Komposanter för 737-800

Diskussion i 'Flygteknik' startad av above&beyond, 16 Augusti 2010.

  1. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    någon som har koll på max sidvindskomposant resp max medvindskomposant start/landning för en B737-800?
     
  2. RawazNermany

    RawazNermany Banned

    För sidvind med manuell landning gäller 35 knop utan winglets, 33 knop med winglets på torr bana.

    Sjunker med våt bana, och ju sämre bromsvärde desto lägre sidvindskomposant. Finns en tabell.

    För motvind/medvind finns det ingen "strukturell" begränsning. Performancebegränsat, 10 knop medvind på de flesta flygplatser jag flugit till, 15 knop på vissa, bolags- och flygplansspecifikt.

    För en autoland har våra kärror max mot/medvind på 20/10 knop och max sidvind på 15 knop eftersom vi inte har autopilot input på rodret.
     
  3. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    får tacka dig så mycket för infon! :tup
     
  4. Bodd

    Bodd Medlem

    Nja... Allt sånt där är lite bolagsberoende.

    Där jag flyger tar vi 40 knop i sidan utan, och 37 knop med winglets. (Torr bana).
     
  5. RawazNermany

    RawazNermany Banned

    Jo, nog är det bolagsspecifikt alltid.
     
Laddar...

Dela sidan