Kontrollanten är befälhavare vid flygprov?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 16 Maj 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Håkan tog med en länk till en powerpointpresentation från Luftfartsstyrelsen i ett annat inlägg:

    Presentation_ake_rodin_070210.pdf

    När jag läste igenom den så står det på sidan 12 i powerpointpresentationen att "Kontrollanten är normalt befälhavare vid flygprov".

    Är det inte den elev som examineras som är befälhavare rent juridiskt? I den världen levde jag. Men jag kan ha fel. Oavsett om det är så ska ju eleven agera som att han/hon vore befälhavare.

    Mvh
    Fredrik
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det kanske kan stämma med tanke på vad som stod i en annan strecksats: "Vid PC skall det träffas en överenskommelse om vem som skall vara befälhavare".

    Mvh
    Fredrik
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Vi får komma ihåg att det som står i presentationen är de nya regler som inte trätt i kraft ännu.

    MVH
    Håkan
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag förstod också att det var ett utkast till nya regler/kommande regler :) Då levde jag alltså i "rätt värld". Varför gör man om så att kontrollanten är befälhavare? Är det så i de andra europeiska länderna?! Har det funnits brister som det har varit utformat nu?!

    Mvh
    Fredrik
     
  7. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Är man inte befälhavare när man flyger EK?
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

  9. Martin O

    Martin O Ny medlem

    Har också funderat över det där.

    I JAR-FCL 1.080 står följande om vad som ska stå i loggboken:

    " i) Befälhavare (inbegripet EK-, SPIC- och PICUS-tid)."

    och lite längre ner:

    " ii) Sökande till eller innehavare av ett flygcertifikat kan som befälhavartid logga all flygtid i enkelkommando (EK) och all flygtid som elevbefälhavare (SPIC), förutsatt att sådan SPIC-tid signeras av flyginstruktören."

    EK=befälhavare, alltså. Nån som vill opponera sig? :) Jag fick tippexa en del i loggboken när jag hittat den där texten...

    En flyglärare loggar ju inte elevens flygtid när han själv står på backen, och han kan ju rimligtvis inte vara befälhavare över en flygning han inte har gjort!

    -Martin
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hur vanligt förekommande är SPIC? Innebär det att elev/lärare flyger tillsammans men att eleven loggar en variant av PIC-tid?

    För övrigt så lever jag i den världen att all tid loggas som PIC-tid då flygläraren inte är med i flygplanet .

    Mvh
    Fredrik
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem

  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Exakt vad är det ni ändrar från/till när ni tippexar?!
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

  14. Ejvind

    Ejvind Medlem

    jag tycker de gällande reglerna, dvs att man som "elev" är befälhavare vid ett flygprov är helt fel och det är bra att de äntligen skall ändras.

    För igentligen är det ju väldigt märkligt att man under en uppflygning skall tvingas ta på sig ansvaret för ett flygplan då man har en kontrollant bredvid sig som t.ex. drar blandningen under kritiska faser av flygningen samt att det till råga på allt kanske sker under simulerad IMC (dvs man har ingen sikt utåt)

    Är det någon som annars skulle gå med på att vara befälhavare på ett flygplan med en klåfingrig främling bredvid sig utan att ens kunna titta ut ett dugg??

    /Ejvind
     
  15. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ejvind, klockren analys. Jag köper dina argument helt och hållet.
     
Laddar...

Dela sidan