kostnader för olika cert

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Johnson, 6 Juni 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Johnson

    Johnson Medlem

    Jag håller i skrivandet stund på att bli galen..jag vet helt enkelt inte vilket cert jag ska ta eller vart man ska ta det..Suck!
    Hade tänkt att ta UL, men känns lite som om att man målar in sig i ett hörn, att inte ha möjligt att välja olika kärror, ta lite fler pax osv känns lite tråkigt i längden, så har börjat att tänka om och har snudd på bestämt mig för ppl
    så jag har lite frågor till er som hållt på ett tag eller precis är klara(vill ha lite nya siffror å tankar :))

    1) vad landade era utbildningskostnader på, och Vart utbildade ni er då?

    2)nån som har total kostnad från easa eller liknande utbildningar i USA(då menar jag allt, boende resa mat, det man behöver fixa i Sverige sen)

    3) hur mycket lägger ni på flygning per år, gärna summa vs flygtid och vilken klass ni flyger.

    4) vilket cert ger störst möjlighet till gratis/billig flygtid?(tänker på ex brandflyg, bogering, instruktör osv)

    många frågor men vore väldigt kul och se en sammanställning, som är någorlunda uppdaterad..och är väldigt tacksam för råd och tips i denna djungel!
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    1) vad landade era utbildningskostnader på, och Vart utbildade ni er då?
    - ca 60 000 med teori, prov osv. PPL på en klubb år 2000.

    2)nån som har total kostnad från easa eller liknande utbildningar i USA(då menar jag allt, boende resa mat, det man behöver fixa i Sverige sen)
    -

    3) hur mycket lägger ni på flygning per år, gärna summa vs flygtid och Villeneuve klass no flyger.
    - Det blir ungefär 40 000 per år för mig, vissa år blir det få timmar in en DA42. Andra år blir det fler billigare timmar i en X-klassad.

    4) vilket cert ger störst möjlighet till gratis/billig flygtid?(tänker på ex brandflyg, bogering, instruktör osv)
    - Jag vet att några bogserar med UL men PPL/CPL lär definitivt öppna upp fler möjligheter.
     
  3. stellann

    stellann Aktiv medlem

    kostnader..

    PPL ger nog definitivt största chanserna att flyga "gratis". Problemet är att man har en viss tröskel även efter att man fått certet. Kraven höjs successivt för olika uppdragsflyg (minimum 100-200 timmar för brandflyg, lågflygutbildning och 300 timmar för sjöbevakning, 200 timmar + helst lågflyg för Hv etc. Man ska nog inte se dessa flygningar som möjlighet att behålla certet. För att komma åt "köttgrytorna" som en del kallar dom så behöver man en bra flygtrim innan. Själv flyger jag mycket i Hv vilket ofta är intressant flygning men det kräver att man är beredd att ställa upp på viss gröntjänst (man blir helt enkelt hemvärnsgubbe eller -gumma). Dessutom är nu tjänstgöringen i princip koncentrerad till en KFÖ under ca 3-5 dagar. Är man inte med på den så är man ute. En fördel är att det åtminstone i mitt län är stor brist på Hv-flygare. Brandflyget ställer krav på att man inordnar sig i ett schema och verkligen kan ställa upp schemalagda dagar utan att ha nån garanti för att det verkligen blir flygning. Sjöbevakningen ställer ytterligare krav etc.
    Utvecklingsmöjligheterna är nog ändå störst med ett PPL. Den intresserade kan ju dessutom bygga på med mörker, instrumentbehörighet, lågflyg etc.
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vilket cert du ska välja beror väl en hel del på vad du tänker göra med din flygning.
    I undersökningar som gjorts så är det vanligast att vi flyger ensam eller med en pax och om du tror att det kommer bli så för dig också så är det nog idé att fundera på UL

    I Västerås segelflygklubb klarar de flesta elever sitt UL-Cert för ca: 36 000 kr inklusive allt teori, läkarbesök, elevtillstånd, flygning mm. och kan sedan flyga för 360 kr/tim om man har ett abonnemang för 500 kr/ mån och då flyger vi en modern komposit kärra Zephyr som vi köpte ny 2008 marchfart 120 kt.

