Korsa CTR vs Driftfärdplan

Diskussion i '060 Navigation' startad av Micke_xyz, 27 April 2010.

  1. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Jag ska flyga en distansflygning och korsa ett CTR på vägen. Hur planerar jag mina legs i driftfärdplanen? Från ena inpasseringspunkten till den andra? Eller ska jag sikta på att köra rakt över flygplatsen så jag inte korsar inflygningsvägen?
     
  2. Zeta

    Zeta Medlem

    Ett tips på distansflygningar är att hålla sådan pass höjd att du i alla fall passerar över CTR: en. Om inte får du använda in- respektive utpasseringspunkter i din färdplan, och hoppas på att du får flyga via just de du planerar för.
     
  3. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Kontrollzonen är ju tänkt att vara till för startande och landande trafik på flygplatsen så det normala är ju att man går ovanför den vid distansflygning.
    Skulle vädret inte tillåta detta så brukar det inte vara några problem att få korsa en kontrollzon förutsatt att man har transponder.

    Så även mitt råd är att planera så att du flyger över den.
     
  4. pasj66

    pasj66 Medlem

    Det brukar finnas en VOR eller en NDB i närheten av flygplatser som har CTR. Använd någon av dessa som brytpunkt och flyg över CTR om du inte avser landa.

    MVH
    Patrik
     
  5. Jocke

    Jocke Medlem

    Vilket CTR och vilken tid ska du passera? Är det inte en högtrafikerad flygplats och tid så lär det inte vara några problem att få flyga igenom, och då via in- och utpasseringspunkterna som andra föreslagit.

    Är det tät trafik så kommer du bli skickad till väntläge och få fortsätta efter några minuter, enligt min erfarenhet. Är det inte typ Arlanda så lär inte heller det vara några problem. Jag har flugit genom Bromma CTR ett otal ggr och trots att det är en hyfsat vältrafikerad flygplats har det aldrig varit något krångel med det.

    Jag lärde mig en princip av min flyglärare: "Du ska alltid utgå från hur DU vill flyga och be om lov. Fråga kostar inget och går det inte får de väl säga nej." Det har alltid funkat för mig. :)
     
  6. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Tack för alla svar.

    Det handlar om Västerås CTR på kvällen. Jag tror inte det blir några problem att korsa kontrollområdet. Vad jag funderade på mest var hur jag planerar mina legs i händelse av att jag inte blir klarerad igenom det som tänkt.
     
  7. pasj66

    pasj66 Medlem

    Bra val,
    Från min begränsade erfarenhet är Västerås bland de trevligaste att ha att göra med. Ha en trevlig tur!

    MVH
    Patrik
     
  8. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Det enda man kan vara säker på när det gäller VFR är att det sällan blir som man tänkt sig. Alltså gäller det att vara beredd på alla eventualiteter som kan uppstå.
    Det finns nästan inget roligare än att sitta bredvid någon som planerat en färdväg på sin GPS och se hur hans värld rasar samman när han inte får den klarering han önskade sig. ;)
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem

    Håkan_Olsson skrev @ 2010-04-27 19:02

    Det finns nästan inget roligare än att sitta bredvid någon som planerat en färdväg på sin GPS och se hur hans värld rasar samman när han inte får den klarering han önskade sig. [/CITAT:


    Inga problem om man har GPS/Moving map med 1:1 skala.....

    /TOC
     
  10. Jocke

    Jocke Medlem

    Ska du köra långnav? På min långnav åkte vi Tierp-Köping och via Västerås CTR hem. Kör t.ex. Vikhus-Golfbanan om du ska passera söder om stan österut. Det lär inte vara någon som helst risk att du inte blir klarerad. Dessutom får du ju chansen att prata med de trevliga flygledarna i västeråstornet. Plus att man alltid ska passa på att prata radio när man har en lärare bredvid sig som kan hjälpa en att få det rätt. ;)

    Tips: När du passerat Golfbanan, gör en liten sväng så du får chans att se hur inpasseringspunkten ser ut från det hållet, så du känner igen den nästa gång du kommer förbi. Har för mig att det finns nåt stort hus med rött tak att ta sikte på.

    Tips 2: Du har en bra brytpunkt öster om Västerås vid Märsön. Det finns en stor fin bro norr om den där vägen korsar Mälaren. Den syns på långt håll och är omöjlig att missa (den är ljusblå, om jag inte minns fel). Mälaren är ju ganska lättnavigerad annars, men det är alltid skönt att ha en brytpunkt som syns på håll.
     
