Konvertera lat long till radial/dme

Diskussion i '060 Navigation' startad av Falling, 23 Januari 2011.

  1. Falling

    Falling Medlem

    Jag undrar om någon vet hur man omvandlar en lat long koordinat till radial avstånd från ett eller flera navhjälpmedel, alltså i princip hur man skapar ett eget fix.

    Finns det något lämpligt program till det eller måste man ha tillgång till en gps/fms i ett flygplan för att få fram det?
     
  2. Exinor

    Exinor Ny medlem

    Hmm, ett fix är väl normalt sett definierat som en namngiven punkt vars koordinater är kända. Tror inte det är fix du avser utan möjligheten att referera en position från andra kända fix, t.ex. en VOR.
    Jag utgår ivf. att det är det du är ute efter...
    Om du själv vill räkna fram detta (man kan naturligtvis plotta på karta och mäta) så behöver man hjälp av lite matte. Det finns tre vanliga formler för att räkna ut avstånd och bäring från en punkt till en annan. Se t.ex. http://www.movable-type.co.uk/scripts/latlong.html
    Om du kräver precision kör Vincentys algoritm, men den är tänkt för maskiner. Vill du "knappa på dosan" så kör cosinuslagen istället.
    Sätt VORens position (finns i AIP) som från punkt och din andra position som till, vips har du bäring och distans. Du får ut storcirkeldistansen och initial bäring (Vincenty ger både initial och slutlig bäring).

    Jag har lekt med ett .NET program som är tänkt att underlätta mina navigeringar när den någon gång blir klar. Just nu är den i rena lekstugeläget, men den kan räkna Vincenty åt dig om du vill.
    http://www.exinor.net/VfrNavPlanner/
    Klicka på "Calc..."-knappen. Fösta koordinatparet är från, det andra till. Calc-knappen räknar ut distans i nm samt initial, final och medelbäring. Alla beräkningar i skrivande stund förutsätter N samt E, grader och minuter ihopskrivna.

    Man styr efter medelvärdet av initial och final bäring för att hamna i rätt punkt (om än något ineffektivt). Med FMS ändrar man stegvis kursen via autopiloten från initial till final bäring för minimal distans.

    Exempelsträckan i mitt program (default valt) är på 9 nm i bäring 353, där skiljer sig initial och final bara med 1.5 hundradel så det ska väl till en mindre atlant för att man ska ta hänsyn till det.

    OBS värden du får ut ovan är relaterade till true north, om du t.ex. skall använda uppgifterna för en ATS-färdplan VSN003011 så är det magnetiska bäringar som gäller. Kolla upp variationen och kompensera.

    /Nicke
     
  3. Falling

    Falling Medlem

    Tackar det var precis det här jag var ute efter!

    Nu återstår bara att skapa ett lagom klurigt problem av det hela :D
     
Laddar...

Dela sidan