Kroppsliga påfrestningar!

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Sillkalven, 4 Oktober 2008.

  1. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Idag när jag var ute och flög över de höstliga skogarna ville mina två passagerare se en liten dykning och efter den for vi vidare mot flygplatsen, men då kom det ur den ena passageraren, olyckan alltså, och stämningen blev sämre - Ja det var bara att landa!
    Och efteråt tänkte jag på att jag borde haft med mig nån kasse trots att mina passagerare inte trodde att det skulle vara några problem i början. Så nu har jag tänkt och undrar lite från folk som flugit mycket om man kan någorlunda förbättra sin tröskel för det hela? Jag har då inte lyckats göra det, men då ska jag väl säga att jag råkar bara ut för det när jag åker bil och läser något, inte när jag är ute och flyger, samt läser karta! Konstigt!
     
  2. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Några tips:

    Håll passagerarnas humör under lite uppsikt under tiden ni flyger. Blir dom lite tystare, kan det vara ett tecken på att dom funderar mer på hälsan än njuter av flygningen. Fråga lite försiktigt. Mår dom bra, brukar dom bara tycka det är skönt att säga "bara bra". Annars är det läge att ta fram "nödchecklistan". Först brukar jag be dom lite försynt att titta långt fram mot horisonten (man kan lite pedagogiskt likna det med när man är på sjön). Räcker inte det och det börjar närma sig är det bara att hala fram påsarna. Erkäner att både BA och SAS fått bjuda mig på ett par igenom åren, som är bra att ha. Jag har dem i högerstolens bakficka. Enkelt att snabbt ta fram vid behov. Brukar dock inte visa upp dem före flygning, för att slippa fokus på det. Som du vet är det lite svårt att släppa tanken på illamående, såfort den kommit.

    Ska man nu tvunget visa branta svängar eller liknande, ska man ta det i slutet av flygningen (men kanske inte på finalen...) för att undvika "olyckan". Om inte, se till att flyga en bra stund rakt fram efter alla demonstrationer, så att balanssinnet och humöret hos alla är på topp snart igen.
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Mina fem första lektioner under flygutbildningen var jag flygsjuk. :unsure
    Fick lära mig att fälla undan micen när jag skulle kräkas.:X

    Det gick över så småningom, men fortfarande tål jag inte mer än tre urgångar ur onormala lägen. (Gissa om jag är noga med att lyckas vid första försöket.)

    Däremot är jag aldrig åksjuk längre under normal flygning, även om det är väldigt turbulent.

    När det gäller passagerare, har de ofta inte en aning om att de har problem med åksjuka. Så påsar ombord är ett måste. Jag brukar nämna deras placering ihop med säkerhetsgenomgången (flytvästar, brandsläckare, förbandslåda, nödutgång etc.)

    Rådan här ovan är mycket bra. Jag kan lägga till ett:
    Minska hastigheten till 15-25 knop över stallhatighet (fäll inte ut klaff). Det dämpar flygplanets rörelser, så att åksjukan dämpas. Dessutom ökar du anfallsvinkeln, så att passagerarna sitter bakåtlutande. Det dämpar också åksjuka.

    Att öppna friskluftintagen, så att passageraren får kall luft i ansiktet hjälper också något.

    Vill passagerare se litet "häftig" flygning, så tänk på att göra episoderna korta. Högst två minuter sammanlagt.

    En "omvänd" dykning ger mindre åksjuka än en normal och är dessutom väl så häftig för passageraren. Dvs. dra på fullgas. Vid max manöverfart, gör en upptagning och gå över till planflykt när du når vita bågen på hastighetsmätaren. Se till att återgå till palnflykt snabbt nog för att ha god marginal till stall.

    Men till slut: tänk på säkerheten! Spontan (oplanerad) avance eller liknande är en av de vanligaste orsakerna till dödliga haverier. Se alltså till att ha goda marginaler. Håll god marginal till lagliga värden (<60 graders bankning, <30 grader längslutning).

    När mina passagerare ber om sådana här demonstrationer, brukar jag börja med en normal sväng (30 grader) och tala om att det är är det mesta en bil klarar på torr väg. Sedan går jag upp till 40 grader och talar om att här går gränsen för en motorcykel. Ökar sedan till 45-50 grader, så att passagerarna tydligt märker g-krafterna och så säger jag något om att sånt här kan bara flygplan göra. En ovan passagerare upplever det som att man har vingarna nästan vertikalt. Talar om att de just nu upplever 1.5 gånger sin normala tyngd. Sedan berättar jag att flygplanet är godkänt för så skarpa svängar att man får 3.8 gånger normal tyngd. Men att jag inte får flyga så med passagerare.

    Efter svängen frågar jag hur de mår. Vill de se mer gör jag en snabbhiss enligt ovan.