  11. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Om jag inte har helt fel får man inte ange in- och utpasseringspunkter för ett CTR i en (ATS) färdplan. Jag har för mig jag försökte det för ett antal år sen, men fick backning från FPC.
     
  12. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Precis vad jag ska göra Jocke. Frölunda - Katrineholm - Köping - Frölunda.
    Jag tror jag provar att köra Vikhus - Golfbanan så får vi se.

    En fråga till, det är väl bara CTR om tornet öppet? Hur vet man om tornet är öppet? Inga tider är specade i AIP. Man kan såklart försöka ropa upp tornet och se om man får svar. Men hur vet man då att ens radio är hel...?

    /Micke
     
  13. McFire

    McFire Ny medlem

    I AIP SUP finns hours of operation. I NOTAM publiceras avvikelser från dessa.
     
  14. Jocke

    Jocke Medlem

    Det enklaste är att ringa i förväg till tornet - då får du säkert veta om du tolkat AIP rätt - informationen är ju inte direkt serverad på det mest lättuggade sättet. Men i princip kan du bara ropa upp och, om du inte får svar, fortsätta att sända blint och berätta vad du gör, så alla andra hör vad du gör.

    Om du misstänker att radion inte är hel kan du ju alltid ratta in Sweden Controls frekvens; där är det alltid en del tjatter. Alternativt nån ATIS som är igång. (Tror de brukar sända nån nonsensramsa där om informationstjänsten inte är igång.) Kan ju vara bra att göra ett förbindelseprov innan du drar också, om det är någon annan i närheten.

    Fast det är inte vattentätt - YVV hade, åtminstone tidigare, en radio som hade en märklig bugg: den blev död efter ungefär en timme. Jag råkade ut för det första gången jag var ensam inne i Bromma CTR. Plötsligt fick jag inget svar när jag rapporterade utpassage vid Bosön. Jag ropade och ropade, men ingen svarade. När jag landat ringde jag upp brommatornet och kollade att det inte uppstått nåt problem (det hade det inte, som tur var). I efterhand fick jag höra att någon annan haft liknande problem men att det gick att åtgärda genom att "boota om" radion, dvs slå av och på den. Vet inte om det är fixat, men om du flyger YVV så kolla lite ibland att du kan höra Sweden Control eller någon.

    Ja, det stämmer nog, men i detta pass kör han nog inte på ATS-färdplan utan bara driftfärdplan (om de följer samma utbildningsgång som jag gjorde). Och det finns absolut en poäng i att flyga över CTR: et för att inte störa i onödan, men i just det här fallet är det en bra övning att snacka lite med tornet. :)
     
  15. Zeta

    Zeta Medlem

    Korrekt, men man kan ju ange koordinater. :)
     
  16. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Då är det alltså så att när ett tornet är stängt vid en flygplats med CTR, så kan man betrakta CTR som G-luft? Alternativet att TMA:t och dess flygledningsfrekvens då ersätter CTR och går ända ner till backen, skulle ju bli lite skumt. Eller?
     
  17. Larscho

    Larscho Moderator

    Är inte tornet öppet blir CTRen till G-luft. TMA-gränserna är som vanligt, de går iaf inte neråt.
     
  18. Polaris

    Polaris Ny medlem

    Blir inte TMA:t också G-luft när tornet är stängt
     
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är inte säkert. Det är ju inte alltid som tornet som har hand om TMA:t. Men i de fallen där det är så kan det hända att en annan kontrollenhet tar över istället.

    T.ex. Ljungbyhed TMA blir Ängelholm TMA när Ljungbyhed är stängt och Ängelholm öppet. Det kan alltså vara olika.
    Kolla upp innan! :)
     
  20. Jocke

    Jocke Medlem

    Korrekt. Det kan också vara så att tornet, istället för att stänga helt, går över till att erbjuda informationstjänst, så CTR: et blir ett TIZ. Så funkar det i stockholm ibland. När jag en gång ropade upp brommatornet, för syns skull, eftersom det enligt mina beräkningar skulle vara stängt, fick jag svar "Bromma Information". Plötsligt var man tvungen att erinra sig hur det funkade i ett TIZ... :)
     
Laddar...

Dela sidan