Krav för att erhålla NQ?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Fredrik, 1 Oktober 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Jag har försökt att leta reda på hur många utbildningstimmar mörker jag behöver för att erhålla en NQ-behörighet. Har en minnesbild av att det rör sig om 10 timmar om man inte bakade inte mörkerflygningen i den grundläggande flygutbildningen, då krävdes det bara 5 timmar. Någon som kan bekräfta detta?

    Följande har jag hittat i regelverket (BCL):

    4.2 Teoretiska krav

    4.2.1 Sökanden skall ha genomgått teoretisk utbildning vid godkänd flygskola enligt kraven i målbeskrivningen i bilaga 1 samt visat sig ha erforderliga kunskaper vid skriftligt prov anordnat av skolan.

    4.3 Praktiska krav

    4.3.1 Sökanden skall ha genomgått praktisk utbildning vid godkänd flygskola enligt kraven i målbeskrivningen i bilaga 1.

    Därvid skall sökanden ha utfört minst två distansflygningar under mörker, varav minst en skall ha utförts under ensamflygning med landning på en på förhand bestämd flygplats/landningsplats.

    4.3.2 Utbildningen i instrumentflygning får genomföras i godkänt hjälpmedel för syntetisk flygträning. Slutlig kontroll av att sökanden uppnått föreskriven färdighet skall dock ske i flygplan/helikopter.

    4.3.3 Skolchefen/kurschefen skall i ett intyg bekräfta att sökanden genomfört utbildningen och därvid uppnått föreskriven kunskap och färdighet. Intyget skall bifogas ansökan till Luftfartsinspektionen.

    Mvh
    Fredrik
     
  2. McFire

    McFire Ny medlem

    Jag tog mörker i samband med PPL-skolningen och då var det 3 timmar DK och 2 timmar EK med minst 10 starter och landningar. Hade riktigt kul under de 5 timmarna och lärde mig massor!
     
  3. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Tror inte det finns något exakt timkrav, men det brukar hamna på ca 10 h om man kör det efter PPL-skolning.

    / Staffan
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ok.

    Varför är det längre utbildningstid för mörker efter man är klar med PPL-certet än före?

    Mvh
    Fredrik
     
  5. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Hehe fler än jag som märkt att dagarna bara blir kortare och kortare? ;)


    Såhär står det i KSAB:s mörkerflyghandbok.

    "Det finns inga detaljerade krav på utbildningen men den skall omfatta minst 5 timmars flygtid vid en godkänd flygskola. Detta förutsatt att man i privatflygarcertifikatet har de grundläggande fem timmarnas instrumentskolning."

    Skulle tro att de olika tidsangivelserna som blivit nämnda tidigare beror på att förut hade man väl inte 5 timmars instrumentflygning som krav för PPL. Ingen aning när det infördes bara, någon som vet? :)
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Yes! :) Om jag skaffar NQ så blir jag inte lika begränsad i mitt val när jag vill/kan flyga...

    Hittade en bilaga tillhörande BCL-C 5.3 Mörker...

     
  7. Bodd

    Bodd Medlem

    När jag jobbade som instruktör för 2 år sedan gällde:
    Minst 5 h total flygtid
    Minst 2 h EK

    Dessa 5 h gällde oavsett det integrerades i PPL eller togs separat.
    Vet dock inte var man hittar timkraven. Både JAR-FCL och BCL verkar innehålla mycket mer än det man hittar på nätet på LFS.

    Jag vet att det tidigare var högre krav - 8h tror jag det var - när jag själv tog behörigheten. Och de 5 instrumenttimmarna tror jag nog man hade på BCL-tiden också i PPL-skolningen. Åtminstone fick jag göra det när jag tog mitt cert.
     
  8. DanielW

    DanielW Medlem

    Minst 5 timmar totalt.
    Minst 3 timmar DK varav minst 1timme nav.
    Minst 5 fullstoppslandningar EK.

    Detta är kraven enligt JAR-FCL, BCL-C upphörde att reglera mörkerbehörigheten 2000-01-01.

    Man skall genomgå godkänd utbildningen vilket minst skall innehålla ovanstående krav.
    Jag tror mig veta att NAFK utbildar med minst 8timmar.

    PS kolla på boka plan så ser du att jag har bokat flera pass under vecka 42, du kan följa med på DK passen om du vill.
     
  9. Bodd

    Bodd Medlem

    Var hittar man det i JAR-FCL?
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Varför tar man inte bort de delar av BCL-C som har upphört att gälla? De ligger ju trots allt fortfarande under Gällande författningar. Bra att du redde ut det hela! Nu vet jag.

    Det tackar jag självklart ja till! Det är alltid lärorikt att åka baksits och bara observera.
     
  11. LeonL

    LeonL Medlem

    Som någon redan har nämnt så är det mycket riktigt att det är JAR-FCL som gäller nu. Ni kan läsa mer om mörkerkraven på JAR-FCL 1.125 c): http://www.lfs.luftfartsstyrelsen.se/LFVCGI/nph-kapitel_ext.pl?LFSKAPITELKEY=4556&LVDSADNR=&KAPITELNR=1.0&GRUNDFORFATTNING=1999%3A168&WHERE=STATUS+%3D+%272%27+AND+AMNESOMRADE+%3D+%2720%27%2C%2740%27%2C%2737%27%2C%2721%27%2C%2722%27%2C%2727%27%2C%2736%27%2C%2743%27%2C%2744%27%2C%2745%27%2C%2746%27%2C%2749%27+AND+DOKUMENT+PH+LIKE+%27m%F6rker*%27+ORDER+BY+AMNESKAPITELSORT/Ascend&M=7&DOKKEY=4186&AMNESOMRADE=20
     
  12. DanielW

    DanielW Medlem

    Jag var lite otydlig, ALLT i BCL-C har inte ersatts av JAR-FCL. Om du läser BCL-C 9.1 ser du att relevanta delar som rör FPL har ersatts av JAR-FCL 1. JAA är ju som bekant en "klubb", inte en myndighet och deras regler sätts ikraft av BCL-C 9.1. Utan BCL, ingen JAR =)
     
Laddar...

Dela sidan