Komplett Pilotutbildning?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Jonas, 7 Januari 2009.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    En bekant till mig vill bli pilot och vill ha råd om JAR-pilotutbildning och vilken väg som är billigast att gå. Hans tankar var att gå utbildningen i Sverige eller tex Sydafrika.

    Även om jag sett ämnet diskuteras flitigt tidigare så har jag svårt att sammanfatta eller hitta alla inlägg om detta. Är det någon som känner sig manad ge mig lite info eller länkar om detta?

    Vad jag bla behöver få svar på:

    * Vilken utbildningsväg är billigast? Gärna lite prislappar :)
    * Tjänar man på att läsa utomlands?
    * Vilka utbildningar kan man får studiemedel för? Även Sydafrika?

    Tack på förhand

    Jonas
     
  2. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Får man föreslå att kolla andra forum (tex G-Kraft) istället, då detta vad jag kan förstå vänder sig till och inriktar sig på privatflygning.

    Lycka till!
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Oavsett om man ska utbilda sig till kommersiell eller privat pilot så handlar det ju om flygutbildning i slutändan. Frågor om flygutbildning avhandlas som bekant även i Flygfyrens forumsektion "Flygutbildning". Jag tror det finns en hel del relevant information om detta ämne där redan nu.

    Mvh,
    Fredrik
     
  4. Instruktören

    Instruktören Ny medlem

    Åsikt

    Hej !

    Jag kan försöka svara på några frågor till dej

    1. Är svår att svara på men om man säger så här att det blir inte många kronor dyrare att utbilda sig i Sverige än USA. Det kanske är lite dyrare i Sverige men det är mycket smidigare och lättare att ordna med CSN.
    2. Språk och att man har väldigt roligt och träffar folk från hela världen
    3. Du kan få CSN för nästan alla skolor i Sverige. Inom Europa har dom ändrat och ger nu bara CSN till skolor som har godkänd Ab-initio utbildning. Sydafrika finns det ingen skola som kan erbjuda CSN pga av att du inte får ett JAR certifikat där.


    Och om vi pratar Sydafrika så tänk på att du inte får ett JAR certifikat dvs du behöver läsa om teorin samt göra en upp flygning. Så ta med det i din kalkyl.

    Hade jag gjort allt från början igen så tror jag att jag hade gjort följande.

    1. PPL i Sverige
    2. ATPL teori i Sverige
    3. Bygga 100h Pic i Spanien eller stanna kvar i Sverige om vädret verkar va bra
    4. CPL/IR ME flyguppdraget eller kungsair
    5. MCC Vet ej faktiskt det finns massor av billiga skolor
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tackar för den värdefulla infon!

    Är det någon som kan hjälpa mig att få ihop en prislapp på ett ungefär?

    1. PPL - ca 90000
    2. ATPL teori på flygteoriskolan - 68000
    3. ?
    4. ?
    5. ?

    Tack på förhand!

    Jonas
     
  6. pejron

    pejron Ny medlem

    Kan försöka fylla på efter mina andrahandsuppgifter (ngt år gamla dock) =)

    3. Flyger du på flygklubb i Sverige ca 1000 kr/h. Priserna mellan olika flygklubbar varierar kraftigt. Kolla och jämför på flygklubbarnas hemsidor. (http://www.ksak.se/KSAKflygklubbar.html).
    4. Kungsair kan jag tänka mig mellan 180.000-200.000 kr
    5. MCC ca 40.000 kr.

    Som sagt, så har jag hört att priserna ligger (mellan tummen och pekfingret). Finns säkert någon annan som har nyare och bättre info.

    För att få ner kostnaden på punkt 3, kan du börja flyga inom FFK och bogsera segeflygplan. Det blir några fina "gratistimmar" per år. Dock måste du komma upp i ett visst antal timmar innan du kan börja.

    Lycka till!
     
  7. Flight_Crew

    Flight_Crew Ny medlem

    För att flyga de flesta flyguppdrag inom FFK skall du ha minst 200h. Gäller dock inte brandflyg (100h) om ni har sånt på er ort. Det ger doch inte många "gratis flygtimmar" (5-10h max) utan man får se det som samhällsnytta istället. Vi gör ju faktiskt en insats för någon myndighet och inte glassar runt i luften.
    Rekomenderar däremot att bogsera segelflyg, eller om du har erfarenhet att fallskärmshoppare, så är det också ett alternativ.
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för era inlägg!

    Slutsumman blir strax under 500 000.

    Är det någon som har koll på vilka delar man kan få csn för? Antar att ATPL teorin ger CSN men hur är det när man skolar för CPL/ME/IR när man läser på detta sätt? Kanske lite svårare (eller omöjligt) antar jag jämfört med om man går en integrerad utbilding?

    Vänligen

    Jonas
     
  9. pejron

    pejron Ny medlem

    Läser du på Flygteoriskolan så har jag för mig att du kan få studielån på Kungsair också. En kompis läste där så jag har för mig att det var så... Säkert någon som vet bättre. :)

    /P
     
  10. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag har en klubbkamrat som har jobbat en tid i Sydafrika. Jag mailade honom och frågade om jag kunde ge dig hans adress och det var ok så jag pm:ar den till dig. (Han flög visst inte där själv men jag tänkte att en pilot nog har kollat runt lite där han bor. Har själv alltid kollat flygmöjligheterna i de länder jag bott i :))
     
Laddar...

Dela sidan