Kö vid ombordstigning

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jocke, 1 Oktober 2009.

  1. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag vet inte om någon annan har reagerat på samma sak som jag, men jag har slagits av att det köas något förskräckligt vid ombordstigning på trafikflygplan. Även om det är numrerade platser, som man tilldelats vid incheckningen, så är folk väldigt ivriga att komma ombord. Vad beror detta på?

    Själv brukar jag vänta med att ställa mig i kö till sist, eftersom stolarna vid gaten är mycket bekvämare och rymligare än stolarna ombord. Och definitivt bekvämare än att stå och trängas i en kö. En kö som dessutom ofta har väldigt hög stressnivå, där folk verkligen står på tårna för att komma fram så snabbt som möjligt.

    Nu undrar jag: Har jag missat nåt? Finns det nån nackdel med att hamna långt bak i kön vid gaten? Ett argument jag hört, när jag ventilerat detta bland kompisar, är att det brukar vara ont om plats på bagagehyllan, men det tycker jag inte stämmer; det är väldigt sällan jag inte fått in mina grejer där, även om planet varit fullsatt. Dessutom har jag fått fördelen av att lägga mina grejer överst. :)

    Finns det någon annan nackdel? Om man har checkat in och fått sitt boardingcard, kan man då bli av med platsen för att det kommer en sen förstaklasspassagerare och kräver platsen? Jag trodde det bara kunde ske före incheckning, eller?

    Finns det något rationellt skäl till att köa ivrigt vid gaten, eller är det bara folks ryggmärgsreflexer som kickar in så fort det börjar bildas en kö? Har någon en förklaring till detta fenomen? Inte för att jag störs nämnvärt, jag tycker bara det är konstigt att inte alla sitter och jäser så länge som möjligt på sina stolar vid gaten och reser sig så sent som möjligt.

    Nu bortser jag självklart från sådana flighter där man inte har numrerade platser, utan det är "först till kvarn" som gäller.
     
  2. chrlin

    chrlin Ny medlem

    Hej Jocke,
    för min del så är det en fördel att stiga relativt tidigt ombord, speciellt på vintern, då jag då får plats för min pilot bag på hyllan. Detta kan bli svårt när hyllan redan blivit full.

    MVH
    Christoffer
     
  3. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Ofta ber ju gatepersonalen att de med "radnummer 15-30 kan börja embarkeringen. Lika förbaskat blir det löjlig trängsel i kabingången...
    Jag tror jag röstar för "militärdisciplin": Rad 30 uppställning, rad 29 osv";)
    Återstår sen att se om kärrorna vippar baklänges som SAAB Scandia med stödben:(:).
     
  4. Laban

    Laban Ny medlem

    Har alltid undrat samma sak, sitter med mitt boardingpass som klart och tydligt talar om för mig var jag ska sitta. Ser inte vinsten i att stå i kö, gärna suckandes och ett minspel som säger "Ja fiffan vilken tid det ska ta, planet ska ju gå om 45min och nu borde det väl ändå vara dags!!"

    Enda gångerna jag kan vara med i boarding rallyt är när jag flyger Businessclass på transatlantiska flygningar. Skönt att så snabbt som möjligt få sjunka ner i sätet och få sin apelsinjuice och läsa tidningen, eller så har jag somnat innan pushback.

    Men annars... näe... sitter och blir road av de stressade affärsresenärerna och/eller mindre erfarna som verkar tro att det är en stadsbuss de ska med och därför måste man ställa sig vid dörren så snabbt som möjligt så inte planet flyger iväg utan en.

    Det som irriterar mig är den fullkomligt hysteriska aktiviteten som utbryter efter att man kommit till gate. Bälten ska av som om de brändes, väskor ska ner och värst av allt...mobilen bara måste på innan man ens kommit av planet. Gärna ska man tydligen ringa någon och tala om att man landat och höra efter om kontoret klarat sig utan dig medans du flugit. Här pratar man också gärna rätt högt så att omgivningen hör hur pass viktig just DU är.

    Fast värst av allt är ändå amerikanerna, förvisso en relativt laid-back stil vad det gäller att köa... Fast köandet drabbar ju bara den som köar...Värre är det med sina "Carryon's" som i många fall skulle få en hockey spelares trunk att se liten ut. Kul att ha den ovanför skallen i turbulens i en hylla designad för 50kg som nu har bra mycket mer... Sedan är det ju mobilerna igen... är man amerikan så skiter man gärna i telefonförbudet, det är ju säkert bara ett idiotiskt påfund för att utöva kontroll och har inget med det tekniska att göra. Det värsta jag varit med om var när damen brevid's mobil ringde under flare och sättning, tro inte att hon stängde av...icke... hon svarade och talade om att vi precis var på väg att landa. Då var det nära att jag, en annars rätt from person, gick bärsärk. Inte för att jag är rädd för att man ska krascha bara för en mobil, men reglerna finns av en anledning och underligare haverier har hänt.

