kostnader för olika cert

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Johnson, 6 Juni 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. control

    control Välkänd medlem

    Jag vet inte vad forumägaren tycker men jag ser gärna mer information och relevant reklam från olika klubbar/företag mm. Det är väl intressant för alla att ta del av hur man lyckas eller inte lyckas hålla ner kostnaderna.?


    ps. Jo Västerås ligger långt bort! Jag bor i Stockholm, flyger oftast från Hässlö och instruerar på Kjula... många mil i bil blir det :(
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    I tråden är ju frågan om priser och olika cert, men jag kände att jag kanske tog lite för mycket plats.

    Det är i mina ögon bara intressant om fler svarar hur det fungerar i deras klubbar.

    Även om det blir många mil till Västerås så gjorde väll nya motorvägen stor skillnad
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Den nya motorvägen gjorde framför allt att köerna på söndagseftermiddagarna försvann... flera gånger tog det lika lång tid till Hummesta som för resten av resan till Stockholm :-/
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ja det var mest tiden/ smidigheten jag avsåg för så mycket kortare i meter är det inte.
     
  5. W2k

    W2k Medlem

    Ok, eftersom jämförelser efterfrågades så försöker jag mig på en, baserat på hur jag själv flyger, dvs ungefär 25 h tachotid per år:

    Västerås Segelflyg (UL-B, Atec 122)

    Medlemsavgift 1 200 kr
    Abbonemang 12 x 500 kr = 6 000 kr
    Tacho 25 x 360 kr = 9 000 kr
    Summa 16 200 kr

    SAS FK (PPL, Piper PA-28)

    Medlemsavgift 3 500 kr
    Tacho 25 x 930 kr = 23 250 kr
    Summa 26 750 kr

    Hässlö Flygförening (PPL, Piper PA-28)

    Medlemsavgift 300 kr
    Tacho 25 x 1 140 kr = 28 500 kr
    Summa 28 800 kr

    Ni som har uppgifter från andra klubbar kan ju lägga till fler på samma format, så får vi lite "jämförpriser" :)
     
  6. Johnson

    Johnson Medlem


    Feringe FK(PPL, piper PA-28)

    Medlemsavgift 3050
    Tacho 25x825kr =20625
    Totalt 23675kr

    Småland är bra som vanligt ;)
     
  7. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Låter som min klubb. Totala kostnaden för mitt UL-cert ser du här http://mickejonsson.se/kostnad_ul.htm

    Du har möjligheter även med UL. Just nu flyger jag lådbilen (eurocub) men ska flyga in mig på racerbilen (dynamic). Två helt olika plan. Vi har även sjöflyg. Och utvecklingen går framåt, varför inte en flyga shark i 330 km/h?

    Fast du kan ju ta PPL och sen flyga LSA-klassad dynamic och räkna PPL-tid på den. Jag tror det funkar så i alla fall.
    Gjorde jag valet lättare nu? :)
     
  8. Johnson

    Johnson Medlem

    Spännande att se alla svar! Det är faktiskt en rätt svår fråga. Nu har jag testat segel,UL och normalklass...å har börjar närma mig ett beslut! :) Det blir den ultimata lösning för mig iaf...Segel och PPL. Genom att segelflyga kan man flyga av sig rejält och mycket relativt billigt, att segelflyga är verkligen att flyga! :) Sedan PPL för att jag vill ta lite pax, möjligheten att bygga vidare, möjligheten att flyga olika typer, NQ osv!

    Så nu bara att sätta igång!
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    En liten varningsflagga jag vet inte om beslut är taget men det snackas om att mörkerbehörigheten skall försvinna som behörighet redan 2012 så om du då ska flyga annat än VFR dager så blir det till att ta IR vilket blir betydligt dyrare
     
  10. stellann

    stellann Aktiv medlem

    mörker

    Vad finns det för belägg för att mörkerbehörigheten skulle försvinna? Det snackas mycket i dessa sammanhang men vad kommer detta ifrån?
     
  11. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag kanske kan kasta lite ljus över detta mörker ;-)

    På EASA:s hemsida publiceras remisser för kommande luftfartsreglering. När remissförfarandet kommit så långt att EASA publicerar sin slutliga rekommendation till Kommissionen börjar det bli rätt sannolikt att förslaget kommer att antas som det ser ut. Den 24 augusti 2010 presenterades "OPINION for a Commission Regulation XXX/2010 laying down Implementing Rules for Pilot Licensing". Denna återfinns på http://easa.europa.eu/agency-measures/opinions.php. (Regleringen ska träda i kraft 4 april 2012 har jag för mig)

    Stycke FCL.810 beskriver klart och tydligt vad som gäller för PPL-mörker så allt tyder på att detta kommer att vara möjligt även i den närmaste framtiden. Säker kan man förstås aldrig vara...

    Jag klipper in förslaget som det ser ut idag:

    FCL.810 Night rating
    (a) Aeroplanes, TMGs, airships.
    (1) If the privileges of a LAPL or a PPL for aeroplanes, TMGs or airships are to be exercised in VFR conditions at night, applicants shall have completed a training course at an ATO. The course shall comprise:
    (i) theoretical knowledge instruction;
    (ii) at least 5 hours of flight time in the appropriate aircraft category at night, including at least 3 hours of dual instruction, including at least 1 hour of cross-country navigation with at least one dual cross-country flight of at least 50 km and 5 solo take-offs and 5 solo full-stop landings.
    (2) Before completing the training at night, LAPL holders shall have completed the basic instrument flight training required for the issue of the PPL.
    (3) When applicants hold both a single-engine piston aeroplane (land) and a TMG class rating, they may complete the requirements in (1) above in either class or both classes.
    (b) Helicopters. If the privileges of a PPL for helicopters are to be exercised in VFR conditions at night, the applicant shall have:
    (1) completed at least 100 hours of flight time as pilot in helicopters after the issue of the licence, including at least 60 hours as PIC on helicopters and 20 hours of cross- country flight;
    (2) completed a training course at an ATO. The course shall be completed within a period of 6 months and comprise:
    (i) 5 hours of theoretical knowledge instruction;
    (ii) 10 hours of helicopter dual instrument instruction time; and
    (iii) 5 hours of flight time at night, including at least 3 hours of dual instruction, including at least 1 hour of cross-country navigation and 5 solo night circuits. Each circuit shall include a take-off and a landing.
    (3) An applicant who holds or has held an IR in an aeroplane or TMG, shall be credited with 5 hours towards the requirement in (2)(ii) above.

    Det kan noteras att det i den kommande EASA-regleringen inte finns någon distinktion som skiljer mellan natt (mellan solens ned- och uppgång) och mörker (alltså tid under natt där det inte längre är ljust nog att flyga som dager. Eh, ni fattar nog vad jag menar). Det har föreslagits från EASA att enskilda nationer dock skall kunna införa en egen sådan definition och det verkar ju lovande.
     
  12. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Tack Kalle. Såvitt jag kan se så är väl förslaget precis vad som alltid gällt beträffande mörkerbehörigheten sen lång tid tillbaka.
     
  13. Kalle

    Kalle Medlem

    Precis! Det egentligen bara det där med att vi nu kan flyga utan NQ efter solens nedgång så länge förhållandena medger det. Den möjligheten skulle kunna försvinna om det går illa.
     
Laddar...

Dela sidan