JAA PPL på Flyeasa (Florida) i vinter

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av archen, 14 Juli 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. archen

    archen Ny medlem

    Hej på er!
    Efter många timmars läsande på detta forum tänkte jag det var dags att skaffa sig ett konto.

    Jag har under några år velat fram och tillbaka med mitt PPL. Haft svårt att bestämma mig för om jag ska ta det i Sverige eller i USA. Jag har egentligen inte haft ekonomi att ta det tidigare heller men nu är den biten ordnad så nu vill jag verkligen ta tag i detta valet. Just nu lutar det mer åt USA faktiskt.

    Äventyret, kostnaden och gemenskapen på skolan lockar att göra det i USA samtidigt som oron för att man ska fixa allt på så kort tid samt hur mycket man behöver lära sig när man kommer hem talar för att göra det i Sverige. Men jag har ändå svårt att motivera att göra det i Sverige när prisskillnaden är så stor (30.000:- ungefär) och att man kanske oxå missar sitt livs äventyr.

    Vad jag förstått så bytte OBA namn till flyEASA för något år sedan. Har dock inte förstått om dom bara bytte namn eller om dom bytte ägare? Har dom bytt ägare så faller många recensioner bort då jag sett att väldigt många av de recensioner som finns är från 2006-2011 och knappt någon senare än så.

    Finns det någon här som tog sitt PPL på EASA senaste året?

    Är det någon som planerar att åka dit till vintern? Vilka månader är bra att åka dit? Vill gärna slippa temperaturer över 30 grader :)

    Hälsningar,
    Anders
     
  2. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Hej och välkommen! Bra initiativ.

    När jag läste inlägget trodde jag nästan det var ett som jag hade gjort för fyra år sedan! :)

    Jag tog mitt PPL på EASA augusti 2011. De hade redan då bytt från OBA sen nått/några år, jag skulle gissa att de bytte runt 08.
    Det var varmt, ca 35 och väldigt klibbigt. Sittande i vänstersits som grön vart väldigt väldigt varmt till och med i luften. På marken skall vi inte tala om. Detta var även orkan säsong, nått att hålla koll på.

    Ett äventyr var det kan jag lova. Jag upplever att jag fick en gedigen utbildning och bra erfarenhet av att ha gjort det i USA.

    Huruvida skola är bra eller inte kan man ha olika åsikt om. Med detta menar jag att just EASA var/är en pilotfabrik (tänk korvfabrik, det som kommer ut luktar och smakar rätt, men man vill egentligen inte veta vad som händer i fabriken). De är bra på att trycka ut piloter och göra dem självständiga snabbt. Detta då på bekostnad av hur njutbart det blir att ta sitt certifikat.
    Vad är då positivt med detta? Det blir inget lull lull, man tar sitt cert billigt och snabbt. De flesta tar det på minimum tiden. Jag drog över med två timmar (47 totalt) då jag hade lite knepigt att sätta landningarna innan solon. Jag klarade det hela på ca 30 dagar, 5 -7 av dessa (kommer inte ihåg exakt) var ej flygande.

    Lärarna är unga, där för att samla timmar mot sin trafikflygarkarriär. Det som är bra med det är att de har all utbildning färskt i minnet vad gäller regler och säkerhet. Nackdelen: alla kanske inte riktigt vill vara där, som då är bidragande till njutbarheten jag skrev om tidigare.

    Kommer man VÄL förberedd (dvs man är typ 100% på teorin) är tempot inget problem. De som inte hade den klar hade stora problem..

    Allt som allt: Jag skulle ha gjort det igen.

    Jag skrev en blog när jag var där, tyvär inte helt fullstädning då det vart lite körigt mot slutet. men det ger ett hum om de första 4 veckorna.
    http://mittppl.gexo.se
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. H-E
    Svar:
    2
    Visningar:
    855

Dela sidan