Köpa jordskruvar

Diskussion i 'Flygteknik' startad av ankan, 2 September 2010.

  1. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!

    Är det någon som har ett tips på var man bäst köper jordskruvar?

    Hundaffärer? Eller finns det bättre modeller än vad de har?
     
  2. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Kollade på skoj. I en välkänd "flygaffär" kostar en "förtöjningsskruv" 70 kr.
    I en onlinebutik för djurtillbehör kostar en "tjuderpåle" 35 kr.
    Båda har bilder som på produkterna, och de ser ut att vara exakt likadana.
    Båda anger även mått, och de stämmer överens.
     
  3. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Jag hörde av någon att han köpt förtöjningsskruvar på Biltema, ytterliggare något billigare. Biltema vände sig nog till hundägare de också.

    Granngården (fd Lantmannaföreningen) borde också ha sådana i sitt sortiment.


    Biltema kallar sin för "markspiral" den är av zinkat stål, pris 14,90 SEK.
     
  4. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Jag är lååångtifrån stark, men har vridit av två hundskruvar. Har någon av er pejl på om det finns olika kvalisorter?
     
  5. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    I skånsk lera har jag varit med om att vrida av två av tre. Jag tror dessa var av s.k. flygkvalite. De var av rostfritt stål.

    De ersattes med två ex från djuraffär. De har hållit än så länge. De var också av rostfritt stål.

    Biltemas uppges vara av zinkat stål. Vilket förmodligen är starkare.

    Då man tittar runt i hemmahangaren ser man olika typer, material och storlekar.

    Det är bra om man köper alla tre samtidigt så de är lika. Annars kan man inte lägga samman dem kompakt. Just nu har vi två av en typ och en gammal. Dessutom är minst en lite krokig. Det är lite bökigt att packa dem.
     
  6. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!

    Vilken är den välkända flygaffären? Om det bara handlar om en dryg hundralapp extra så betalar jag gärna lite extra för att få något som *eventuellt* är starkare.

    Jag tycker det är lite underligt hur flygplan förtöjs egentligen. Man har ju sett att folk använder bildäck fyllda med typ cement för att förtöja flygplan i 400kgs-klassen. Vad kan dessa däck väga? 30-40kg? 3 st sådana är ju typ 120kg eller nåt sånt. Antag att flygplanet väger 400kg. 120kg extra vikt är ju bara en ökning med 30%, vilket borde leda till att man klarar endast typ 14% mer vind innan planet blåser bort (pga att vindpåverkan ökar med kvadraten på vindhastigheten). Eller har förtöjningarna någon annan effekt än att hålla ner planet mot marken?
     
  7. Volare

    Volare Medlem

    Intressant kommentar, men borde det inte bli 15 % mer i så fall?

    /Bengt
     
  8. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!

    14% större vind ger 1.14^2 = ungefär 1.3 gånger större lyftkraft, alltså 30% större lyftkraft. Så om man har 30% tyngre förtöjningsvikter så behövs 30% större lyftkraft och alltså 14% mer vind. Samma resonemang om man är rädd att planet glider iväg snarare än lyfter, eftersom luftmotstånd också ökar med kvadraten på vindhastigheten!
     
  9. Jocke

    Jocke Medlem

    Intressant fundering kring viktökningen kontra vindhastigheten. En reflektion dock: Jag tror inte vikter/jordskruvar främst är till för att hindra planet från att lyfta utan snarare att hindra det från att välta; det är väl därför man förankrar det ute på vingarna samt i stjärten: för att få bättre stabiliserande moment. Ville man bara tynga ner planet kunde man ju lika gärna lägga däcken inuti det.

    Sen tror jag inte ett plan på marken någonsin kan lyfta av att det blåser. För det första har vingarna antagligen inte rätt attackvinkel mot vinden; på ett plan med noshjul är det förmodligen för liten vinkel för att lyftkraft ska genereras och på ett med sporrhjul är det antagligen för hög vinkel, vilket resulterar i att vingen stallar hela tiden. Risken är nog snarare att det blåser iväg, som du skriver. Men kom då ihåg att betongdäck förmodligen har betydligt högre friktionskoefficient mot marken än landstället, så deras förmåga att hindra bortblåsning lär vara större än vad viktökningen enbart resulterar i.
     
  10. ankan

    ankan Medlem

    Jocke: Det låter rimligt det du säger, att förtöjningen mycket är till för att hindra planet från att välta. 40kg extra ute vid vingen gör nog rätt stor skillnad, procentuellt sett, eftersom vingen antagligen är (relativt) lätt.
     
  11. Niclas

    Niclas Ny medlem

    Hej!

    Kolla med KSAB, de har jordskruvar för 70 kr/st (och rep).

    Mvh Niclas
     
Laddar...

Dela sidan