Korsa nationsgräns

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av ankan, 2 Oktober 2010.

  1. ankan

    ankan Medlem

    Hej forumet!

    Nu har jag en sån där fråga där man säkert kan läsa sig till svaret i AIP om man läser på rätt ställe ... :e

    Anyway...

    Om man korsar en nationsgräns så måste man ju flyga på ATS-färdplan. Jag undrar, finns det någon regel hur exakt man måste följa denna färdplan? Kan man aktivera den precis innan nationsgränsen, och sedan avaktivera den direkt efter?

    Antag att jag har en färdplan som säger att jag ska landa på t.ex Bromma. Kan jag, efter att ha varit utomlands, plötsligt ändra mig, och landa på t.ex Skavsta istället?

    Jag misstänker att det går, och att det inte är något problem. Men då undrar jag vad syftet med att kräva ATS-färdplan vid korsning av nationsgräns är? Om det inte är obligatiskt att följa färdplanen, så hjälper den ju inte så mycket att hålla koll på nationsgränskorsandet. Eller är det så att man måste passera nationsgränsen på just den tid man angett i färdplanen, men att man i övrigt kan flyga lite som man vill (precis som i vanliga fall när man har ATS-färdplan).
     
  2. stelaninja

    stelaninja Medlem

    Färdplan måste lämnas in minst en timme för beräknad avgång.

    Beroende på vilka länder man flyger mellan så gäller väl lite olika regler. Flyger du till Norge t ex så måste man landa på vissa godkända flygplatser (flygplatser som har tull). Alltså borde man inte kunna ändra färdplanen.

    Jag antar att det är lite enklare mellan EU-länder gällande vilka flygplatser man kan flyga direkt till.
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Der går aldeles utmärkt att ändra landningsplats som t.ex bromma till skavsta det är bara att prata med sweden control lika så kan du avsluta en färdplan i luften när helst du vill och sedan fortsätta i g luft. tull är inget problem inom shengen. Men för att lämna in en färdplan för en utlandsresa gäller som sagt 1 tim innan och då kan du inte skita i att aktivera den vid start för att göra det precis innan gränsen för om du inte startat aldeles i anslutning till gränsövergången så har tiden runnit ut och din färdplan blivit annullerad
     
  4. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Norge är lite speciella.
    60 minuter innan gränspassering räcker för färdplan i båda riktningarna. Svenska tullen säger att det räcker med färdplan. Däremot norska Tollvesenet fordrar rapport FYRA timmar innan, oavsett färdriktning, om man avser besöka flygplats utan Toll! (Jag vet inte om man "frias" från nedanstående om svenska flygplatsen har Tull.)

    Fragmenten nedan är hämtade från:
    www.toll.no/t...d=145131...en

    …must be presented to the Directorate of Customs and Excise no later than 4 hours before border crossing… Mitt exempel: Står du på Sälen/Rörbäcksnäs fpl och vet att det är kaffe og vafler i Trysil 35 km bort skall du först flyga tillbaks inåt Sverige och leta på en flygplats som har tillgänglig fax eller e-mail för att se’n vänta fyra timmar Då har kaffet och intresset redan svalnat.

    Departing aircraft must not leave the landing site before the time that was given in the notification without permission from the Customs Authorities. Mitt exempel: Du skall flyga hem och står på avgångsflygplatsen och ser vädret försämras. Du startar en timme tidigare. Efter en kvart kommer Tolltjenstemannen och ser häcken av ditt flygplan försvinna…Dyrt?

    People who arrive with the arriving aircraft must not leave the aircraft before the time of arrival that was given in the notification. Mitt exempel: Om du landar före rapporterad landningstid må du och passagerarna sitta kvar i planet och pinka på er.

    Notification about small aircraft crossing the border may be directed to:
    The Directorate of Customs and Excise
    Telefax: (+47) 22 86 08 00
    E-mail: desken@toll.no
    Telephone: (+47) 22 17 18 17 Min kommentar: Aha, det kanske räcker med att man RINGER till Oslo fyra timmar innan?

    Vi är en grupp i Dalarna, Värmland, Hedmark som hoppas kunna röra om lite i denna gryta!
     