    Jag tror även att UL är en bra inkörsport oavsett om du tänker gå vidare då du får en bra och billig utbilldning och kan börja flyga och känna efter om det här var det du ville göra vill du sedan gå vidare så kommer du att ha flygning och radio navigering mm. "gratis" och har möjlighet att göra kompletteringen på minitid. Idag får du bara tillgodoräkna dig 10% max 10 tim av dina UL timmar men med de nya certen som ska vara införda 2012 så ser det ut att bli större rabatt
     
  5. W2k

    W2k Medlem

    Hej,

    jag tog PPL(A) för ungefär ett år sen så jag har svar på åtminstone tre av frågorna.

    1) vad landade era utbildningskostnader på, och Vart utbildade ni er då?

    Knappt 120 kkr, varav drygt 90 kkr rena utbildningskostnader (resten material, flygklubbens avgifter osv). Lite mer detaljer finns här. Jag tog teorin på Flygteoriskolan (Barkarby) och flög/flyger på SAS FK (Bromma).

    3) hur mycket lägger ni på flygning per år, gärna summa vs flygtid och vilken klass ni flyger.

    Jag har flugit cirka 20-30 timmar under året sedan jag tog PPL, vilket med klubbens timpriser motsvarar ungefär lika många tusenlappar. SEP enbart, en del mörker. Sen tillkommer förstås årsavgifter, kartmaterial osv för några tusen till. Säg 35 kkr om du vill ha en jämn summa.

    4) vilket cert ger störst möjlighet till gratis/billig flygtid?(tänker på ex brandflyg, bogering, instruktör osv)

    Det är förmodligen PPL, det var också ett skäl till att jag valde PPL, jag vill kunna göra mer än bara flyga korta svängar med 0-1 pax. Just nu har jag för få timmar (tröskeln som stellann nämner) men det är ju bara en tidsfråga. Just Hv-flyg (FFK) ligger väl närmast tillhands eftersom jag gjort lumpen och därmed inte ser nåt problem med "gröntjänst".
     
  6. Johnson

    Johnson Medlem

    Tack för svaren hittils! :)

    Det största problemet som jag ser det är ju just det att man inte vet hur länge och hur mycket pax vill flyga med, när man pratar om cert och flygning så är det många som vill och är väldigt sugna på att åka med, men med rätt stor säkerhet så kommer nog en entusiastiska gruppen minska rätt fort...Har man dock tur så kanske man hinner med och hoppa över någon tröskel i alla fall.

    Vore intressant och se lite fler inlägg ang UL, funderar på om det blir så mycket billigare nämligen. Den UL klubben jag har kollat med så kostar det 20 000 att "köpa in sig" och sedan 500kr i månaden för att flyga för 450kr i timmen. Den klubben jag tänkt att ta PPL i så ligger det en årskostnad på ca 3000kr och sedan 850kr per flygtimme...inte sååå stor skillnad.

    Till er som utbildat er på bromma, hur mycket av skoltiden får man lägga på att snurra i väntsektorn och transport till och från övningsområden?
     
  7. W2k

    W2k Medlem

    Längre väntetider är rätt ovanligt, såvida man inte har en väldig otur. Tror jag har fått vänta 10 min som absolut längst men >75% av flygningarna är det ingen väntetid alls eller max någon minut för att det ligger någon annan på final just då.

    Transportsträckor är en annan femma. Jag övade mest på Västerås, Skavsta, Sundbro och Kjula; alla ligger 20-30 min bort så det blir 40-60 min av varje pass som går till att flyga dit och hem igen. Men, det är fel att tro att detta är bortkastad tid. Tidigt i utbildningen är det bra för att öva på att hålla höjden (i varierande grader av turbulens), lära sig följa med i kartan, navigera efter ADF/VOR/DME/GPS och allt sånt grundläggande. Senare kan man ägna tiden åt nödövningar, simulerad IFR, mörker, magring, prata med CTL, allmänt teorisnack osv.

