Komma upp i luften säkert

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av allan.emren, 29 Maj 2007.

  1. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Varje år inträffar ett antal haverier där banan tar slut innan flygplanet nått tillräcklig hastighet. Antingen kör planet ut över banändan eller lättar i stallat tillstånd och flyger på ett par meters höjd tills det stöter på ett hinder.

    Orsaken är svårigheten att veta i tid om man kommer upp eller ej. Många faktorer kan göra att accelerationen blir sämre än normalt, t.ex. att bromsarna inte släppt riktigt.

    Haverikommissionen föreslog för ett par år sedan att alla flygfält borde ha en markering vid halva banan. Men hur hög hastighet behövs där?

    Visste du att en PA28-181 med maxlast måste nå 41 knop (IAS) före halva banan om denna är 600 m och 25 grader klaff används?

    Jag har skrivit ett program som beräknar halvbanehastighet för säker start. Det kan laddas ned gratis från www.nuchem.se/aero

    Fin flygtur önskar

    Allan
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Allan,

    Välkommen till Flygfyren! :) Det är roligt att se medlemsantalet stiga successivt! Fler medlemmar innebär en ökad samlad erfarenhet i våra diskussioner, vilket är bra!

    Jag har laddat ner programmet och ska titta närmare på det. Tack för tipset!

    Mvh
    Fredrik
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tråden flyttas till forumet Flygsäkerhet.

    Mvh
    Fredrik
     
  4. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Det jag finner lite märkligt är att ditt program även säger att klubbens PA-28 måste hålla minst 42 knop även på mitten av vår 2000 meter långa bana (som vi startar från stillastående mitt på). Dessutom räknar programmet inte över huvud taget med banbeskaffenhet.

    Bra initiativ, men någonting säger mig att du får klura lite till på det där programmet. :)
     
  5. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Cheetah1,
    Roligt att du har testat programmet. Det du påpekar är inte något fel i programmet, utan beror på fysikaliska nödvändigheter.

    Startar du med en PA-28 på en 2000-meters bana och inte har nått mer än 42 knop efter en km, så är det något fel på motorn. Vad programmet talar om är just detta, och att du inte kommer upp i luften med motorn i så dålig kondition. :X

    På en 2 km lång bana märker du säkert det ändå, men problemet inträffar om motorn bara är LITET vissen och banan du startar på är ganska kort.

    På din kommentar om banbeskaffenhet kan jag svara att programmet fungerar även oberoende av denna. Det kan vara torr asfalt eller långt och vått gräs eller snöslask eller kallt eller varmt eller....

    Begränsningen är att om t.ex. banans första halva är plan och banändan ligger mer än fem meter högre än mittpunkten, så blir resultatet felaktigt. Även i andra fall där banbeskaffenheten är mycket sämre efter mitten än före, kan programmet räkna alltför optimistiskt. :(

    Är du intresserad av fysiken bakom programmet får du gärna kontakta mig. Jag tror inte att den delen är av intresse för majoriteten av medlemmarna.
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag glömde att nämna en viktig sak i mitt förra inlägg. Programmet förutsätter att man startar från banändan. Gör man pådraget från någon annan punkte är det halva den återstående banan som gäller.
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

Laddar...

Dela sidan