    Men det viktigaste i sammanhanget är att ge en god pratshow. Det förstärker även den enklaste upplevelse kolossalt.:h

    Hälsningar/Allan
     
  4. Domino

    Domino Ny medlem

    Här har ni ett HELT annat grepp :)

    Här kommer ett tips som kan vara bra att känna till när man har känsliga passagerare som lätt mår illa.

    Du har ju själv varit med om kräkande pax i baksätet :)
    När jag surfade lite på pilot-shoppar så har flera av dem armband mot åksjuka, illamående osv.
    Jag klurade lite på hur de där armbanden fungerar. Det är helt enkelt en platskula som trycker på en akupunktur-punkt som kallas P6 i underarmen.
    Stimulerar man den så frigörs endorfiner som tar bort/lindrar illamående och oro.

    När man läser lite om det så används det mycket och erkänt inom vården för alla typer av illamående/kräkningar och är skitenkelt att göra själv.

    Så om man har en som mår illa och inga tabletter osv finns kan du kika här hur man gör....
    Skall tydligen vara väldigt effektivt.

    http://wakowa.wordpress.com/2007/07/02/acu-point-inner-gate-p6/

    Det kan man ju lätt lära ut till den som mår illa innan eller under flygning.
     
  5. Marcus

    Marcus Ny medlem

    Det där med åksjuke-armband ska tydligen vara väldigt individuellt. Funkar bra för vissa medan andra inte känner av någon effekt alls.

    Tror förövrigt Insider tog upp de armband som finns på apoteket. Deras testperson kände ingen effekt av dem efter en stund på sjön.

    Efter några timmars termikflygning brukar jag kunna känna av illamående, speciellt i början på segelflygsäsongen. Men det släpper mer och mer när man fått in flygvanan. ;)

    //Marcus
     
  6. Domino

    Domino Ny medlem

    Eller skall man satsa på ett par kartor åksjukepiller för alla man tar med? Verkar ju vara nästa 50/50 chans på "luncheko" för dem som sitter där ibak. Själv väntar jag med spänning på att ta upp pax för första gången. Bland annat min bror som kastade upp varannan bilresa över 2 mil när vi var små... Man vill ju inte direkt göra flygningen till något obehagligt, tvärt om.
     
  7. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Bananer.

    Ha alltid med bananer.

    Det värsta är att ha tom mage. Tom mage och lite varmt, då kan vem som helst må dåligt.

    Se till att mata i pax och dig själv vatten och bananer.

    Fungerar det inte så lär de dessutom vara bekväma på väg upp. :)
     
  8. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Bananer! :laugh Härligt med alla dessa sköna inlägg än så länge!
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem


    Mina två pax åt bananer i Åbo lite före takeoff några år sedan.

    Allt gick bra tills vi hade passerat Mariehamn.
    Bananerna hade tagit vägen neråt och lukten var fruktansvärt.

    Ville bara varna att allt går inte alltid uppåt.:)

    mvh /TOC
     
  10. Domino

    Domino Ny medlem

    Börjar bli en riktigt rolig tråd detta...

    Just nu känns det som, baserat på två inlägg, som en riktig rysk roulette angående bananer... antingen slipper de åksjuka helt eller så gör de på sig. Är det så jag skall tolka det hela?

    Vi får vara finkänsliga här och hitta sätt att akademiskt utveckla detta ämne...

    Kontentan är fortfarande inrtessant och on topic. Jag vill lära alla knep för att slippa göra folk sjuka. Det skall ju vara en fantastisk upplevelse och inte leda till småflygs-fobi.
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem


    Det första.
    Verkliheten är inte rolig,i sin höjd efteråt.

    Det andra.
    När det gäller folk som blir lätt illamående/åksjuka är allt utöver valium,som dom stoppar i munnen,som en riktig rysk roulette.
    Jag menar allt.

    Visst,ex. att äta bananer gör att när det kommer upp,kommer det lätt och luktar inte så illa.

    Omvänt vad gäller lukten när det kommer ut i en annan väg.

    Det tredje.
    Håller med.

    Det fjädre.
    Bästa knäpet är att aldrig göra uppvisningar vid första flygturen.
    Aldrig med folk som man då vet blir illamående.

    Göra första flygningen i vacker väder,ingen turbulens.
    Göra alla svängar lungt,tala för pax vad man gör,FÖRVÄG
    Ha svalt och ventilerat kabinen.

    mvh /TOC

    :laugh
     
  12. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Tack för alla intressanta inlägg!
    Ändock kommer här lite svammel:
    Marcus skrev: "Efter några timmars termikflygning brukar jag kunna känna av illamående, speciellt i början på segelflygsäsongen."
    Påminner om:
    -Hörru, segelflyglärarn, vart ska du åka på semester då?
    -Gör detsamma, bara det går rakt fram.
    (Jag är också SEL som blivit helt avtrubbad med tiden)
     

Dela sidan