JAA-PPL(A) i USA

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Berg, 4 Mars 2010.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Falk

    Falk Ny medlem

    Jag var med Berg i USA och det gick aldeles utmärkt. Vi tog våra cert på 21 flygdagar. Några dagar var vi på marken pga dåligt väder.

    Vi läste teoriböckerna innan vi åkte dit och tog alla proven på första försöket. Det är nog bäst att läsa böckerna som ska vara till kursen då en hel del är brittiska regler (Om du ska ta ett JAA cert alltså).
     
  2. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Nice, grattis!

    Vad landade kalaset på totalt? Gällande teorin, finns det någon kursplan som följer med AFEs pack eller börjar man bara läsa bok1?

    //Space
     
  3. Falk

    Falk Ny medlem

    Det landade väll på ca 80 000 kr men då ingick allt, hela resan och allt runt omkring.

    Börja läsa bok 1 sedan ska det finnas en questions and answers bok och gör man den så ska man klara proven.

    Läsa bara ordentligt innan du åker dit för det är väldigt intesivt och har man inte läst teoriböckerna minst en gång innan så blir det svårt.

    //Robert
     
  4. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Okej! Då kör vi! :h

    Nu är jag i gång med att anmäla mig till kursen. Mailar fram och tillbaka med dem. Råder dock oklarhet om ankomst samt avgångsdatum.

    Jag antar att det tar några månader att plugga in teorin. Men även att det tar ett bra tag med visat osv. Så jag vill regga mig direkt på deras sida för att köra igång, men dom kräver datum. Är ju ett tag kvar till semesterplanering mm. Så hur gjorde ni? Hur lång tid tog ni på er till plugg osv? Eller pluggar man först och anmäler sig när man känner sig nöjd? Och hur kan man veta avgångsdatumet?

    Om det är någon annan på forumet som är funderar på att dra ner någon gång mellan maj och juli hör av dig!

    //Space
     
  5. AndreasE

    AndreasE Ny medlem

    Är i USA just nu. Dock för CPL/IR/ME. Betalar 1700 kr/timme för en BE-76 med lärare så nog sparar jag pengar på att ha åkt hit.

    Angående datum, så fråga skolan i ett mail. Jag kunde välja ett förmodat datum när jag fyllde i "application". Sen sa vi att jag skulle maila minst en vecka innan jag kom.
    Antar att det krävs samma saker för PPL som för mig. Anmäl dig till skolan så skickar de hem formuläret I20 eller vad det heter, det du ska ha med dig till ambassaden för att få ditt VISA.
    Sen är det bara att registrera dig hos TSA, kan du nog också göra med en gång, har för mig att från expected datum som du väljer har du 90 eller 120 dagar på dig för att påbörja träningen så det finns ju lite att spela på.
    Skaffa VISAT direkt, mitt utfärdades på fem år, sen i customs och border protection när du kommer dit så skriver de i ett verkligt datum, baserat på när du kommer dit och hur lång kurstid som det står i I20 från skolan.


    Mycket svammel blev det men hoppas nåt var läsvärt iaf :)
     
  6. Peterssonen

    Peterssonen Ny medlem

    Vilken sola läser du på AndreasE?

    //
    Daniel
     
  7. AndreasE

    AndreasE Ny medlem

    Aviator flight training academy www.flyaviator.com
    De har även ett collegeprogram och då heter skolan
    Aviator College :)
     
  8. Fishstick

    Fishstick Ny medlem

    Tjo!
    Brukar aldrig skriva på forum men hittade precis hit och såg denna tråd. Ville bara ge min erfarenhet av easa, eller OBA (ormond beach aviation som dom hete när jag var där för 2 år sen). Jag nenar absolut inte med att avskräcka med min histora nedan, vill bara göra folk som åker dit medvetna om att sånt här händer då och då och det är verkligen inte skoj när/om det gör det, ta det ifrån mig! Det var dock många som klarade PPL utan några som helst problem på 3-4v som var tänkt. Detta är bara min personlig upplevelse av stället. Enormt stort tips, betala ENDAST det du behöver iförväg. Gör inte misstaget som jag dumt nog gjorde.