    På närmare håll finns Skå-Edeby men det fältet är ganska litet, har många restriktioner och enbart gräsbanor så i praktiken blev det inte att man flög dit särskilt ofta.

    En väldigt bra sak med att flyga på Bromma är att man blir van vid att prata med flygtrafikledningen, både TWR och Stockholm CTL, man får öva på flygengelskan helt "gratis" även fast det oftast funkar med svenska. Och så behöver man aldrig oroa sig för att det inte ska vara plogat eller att banljusen ska vara U/S... ;)
     
  8. Johnson

    Johnson Medlem

    Jo det är sant, landade ditt cert på runt 45h? Fick du NQ inbakat?
    Kommer att flytta ifrån Stockholm om ett år, så vet inte om jag ska köra på nu på bromma eller om jag ska vänta och ta cert i min "blivande" klubb, där är det dock G luft så inte super mycket snack tyvärr..
     
  9. W2k

    W2k Medlem

    Jag behövde strax över 50h (52h har jag för mig). Dock tror jag det var mer pga min egen förmåga (läs: brist på) än pga transportsträckor, eftersom jag gjorde min första EK relativt sent (vid ~25h). Men jag tror att det är farligt att utgå ifrån att certet kommer att vara klart på exakt 45h, det finns många som behöver betydligt mer än så... sök på nätet för att finna en del skräckhistorier ;)

    Jag tog inte NQ samtidigt, av rent praktiska skäl - inte mörkt nog i juni! Dessutom tog jag inte NQ-teorin förrän till hösten.

    Jag skulle nog rekommendera att ta certet på Bromma nu om du har möjligheten, så kommer det inte alls att kännas lika ovant att flyga hit sen om du skulle ha ett ärende till Hufvudstaden.
     
  10. dypen

    dypen Medlem

    Realistisk regnestykke fra 2011 på Kjeller http://flygeek.no/
     
  11. floyd

    floyd Ny medlem

    Lite halvt offtopic kanske men det är ju ändå angående utbildningen på Bromma..
    Allmänflyget kommer väl snart tvingas flytta då kontrakten är uppsagda, hur blir det då med utbildningen? Fortsätter det på annan ort eller?
     
  12. W2k

    W2k Medlem

    Det är bara de som håller till på norra sidan som har blivit uppsagda. Förvisso den absoluta majoriteten av allt allmänflyg på Bromma, men bland andra SAS FK ligger på södra sidan (Linta) och har inte blivit uppsagda eller fått någon indikation på att vi kommer att bli det.

    Det kommer att leda till svårigheter även för SAS FK om hela norra delen försvinner men tills vidare bedriver vi, mig veterligen, skolning precis som vanligt och för den som börjar med sitt PPL nu borde det inte vara några som helst problem att göra hela den praktiska delen på Bromma.

    Mig veterligen kör även Stockholms FK, Airways etc på som vanligt men hur länge till vet jag inte. Sannolikt kommer de väl att flytta sin verksamhet.
     
  13. Charlie85

    Charlie85 Medlem

    Tycker det mesta har blivit besvarat så jag tänkte bara lägga till mina tankar ang. din första fråga.

    Jag gick också och sneglade mot UL ett tag men valde till slut PPL av några få anledningar. Dels det uppenbara, att man kan ta med sig lite fler passagerare samt inte bli så låst vad gäller vad man får flyga, och dels att man efter PPLet har möjlighet att kunna bygga på med fler moduler och utbilda sig vidare, hela vägen upp till kommersiell trafikpilot. Att jag valde PPL är jag väldigt glad för idag!

    För mig landade notan på drygt 100k, vilket jag har förstått är en ganska bra måttstock för ett PPL i Sverige. Men då har jag räknat med alla kringkostnader som köp av headset och annat materiel osv. (http://becomingapilot.wordpress.com/2010/10/28/prislappen/)
    Gjorde teorin på Flygteoriskolan, Barkarby och det praktiska på Sas Flygklubb, Bromma.


