Klarade Nav

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av bengtblomqvist, 9 Maj 2007.

  1. bengtblomqvist

    bengtblomqvist Ny medlem

    Hej
    Måste bara fira. Klarade PPL Nav provet för Luftis idag. Har nu "bara" met och prestanda kvar.
    Fanken vad skönt:lol:lol
     
  2. Danny

    Danny Ny medlem

    Grattis!!!

    Met är inte så svårt när man kommer underfund med den och man har stor nytta av den när man förstår hur den fungerar. Prestanda är nog det svåraste ämnet, framför allt på den tid som ges för provet.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Grattis Bengt och bra jobbat! Då är du ytterligare ett steg närmare certifikatet :tup Håll oss underrättade om hur det går framöver!

    Mvh
    Fredrik
     
  4. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Gratinerar, väl jobbat! :tup
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Grattis Bengt!
    Det är alltid skönt att ta ett steg närmare målet.

    Se bara till att vara väl förberedd och mycket noggrann inför prestandaprovet. Det är inte lätt att klara av. Jag återupptog mitt cert för några år sedan och körde i prestanda därför att jag inte ritade streck i prestanda diagrammen.
    Jag avrundade svaren på start och landningssträckor åt det säkra hållet och då körde jag direkt.
    Det gick inte att svara att startsträckan skulle bli 530 meter om rätt svar var 520 meter.

    MVH
    Håkan
     
  6. Danny

    Danny Ny medlem

    Handboken gäller. Det är väldigt viktigt att förstå. Det finns de som får anmärkning på uppflygningen eftersom de hållit 2 knop för hög fart, 65 istället för 63 kt på final (PA-28 161) trots att det inte var vindförhållanden som påkallade högre fart.

    Även om man kan tycka att det är petigt (det var inte jag som råkade ut för detta) förstår jag idén eftersom om man slarvar sådant som farter så påverkar man åt ena hållet säkerheten (risk för stall) och åt det andra hållet landningssträckans längd vilken ju kan vara kritisk i vissa fall - handboken kommer inte att gälla. Just för hög fart på final är ju inte helt ovanligt och vi har en olycka in närtid som just handlade om det.

    Extra säkerhet är bra i verkligheten men man måste kunna ta ut och flyga efter rätt grunddata för att man skall kunna klara av att förstå hur mycket man vill lägga på i extra säkerhet.
     
  7. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag håller med dig Danny !
    Jag ville med mitt inlägg påpeka att det gäller att vara noggrann.
    Vad beträffar uppflygning så kan det vara bra med några ord på vägen till er som står inför det slutliga flygprovet.

    Tänk på att kontrollanten egentligen kontrollerar din lärare och inte dig.
    Var noga med kommunikationen under uppflygningen. Berätta om hur du tänker och varför du gör vissa åtgärder. Tänk högt !

    Säg t.ex:
    "Jag håller 70 knop på final nu beroende på vindförhållanden och turbulens men jag kommer att reducera till 63 knop på kort final."

    Är man nervös och darrig vilket är fullt normalt, berätta om din nervositet över en kopp kaffe eller liknande så blir allting lättare.
    Jag gjorde en ny uppflygning på våren -04 och det var en mycket trivsam flygning med mycket "skitsnack" och många goda skratt.
    Ibland mitt över granöknen i kuperad terräng fick man en fråga typ:
    "Var är vi nu?"
    Man fick ju pliktskyldigast svara:
    "Det vete tusan men vi skall korsa en kraftledning vid en sjöspets om 30 sekunder så då kan du få besked".
    Tydligen var svaret rätt för den kontrollanten i alla fall.

    MVH
    Håkan
    (som går hemma och är litet krasslig och skriver för långa osakliga inlägg)
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Fredrik
    Svar:
    39
    Visningar:
    5,933

Dela sidan