    Jag har aldrig i mitt liv blivit bemött på ett sådant sätt som när jag var där. Instruktörerna var alla väldigt bra, men dom som skötte spakarna, management osv, var för att säga det milt sagt katastrofala. Efter att jag hade betalat dom så det som att "ha! nu har vi dina pengar och kan göra vad vi vill" pga att jag osmart nog åkte dit under orkansäsongen, haha. Så tog min PPL 2-3månader, var 5 st orkaner medans jag var där. Men jag bestämde mig för att avsluta resterade utbildning vid senare tillfälle. Hur som helst, jag åkte hem.

    Väl hemma kändes det inte bekvämt att ha ca 40 tusen på deras konto så jag ville ha tillbaka dom. Väldigt lång historia kort, fått utskällning utav adrian thompson (som då var ägaren, tror det är han och stephen fisher just nu?) pga jag ringde han och ville ha mina pengar, fått ringa ett par samtal till utrikesdepartement för att fråga om jag kan få nån laglig hjälp, pratat med en jurist som gav frirådgning, så efter ca 7 månader fick jag tag på en advokat i usa tack vare utrikesdepartementet som hade en rekommendations lista. Det tog alltså 8 månader och behöva anlita en advokat som skickade ett brev att om dom inte ger mig mina pengar så stämmer vi dom, för att få tillbaka mina pengar. Ca 1 vecka efter min advokat skickat brevet kom checken som jag har mailat och ringt om under 8 månader.

    Hela grejen med detta var att i kontraktet så står det att om jag inte rör pengarna på 12 månader så var det deras pengar. Advokaten kostade 500 dollar förövrigt. Sen var det självklart 25% fee som dom hade för man tog pengarna tillbaka. Men jag "vann" och fick tillbaka mina pengar till slut.

    När det gäller planen så var det 2 engine failures under min 3 månader långa vistelse, hade en flygkrash där instruktören lyckades krashlanda på golfbanan bredvid, detta också pga motorhaveri. Tror till och med det finns ett youtube klipp där en instruktör får motorhaveri och landar på motorvägen. Jag klarade mig med en trasig ASI, som fixades när vi hade landat.

    Jag hade säkert mega otur med allt, men som sagt, ville bara delge av det som hände mig så att det förhoppningsvis inte händer nån annan. Man känner sig rätt maktlös om nåt händer med tanke på avståndet till Sverige!
     
  9. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Det där lät ju förjävligt! :mad

    Man kan väll skydda sig till viss del som du själv säger genom att inte betala i förskott. Tjatar dom att man skall göra det eller?
    Men massa motorhaveri? Känns ju sådär.. Inte lika "lätt" att skydda sig emot.

    Hur slutade allt till sist? Ser att du idag har PPL, tog du klart det här hemma?

    //Space
     
  10. Falk

    Falk Ny medlem

    När jag var där hade vi inga problem alls, några av planen var inne på service men annars hade vi inga problem med planen. Kan hålla med om att de som sköter de administrativa inte är lika bra som instruktörerna, men fortfarande OK.

    Vi var där i juni och det kom några åskväder men de drog ganska snart över, jag tror jag hade 3 eller 4 dagar utan flygning och tog PPL:t på 21 flygdagar. I början verkar det svårt att få ihop sina 45 timmar men när man börjar flyga solo så springer det iväg. Jag flög 4-5 timmar per dag då.

    Vi betalade allt på en gång och då fick vi 5% rabatt, det är klart att det är en osäkerhet om man inte skulle klara det men för oss gav det nog bara lite extra press på att fixa det. Sedan så tar dom en kortavgift varje gång man betalar.

    Du kommer även få erbjudande om att betala en försäkring, denna behöver bara betalas innan du gör första solon. Vi betalade den kanske inte för att vi hade tänkt krascha ett plan men mer som att om man inte betalat så händer det.
     
