Jet..

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Enzone, 6 Oktober 2010.

  1. Enzone

    Enzone Ny medlem

    Hur beräknar man vilken dragkraft man behöver för visst antal kilon i vikt, i fråga om jet motor till flygplan???
    Försökte använda allsmäktiga Dr. Google men hittade inget exakt svar.
    Tacksam för hjälp.
     
  2. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Googla på "power required" så får du många träffar. Det är ett ämne man kan skriva mycket om. Förstaträffen jag fick innehöll en länk till något program för att beräkna det baserat på ett antal parametrar.

    För en "mellan tummen och pekfingret"-siffra kan du titta på flygplanets glidtal, eller som det något mer förklarande heter på engelska "lift to drag ratio".
     
  3. Enzone

    Enzone Ny medlem

    Tack så mycket ska kika på det :D
     
  4. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Minns jag inte helt fel så är det väl snarare "thrust required" som gäller när vi snackar jetmotor.
     
  5. Ejvind

    Ejvind Medlem

    mellan tummen och pekfingret brukar de flesta moderna jet-trafikplanen ha Lift/drag ratio omkring 15;1 - 20;1 (vid fart för nära minimum drag) detta innebär att dragkraften som krävs för att hålla flygplanet flygande level flight (thrust required) är ca en 15-20e del av flygplanets totala vikt.
     
  6. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Rörande power required eller thrust required så använder man lämpligen det sätt att se det som är bäst lämpat för den uppgift man försöker lösa. Kopplingen mellan de två storheterna är ju, lindrigt sagt, väl känd. Min obekräftade känsla är att power required ger flest relevanta googleträffar, ergo mest lämpat för just denna uppgift - att hitta mer info.

    Att det sedan kanske i vissa utbildningar kanske lärs ut att det alltid är svart eller vitt, det är en annan femma. :)
     

Dela sidan