    En rätt rolig episod utspelade sig på Arlanda inför en flygning med Syrian Airlines för måååånga år sedan. Jag och 3 till skulle till Aten och flög Syrian Airlines som mellanlandar där på väg till Damaskus. Hur som helst, gatepersonalen ropar ut på PA't nått i stil med "Vi boardar radvis. Nu kan rad 50-70 gå ombord." Hela havet stormar utbröt, samtliga sprang fram till gate disken med boardingkort i hand, såg lite ut som på Wallstreet en hektisk dag... Gate personalen skickar tillbaka alla och provar igen, samma resultat. Gatepersonalen rycker på axlarna och börjar vinka på folk. Tog rätt lång tid att boarda då man måste ut på plattan under planet och peka på din väska som först därefter lastas ombord på planet. Vidare så var det metalldetektor igen innan man fick gå och sätta sig. Kan fortfarande se det hela framför mig och kan skratta åt det nu i efterhand. Finns en del andra mer eller mindre traumatiska upplevelser från den resan men det kan vi ta en annan gång...
     
  5. Jocke

    Jocke Medlem

    Men är detta verkligen ett problem? Jag har i princip aldrig varit med om att det varit så fullt att inte mina grejer fått plats, åtminstone inte efter att man flyttat runt lite prylar så de står bättre packade. Men det är klart, det beror ju på hur blyg man är och hur jobbigt man tycker det är att flytta någon annans väska. Jag tycker dock alltid att det eventuella besväret understiger det att stå och trängas i kön vid gaten eller i mittgången. Och SKULLE det vara så fullt att man verkligen inte kan få upp sin väska där, så finns det ju gott om plats, även för en pilotväska, under sätet framför, där man ju egentligen ska ställa grejor i första hand och där man lättare kommer åt dem under flygning, om man vill ha nåt ur väskan.

    Är bagagehyllan enda anledningen, som du ser det, att komma ombord tidigt? Och varför är det en extra fördel att komma ombord tidigt på vintern?
     
  6. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag har för mig att jag läste om några teknologer som haft som exjobb att effektivisera logistiken runt flygplan på marken, och bland annat tittat på ombordstigningen. De kom fram till att det allra effektivaste var att börja med gubben som skulle sitta vid fönstret längst bak på ena sidan (säg styrbord). Sen gubben som skulle sitta vid fönstret tredje raden bakifrån på babordssidan. Sen gubben vid fönstret sjätte raden bakifrån på styrbordssidan osv. Man tar tydligen upp ungefär tre rader när man står där och stånkar och lassar upp väskor. När dessa fått upp väskorna och lämnat mittgången kör man gubben vid fönstret längst bak på babordssidan, osv framåt var tredje rad, varannan sida. När alla de är klara kör man gubben näst längst bak på styrbordssidan osv. När alla fönsterplatser är fyllda kör man samma sak med nästa plats från fönstret räknat.

    Det är ju det effektivaste om vi antar att alla gubbar är "självgående". Om det är barnfamiljer med i ruljangsen blir det mer komplicerat. Förmodligen kör man in hela barnfamiljen som en enhet.

    Jag minns inte siffrorna, men det var rätt mycket som skilde ombordlastningstiden med detta system, jämfört med slumpmässig ordning. Idag så stoppas ju alla upp när någon långt fram stannar och börjar lassa.

    Systemet som många flygbolag kör idag, att man börjar med den bakre tredjedelen osv. är väl en liten förbättring, men de kunde visa att tidsvinsten var ganska liten, eftersom det blir strul när flera som ska sitta nära varandra ska in samtidigt. Då blir det trafikstockning direkt.

    Jag vet inte hur svårt deras sytem skulle vara att implementera, men jag tänker mig att man borde få nåt slags könummer direkt på boardingkortet och sen kör man vanliga könummer med pling och LED-display, precis som på Apoteket. Det borde rimligen gå att spara in en hel del pengar på en södan lösning. Vad spar man på 20 minuters förkortad round trip på ett stort trafikflygplan?

    Sånt brukar jag fundera över när jag sitter där vid gaten och kollar på alla som trängs i kön. :)
     
  7. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    The sum of the kardemum:
    Det är skönare att sitta i kö än att stå i kö:tup
     
  8. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Man borde väl boarda vänster sida längst bak, sedan två rader framåt höger sida och så vidare. Hela kabinen full med folk som faktiskt packar in sig och inte står och väntar på andra eller är i vägen för varandra. Sedan när de är klara så står höger sida längst bak klara att rusa hinderlopp över kvarglömt skräp i mittgången, följda av de två rader fram på vänster sida...

    Men som sagt. Folk har svårt att fixa "stolsrad 25-30" så för att få något mer avancerat att fungera krävs det förmodligen stalliknande arrangemang med bås och automatiskt öppnande dörrar. Och elektriska kreatursfösarkäppar... :)
     
  9. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag har för mig att just tre rader var lagom avstånd - det är så lång bit av mittgången man behöver för att kunna hantera sina väskor och sånt. Men i övrigt beskriver du just det system de föreslog.

    Elektriska kreaturskäppar låter som en dröm; det kunde man använda även i andra sammanhang, t.ex. vid bagagebandet. Men annars tänker jag mig att det räcker att ställa upp dem i rätt ordning, med hjälp av de där könumren som man skriver på boardingkortet, för att de ska troppa ombord snällt och effektivt.
    Eftersom de nu är så ivriga att köa är det ju bara att ropa upp dem innan och slussa in dem i korridoren efter gaten.
     
  10. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Vidarespåning om "nu-betjänas-kund-nr" à la ICA-charkdisken:
    Det är ju ofta "Bingo-klientel" på charterresorna. Dom är vana att lyssna på utropade nummer. Då får dom ropa "Bingo" och studsar ivrigt fram till sin Gate...:p
     

Dela sidan