  11. Fishstick

    Fishstick Ny medlem

    Ah asså dom tjänar ju på om du betalar en klump, dom har ju den 25% fee om du ens vill ta ut pengarna sen. Rent allmänt är det rätt onödigt, sen är ju 5% på 100,000, 5000kr liksom. 25% är 25,000. I mina öron låter det som ännu mer en anledning att locka dig till att betala klump summa till dom. Går dom konka eller vad som helst så står man ju där med. Var inte längesedan en norsk skola gick just det, och väldigt många elever som hade betalat en klump summa blev av med alla pengar. Handlade om allt ifrån kanske 20,000 uppemot hela utbildningen, runt 800,000. Inte så ballt! En polare som blev av med 40,000. Han som ägde skolan blev inte precis fattig på att skolan gick i konkurs heller om man säger så.

    Det är säkert annurlunda nu, just när jag var där så hände det väldigt mycket. På grund utav alla motorhaverier så drog stephen fisher ihop ett möte för att väldigt många på skolan funderade på att sticka därifrån, egentligen hände inte så mycket medans jag var där iallafall. Kommer inte ihåg adressen, men tror det är FAAs hemsida, så kan man söka på ägare för flygplan som har havererat, alltså typ söka på ormond beach aviation så kan man se alla haverier dom har haft, har för mig det är över 20 iaf, men vill inte säga för mycket. Det var en del iallafall! Men som sagt, det är kanske annurlunda nu.

    Yes! Jag fick min PPL, tog 3 månader på grund utav 5 orkaner. Klev upp kl 06 i 10 dagar och väntade hela dagarna för att se ifall vädret blev bättre för min sista cross country. Men detta är ju självklart inte skolans fel, hade bara väldigt otur med vädret. Men det var en upplevelse att flyga en liten skrutt cessna i gusting 30ish kan jag lova! Riktigt roligt! Stall varnaren pip till och från medans man försökte flyga straight and level, man kände sig lite som en vante samtidigt som man fick kolla ut ur sidofönstret för att se rakt fram pga cross winden var så stark, haha.

    Läser förövrigt ATPL just nu och kom hem ifrån bristol för ca 1 månad sen, klarade alla modul 1 prov, vilken lättnad :)
     
  12. Epelle

    Epelle Medlem

    Någon som vet om man kan ta bara IR i USA? :blush

    Kanske frågade otydligt. Om man redan har PPL/NQ, kan man då göra IR-behörigherten i USA? Blir det något billigare?

    Mvh/ Ep
     
  13. Dennis_I

    Dennis_I Ny medlem

    Är det nån som åker över till hösten för ett PPL??? Skall nog vara ledig några månader, tänkte då åka över och skaffa körkortet, alltid roligare om det är någon annan Svensk där =)
     
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Man kan generellt ta FAA IR i USA rätt billigt.

    Dock måste du konvertera det när du kommer tillbaka. Detta innebär att du måste göra 7 JAA IR tentor, samt att det brukar tillkomma ca 15h enligt skolchefens bedöming för den praktiska flygningen.

    Egentligen inte så lönsamt om målet bara är JAA IR, vilket kanske blir plus minus noll eller dyrare än att ta det direkt.

    Just nu kan du ta simulator och flygning för 55000 i Eslöv (+uppflygningskostnader), det är väldigt billigt och nog billigare än att konvertera.

    http://www.southsweden.se

    Jonas
     
  15. Epelle

    Epelle Medlem

    Tack för ditt svar Jonas!

    Vi är ju "klubbkollegor", ser jag.
    Vad jag hört kommer ev. Uppsala ta upp IR-utbildning igen. :tup

    Mvh/Per
     
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag såg att du också var från Uppsala, kul! Uppstart IR-skolningen verkar dra ut på tiden då papper för flygplansunderhåll inte varit klara. Dock så blir det runt 2000/h för skolning med 172G1000 kärran, fast då får man mycket för pengarna :)
     
  17. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Nu är det snart dags! Åker till florida om 2,5 veckor!

    Mycket oklarheter har det funnits, men nu finns det nog bara en kvar.

    Försäkring. Den försäkringen på $200 som det talat om är ju en självrisk reducering för flygplanet i sig. MEN vad tog ni för försäkringar till er själva? Man är rekomenderad av skolan att ta en hos http://www.traffords-insurance.co.uk med deras lite lätt oseriösa sajt blir man ju nervös. Har pratat med AOPA.se om deras försäkring täcker i USA men det visste dom inte själva och har inte återkommit i ärendet.

    Erfarenheter?

    Mvh
     

Dela sidan