  5. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag vet att det står så i norska regelverket, men jag upplever verkligheten anolunda. Jag har aldrig behöft gå genom tull vare sig till eller ifrån planet när jag varit i Norge Första gången till Norge var jag till Bodö som har tull, när vi skulle lämna flygplatsen så blev vi utsläppta en bakväg var på jag frågade om vi inte måste gå genom tullen då skrattade dom och frågade har du något att förtulla då och när jag svarat nej så frågade dom varför jag då skulle gå genom tullen. När vi sen skulle tillbaka så släpptes vi in genom samma bakväg utan någon annan kontroll än mitt cert, passageraren kollades inte alls. så jag upplever det som att faxa in papprena till tullen i tid och skulle man vilja byta landnings flygplats så är det nog ingen som bryr sig.
    Jag frågade dessutom en tjänsteman på Norska Luftis i våras när jag sökte års tillstånd för flygning i Norge för vårt UL plan och han sa att färdplanen räckte trots att jag påpekade de regler du skrev om i föregående inlägg.

    Så summerat finns det ett regelverk men det vet ej katten hur hårt man dömmer när det gäller mellan våra länder
     
  6. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Yep, jag har också hört piloter som upplevt kontakten med norska Tollen som mycket tillmötesgående. Är man bara hövlig mot myndigheterna, så gör de "allt" för att vara hyggliga tillbaks.
    BCL-N betyder tydligen inte bara NORRLAND, utan troligen också NORGE... ;)
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

    Hur lång tid före skall man lämna färdplan om man flyger till Marienhamn,VFR på 3500 fot från Norrtälje?

    /TOC
     
  8. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej, testa på aro.lfv.se!
    VFR är 30 min och IFR är 1 timme innan EOBT.

    mvh / Mats B
     
  9. Zeta

    Zeta Medlem

    30 min gäller väl ändå bara inom Sverige? :unsure
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem


    Jep.

    Enligt "uppslagsverk",FPL måste vara hos finska ATS två timmar före gränsövergång.

    /TOC
     
  11. Mats B

    Mats B Medlem

    Som sagt, prova på ARO. Ni blir ju inte ihjälslagna om det blir fel. Färdplanen blir godkänd eller inte godkänd.
    Ni visste ju förrester redan svaret, så varför lade ni ut fråga överhuvudtaget?
    :)
    Lågt och sakta!

    mvh / Mats B
     
  12. TOC

    TOC Ny medlem


    Hej Mats

    Testade att lämna till ARO

    FPL_VFR_ACK (Gällande FPL)
    (FPL-SEKML-VG
    -P28A/L-SD/C
    -ESSB1220
    -N0100A035 DCT DODAM DCT
    -EFMA0040
    -DOF/101030 ORGN/ESSAZPZX
    -E/0500 P/2
    A/W
    C/TOC

    fick ACK att lämna 1 timme före.

    ARO tar inte hänsyn regelverk utomlands,PIC skall ha koll på läget.
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

    Det finns gott om fina funktioner på AROweb.Här ett exempel.

    FPL REJECTED DU MÅSTE ANGE HUR DU SKA AVSLUTA FPL EFTERSOM EFMA ÄR STÄNGT NÄR DU ANLÄNDER. ANGE OM DU AVSLUTAR VIA TEL ELLER RADIO I FÄLT 18 UNDER RMK/ HÄLSNINGAR FPC
    (FPL-SEKML-VG
    -P28A/L-SD/N
    -ESSB1230
    -N0100F065 DCT DODAM DCT
    -EFMA0040
    -RMK/PIC TEL +46703323135 DOF/101030 ORGN/ESSAZPZX
    -E/0500 P/2

    C/TOC

    Men PIC skall ha koll,ACK betyder inte att allt är OK

    Ex ovan,lämnade fel höjd,ingen transponder,inga livvästar

    PS Kanske någån flygelev tar reda på varför man måste lämna FPL till EFMA två timmar före beräknad gränsövergång och lär samtidigt.....

    Vi gamlingar vet redan allt.
     
  14. dypen

    dypen Medlem

    Slik jeg har forstått dette så er det tillit som gjelder med mulighet for tollkontroll ved stikkprøve eller der andre opplysninger krever tollkontroll.

    Fire timer før avgang skal gi tollerne mulighet for å møte opp på din oppgitte landingsplass hvis den ikke har tollkontor. Det blir jo umulig hvis landingssted forandres underveis og dette avviker fra alternativft landingssted.
     
  15. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Citat: "Fire timer før avgang skal gi tollerne mulighet for å møte opp på din oppgitte landingsplass".
    Og svenske tollene har raskere tjenstekjøretøyer, så de trenger bare ÉN time :laugh
     
Laddar...

Dela sidan