    Tänk över ditt val noga och välj det som passar just dig.

    /Karl Andersson
    http://becomingapilot.wordpress.com
     
  14. Johnson

    Johnson Medlem

    Är det någon som vet om det är någon fördel att vara SAS anställd om man vill vara medlem och flyga i SAS flygklubb? Man ska ju fylla i anstnr i ansökan...
     
  15. W2k

    W2k Medlem

    Det gör ingen som helst skillnad. Tror det ligger kvar i ansökan sedan gammalt, eller för att klubben vill hålla koll på hur många av medlemmarna som faktiskt är SAS-anställda.
     
  16. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ytrerligare info om UL efterfrågades och beroende vart du flyttar när du lämnar Stockholm så är det nu motorväg helavägen Stockholm - Västerås så ibland kan det vara värt att åka några mil extra.
    vår prissättning ser ut enligt nedan

    Medlemsavgift 1200 kr/år
    Teorikurs gratis
    Teoriböcker enligt prislista KSAB
    Flygkostnad 1065 kr/ tacho tim inkl allt

    Fasta avgifter till Transportstyrelsen och KSAK är samma för alla klubbar

    Efter färdigt cert
    Abonnemang 500 kr/ månad flygkostnad 365 kr/tacho tim

    Vi flyger idag en Zephyr ny 2008 och håller på att köpa yterligare ett till likvärdigt eller ännu bättre plan
    Johannisberg ligger även det i controllzon så radiovanan mot TWR och CTR tränas varje pass

    Vi kör teori med start nu och även en ny kurs i nov.

    Jag finns med E-post och tel nr på www.vasterassegelflyg.se om någon har fler frågor om vår klubb

    Johan
     
  17. W2k

    W2k Medlem

    Johan, kan du förtydliga lite för mig som fattar trögt...

    Betalar man medlemsavgiften (1200 kr/år) endast under året man skolar eller betalar man både medlemsavgift och månadsavgift (500 kr/mån) efter färdigt cert, alltså totalt 7 200 kr per år om man flyger alla månader? (Vad händer om man skolar under kortare tid än ett år?)

    Det kostar alltså 365 kr/tt att flyga när man har cert men skolning kostar 1 065 kr/tt, alltså 700 kr/tt för instruktör?

    Tack!
     
  18. control

    control Välkänd medlem

    Och som en jämförelse, på andra flygplatsen i Västerås (Hässlö), kan man efter färdigt PPL bli medlem för 300:-/år. Inga insatser eller andra kostnader annat än att man förväntas delta som funktionär på roll-out en gång per år.

    Som medlem kan man sedan flyga ett antal plan för 930 - 3400 per timme. (PA28-skattefritt - DA42 inkl soppaskatt)
     
  19. W2k

    W2k Medlem

    Det låter ju nästan misstänkt billigt, jag har länge tagit för givet att "alla" flygklubbar tar på storleksordningen flera tusen kr/år bara för medlemsskap... och goda våfflor har ni också! Det är nästan så man skulle gå med i Hässlö, om inte Västerås låg så långt bort... ;)
     
  20. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Medlemsavgiften gäller alla jämt 1200 kr/år 600 kr/år för junior eller CSN
    Abonnemanget är frivilligt och kan bara utnyttjas efter cert binder man upp sig på ett abonnemang gör man det för ett år men med månadsbetalning 500 kr. och då flyger man för 360 kr/tacho tim
    Man kan även flyga utan abonnemang och då kostar en tacho tim 765 kr

    Elev kan inte ta abonnemang utan betalar totalt med allt 1065 kr tacho tim


    Jag berättar gärna mer om någon önskar men ta det då via PM så jag inte använder sönder tråden som reklamplats. oklarheter i det jag skrivit kan jag givetvis besvara online
     
Laddar...

Dela sidan