KAP140 Autopilot, lägsta användningshöjd?

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Jonas, 22 Februari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Någon som har erfarenhet av IFR med KAP140 Autopilot?

    Visst är den fullt IFR godkänd? Vad är tillåtet med den när det gäller IFR? Tänker mest på lägsta användningshöjd vid approacher.

    Sitter en sån i vår G1000 Cessna som jag tänkt börja flyga IFR med.

    Tack på förhand
    Jonas

    LFS 2007:50...
    23 § Enpilotverksamhet skall begränsas till RVR-värden som inte är lägre än 800 m förutom då en ändamålsenlig autopilot kopplad till ILS eller MLS används då normala minima kan tillämpas. Den beslutshöjd som används får inte vara lägre än 1,25 x auto-pilotens lägsta användningshöjd
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    I utbildningsmaterialet till DA42 står det bland annat detta detta i DA42 AFM Supplement A13 (som handlar om Autopilot system KAP 140), på sidan 8

    "Minimum Altitude for Autopilot Operations:
    "Approach (130 KIAS or less) :200 feet AGL"

    i DA42 fungerar den alldeles utmärkt... även om jag tycker det är trist att man inte kan justera heading, stighastighet mm. redan på marken och sedan köra igång med en knapptryckning så som man kan med en del andra system.

    /ctrl
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för svar!

    För DA42an så kan man alltså gå ner till 1.25*200=250' enligt regelverket. Antar att det gäller vår Cessna då också? Får dubbelkolla uppgifterna.

    Verkar vara en hel vetenskap i hur man använder autopiloten, känns som man skulle kunna gå en hel veckas kurs i handhavandet, speciellt för IFR approacher. Tack och lov så har jag hittat lite manualer och tutorials på nätet.

    Jonas
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hur ser utbutdet ut av program som simulerar sådan här utrustning?
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Har tyvärr inte kvar det på burken men jag vill minnas att det i standard FSX finns nått plan med G1000 och KaP140 som så vitt jag kunde bedöma fungerade fullt ut.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Just det. Nu var det iofs länge sen jag körde FSX men jag kommer ihåg att det fanns instrument som var väldigt välgjorda och som stämde väldigt bra överens med verkligheten.
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Om rvr är under 800m, om jag inte missat något så kan du vid bättre rvr (vilket är normalt även vid låg molnbas) regelmässigt köra på ner till 200ft... I en annan tråd kanske vi ska diskutera vad en personliga tillägg borde vara, jag har nämligen en misstanke om att jag har en annan åsikt än den rekommenderade ;)
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Japp, jag håller med. I LFS 2007:50 (4 §) som man fick plugga in inför uppflygningen så fanns även lite tumregler med marginaler man minst bör lägga på minimat beroende på flygtrim. Alltid bra att utgå ifrån :) Jag återkommer nog om detta när jag kommit igång o flyga lite :)


    http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF177.pdf
     
Laddar...

Dela sidan