Krav för Jetflyg?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av rmjo, 12 Februari 2008.

  1. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Ponera att man nu sitter där med sitt PPL.

    Hur ska man då gå vidare för att få börja flyga jetkärror?

    Hur ställer sig luftfartsverket och svenska lagen för att få flyga före detta militära kärror? Exempelvis jet-trainers från 50-60-talet. För det är väl oftast dessa som är det enda realistiska alternativet om man vill flyga två(få)sitsiga jetplan.

    Hmm, ja...det är lite otydligt men jag hoppas få fram lite mer information från er ändå. :)

    Mvh

    /Robert
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Intressant tråd.

    Jag såg på PlaneCrazy/Discovery förra året om en kille i England som köpt en gammal militär jetkärra. Jag tror han tog PPL och en high performancekurs + typinflygning för det. Det är ju JAR som gäller där antar jag så kanske samma gäller i Sverige.

    När det gäller civila kärror så har jag läst att det i princip ska räcka med PPL + en high performancekurs+typinflygning.

    Det verkar också vara så att tillverkarn styr lite vilka som ska få flyga deras plan, däremot verkar andrahandsmarknaden bli lite mer kaotisk.

    Om du vill flyga en light jet som Eclipse så krävs PPL+ME+IR som baskrav samt att du måste genomgå deras utbildning samt återkommande kontroller. Antar att ME kravet faller bort om du köper :) en single engine jet hos annan tillverkare.

    http://www.eclipseaviation.com/ownership/training/roadmap.html

    Jag har inte hittat några siffor på hur mycket soppa en enmotorig jet drar. Någon som har en aning?

    Jonas
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hmm. Frågade min bästa vän Google och hittade lite info om tex diamond jet:

    125 kg/h i 300 knop.

    http://www.pilotfriend.com/aircraft%20performance/Diamond/8.htm
     
  4. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Ja det finns ju en hel del kärror där ute som går att få tag för billig peng. En av dom är Fouga Magister som, om man är ett par stycken, lätt kan köpa. Nästan så man skiter i den där lägenheten man vill ha. ;)

    Däremot drar den ju 400l/h Jet A1, och så servicekostnader på det.

    Magistern är tvåmotorig så då är det väl ME som gäller för det?
     
  5. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Det finns väl något undantag från kravet på ME om motorerna sitter nära varandra, vill jag minnas? Om det skall vara en Skymaster för det eller om det räcker med två fläktar som sitter tillräckligt nära varandra vill jag låta vara osagt...
     
  6. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Den enda 2 motor kärra jag hört ej har krav på 2 motorbehörighet är Skymaster pga att den har "symetric thrust" tror jag.
    Adams A500 borde väl ha samma egenskaper
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för den. Har funderat sedan jag såg filmen "Miami Vice" vad det var för trevligt plan Jamie Foxx spakade. Hittade en artikel nu om det: http://www.airportjournals.com/display.cfm/Centennial//display.cfm/Centennial/0609017 .

    Förstod det när jag gick in och bekräftade att ME inte behövs: http://www.adamaircraft.com/FlightTraininga500.asp

    Vi gled dock iväg från jet-diskussionen som inte ovanstående är. ;)

    Jonas
     
  8. rmjo

    rmjo Ny medlem

    En del bra info fanns ju men inte riktigt vad jag letade efter nä. Är det någon separat kurs/certifiering man läser för att flyga jet eller funkar det på PPL med?

    Givetvis måste man flyga in sig på modellen, men innan dess?
     
  9. Bodd

    Bodd Medlem

    Jag kollade själv upp detta för ett par år sedan. Minns tyvärr inte exakt men i runda slängar:

    För att flyga jetkärror i allmänhet på PPL behöver du gå en HPA-kurs (High Performance Aircraft) innan eller i samband med din typkurs.
    Vad denna kurs exakt innefattar vet jag inte men i stora drag är det lite godbitar ur CPL/ATPL teorin. Denna teorikurs krävs även om du ska flyga annat än jet där det bedöms vara ett High Performance flygplan, exvis Beech 200. Det kan även gälla kolvmotorplan av lite häftigare kaliber så vitt jag vet... typ Spitfire!

    För gamla militära jet-trainers som inte har någon civil typbehörighet utfärdad brukar LFS skriva ut nåt slags extra papper som styrker att du genomgått erforderlig typutbildning.
    Vad jag hört så finns även en begränsning på vilka typer av militära maskiner man får flyga på civil flygutbildning. Tror inte man kan få spaka exvis en civilreggad Draken i Sverige utan att gått militär flygförarutbildning. Vampire, Fouga, L-29 Delfin, L-39 Iskra och liknande underljudsflygplan skall dock inte vara något problem.
     
  10. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Fouga Magister är väldigt lättflugen och inte speciellt knepig att lära sig flyga. ME lär krävas dock.

    I USA krävs PPL och 1000 timmar total för typinflygning på "experimental exhibition"-flygplan, t.ex Magister eller L-29. Förr var det upp till lokala examinatörer att ta reda på om personen var kvalificerad nog för att flyga flygplanet, men när krav för mer objektiv begränsning hamnade kravet på 1000 timmar.

    Som sagt är de flesta av dessa underljudsplan med raka vingar hemskt lättflugna. Problemet hamnar vid att man har väldigt lite marginal när saker inte går som man vill. Att kunna göra bra bedömningar utan någon vidare betänketid, att ha nog flygvana för att kunna vara kreativ med problemlösning osv är viktigt. Man behöver även vara väl inläst på flygplanets system, så att man inte blir överraskad över planets beteende.
     
  11. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Två stycken mycket bra svar! Då har man ett lite bättre hum om det.

    Mjukis, 1000 timmar toalt varav hur många på den specifika modellen? Eller 1000 timmar på _en_ modell? Hänger inte riktigt med. :blush
     
  12. mjukis

    mjukis Ny medlem

    1000 timmar total flygtid, dvs allt enmotor, tvåmotor, segelflyg, helikopterflyg och eventuella LSD-trippar ihopräknat. :e
     
Laddar...

Dela sidan