Komposit luckras upp.

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Simon, 18 December 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Har hört lite oroväckande nyheter från Tyskland att man sett flera kompositmaskiner (typ CT mfl) där kompositen börjat luckras upp. Nu har jag inga detaljer men det har tydligen i flera fall börjat efter att maskinerna flugits kortare perioder i bla Norra Sverige så man misstänker att kompositen drar åt sig föroreningar i luften när de flyger hemma i Tyskland och när de kommer upp i renare luft så startar nån form av kemisk process som förstör kompositen.
    Det mesta är spekulationer än så länge men det kan nog röra om lite i grytan om det visar sig att kompositen förstör sig själv om den flygs i "fel" miljö.
     
  2. litens

    litens Aktiv medlem

    Intressant, tror inte ren luft gör att kompositen får en chock och löser upp sig själv.

    Dock kan jag tänka mig att någon veckas frekvent flygning tex från Tyskland upp till norra Sverige torkar upp strukturen och sprikor/strukturellt slitage kanske syns mer.

    Kanske har CT dåligt lim i sin komposit som inte kommer hålla i 30 år, tror förövrigt att dagens högprestanda UL maskiner som CT och Dynamic inte kommer hålla för evigt utan de kommer nog fasas ut/ pensioneras/ finflygas när de blir uppemot 20 år och har några tusen timmar på nacken. Tror att dess lätta konstruktion slits lite mer än klassiska maskiner men det är det isåfall värt. Flygplan måste inte överleva i generationer, det är bra att det lämnas plats åt nytt.

    Vi kanske ser början på "slutet" för de äldsta ct maskinerna för det var väl gamla ct som råkat ut för detta?
     
  3. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Det mesta är som sagt spekulationer än så länge och det är bara en teori att flygning i norr spelat in men tydligen så har man sett ett visst samband mellan långflygningarna och upptäckten av skadorna.
    Nu är det mesta andrahandsuppgifter så det är svårt att gå in på detaljer men förhoppningsvis går det att gräva fram mer.
    Jag är nog av motsatt åsikt, att flygplan inte ska vara nått slit och släng, 20 års livslängd är definitivt för kort.
     
  4. litens

    litens Aktiv medlem


    Har själv en kärra som troligen kommer hålla lika länge som jag lever och det känns bra, kostnaden är ju dock i slutet mer bensin för att bära upp de extra procent metall/material som krävs för att vara en verkligt hållbar produkt.
     
  5. Björnen

    Björnen Ny medlem

    Intressant
    Vet du vad dom menar med "luckras upp" mer specifikt?
    Brustna fibrer, dellaminering, förstörd matris/distansmaterial eller vad?

    Enligt dom tillverkare av kompositmaskiner jag talat med så är det hög skaltemperatur som försämrar hållfasthet hos komposit. (Det är av den anledningen som man helst (vissa endast) levererar vitmålade maskiner)
    Jag tog upp frågan med en kompositexpert och enligt honom orsakar hög temperatur endast temporär nedsättning av hållfastheten (dvs när laminatet svalnat har man samma styrka igen)

    Kompositmaterial har ju utöver mycket god hållfasthet generellt även mycket stor miljötålighet.
    Jämfört med tex stål (10 exp 7)så har aluminium ingen utmattningsgräns. Dvs. efter tillräckligt många lastcykler så går alltid en aluminiumkonstruktion sönder.
     
  6. litens

    litens Aktiv medlem

    "Kompositmaterial har ju utöver mycket god hållfasthet generellt även mycket stor miljötålighet.
    Jämfört med tex stål (10 exp 7)så har aluminium ingen utmattningsgräns. Dvs. efter tillräckligt många lastcykler så går alltid en aluminiumkonstruktion sönder. "

    En påkostad komposit tex kolfiber sin din Dynamic är i grunden ett kanske bättre material än aluminium och utmattas inte men i praktiken kan det bli slitage kring infästningar och områden som belastas lite för mycket över tid.

    Aluminium har absolut en bortre gräns men vissa flygplan modeller är så överdimensionerade att de håller oerhört länge förutsatt att de inte överbelastas eller korroderar, Cessna 172-182-206 serie och Piper PA 34 har ingen absolut bortre gräns men båda kan flyga över 30 000 timmar innan utmattningspunkter måste kontrolleras mer regelbundet.

    Mer känsliga maskiner som Piper Malibu/Meridan har TBO tider på kropp och vingar, tror de ligger på 10 000 respektive 15 000 timmar.
     
  7. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Ska forska vidare i ämnet så får vi se om det går att få lite mer detaljer.
     
  8. joflin

    joflin Medlem

    Jag har sökt lite information kring ny europeiska 600kg-klassen "CS-LSA" en längre tid. Kanske någon på forumet sitter på lite information, T.ex rörande ICAO-kod "FD CT", specifikt länk
    http://www.easa.europa.eu/certifica...A-TCDS-A.537_Flight_Design_CT-01-17042012.pdf

    Mig veterligen finns det bara 3 st europeiskt godkända, varav ovan nämnda Flight Design har en Ukraina-tillverkad modell. Har den nå'n skrov-gångtids-limitering ? (appopå komposit-tillverkning)

    En av de andra, ifrån Tjeckiska_CZAW, har nog en initial AMM-omnämnd limitering om fem tusen timmar. Den verkar
    mig i o f svara tillverkad i metall huvudsakligen.

    Slutligen förbryllar mig marknadsföringstillägget "RTC"?, som jag tolkar som restriktion (att man kanske kan få fortsatt normal-luftvärdighet, även fast man sätter in icke_typgodkända motorer eller propellrar, eller kanske icke_TSO-avionik)
     

Dela sidan