det är för att personerna i kabinen ska kunna vänja sig vid mörkret på utsidan och vid en eventuell nödsituation ska det inte behövas använda dyrbara sekunder med att vänja till mörkerseende när planet ska evakueras. Samma anledning till varför fönsterskydden ska vara uppdragna under start/landning, för sinnesnärvaro och mörkerseende.
VET du att det är så? I så fall hur? (Inte för att jag tvivlar på dig men det är alltid kul att veta källan)
Solskydden i "uppfällt" läge: räddningspersonalen skall kunna se in i planet då de anländer till ett haveri.
Nu var det länge sen jag fick svar på den frågan. Så källan kommer jag inte ihåg, men det finns massvis av ställen där den frågan har ställts av nyfikna passagerare. Här i 'ask the captain' kollumnen i USA Today http://www.usatoday.com/travel/columnist/getline/2004-10-11-ask-the-captain_x.htm Finns även diskussioner på Airliners.net, Pprune osv om det här ämnet. Så nog är allt det jag sa vedertagen fakta
Ah, kul med lite mer bakgrund :tup Även jag har lyckats hitta lite underlag. Ett större svenskt flygbolag beskriver i sin OM om "cabin operations" att belysningen skall släckas vid start/landing i mörker. Detta för att passagerare skall ha åtminstonde någon grad av mörkeradaption i händelse av nödutrymning.
jag tror startk på det här med mörkerseendet men jag tror inte på att ögat hinner vänja sig med mörkret efter bara någon halv minut. Man får helt enkelt göra som tyska nazi piloterna, sitta i ett kolsvart rum 1 timme innan flygning :h