KSABs bok om luftfartssystemet

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Dimme, 9 Oktober 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag sitter här och läser genom KSABs bok om luftfartssystemet inför en uppfrächning.

    Jag köpte senaste boken, upplaga 2016, med hopp om att innehålla uppdaterad information.

    Till min förvåning står det ingenting om EASAs Basic Regulation, del-NCO, del-NCC, etc... De hänvisar däremot till transportstyrelsens föreskrifter som det var förr. Jo, vissa föreskrifter gäller fortfarande men inte så som det står i boken.

    Någon som vet vad som förväntas av dagens PPL studenter när de skriver PEXO-prov? Ska de skriva enligt KSABs bok och därmed gamla regelverket? Eller är dagens PEXO-prov baserade på nya Basic Regulation?

    EDIT: Det står lite grejer längst ner på sida 103, men inte tillräckligt för att få eleven att förstå att det mesta kontrolleras via EASA numera.
     
    Senast redigerad: 9 Oktober 2018
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Provet är baserat på det nya regelverket. Märkligt om KSAB inte uppdaterat alla böcker ännu.

    (Inte nya Basic Regulation -- den har inte trätt i kraft ännu. Däremot gamla BR, del-NCO, del-FCL och SERA borde man absolut ta upp. del-NCC är inte aktuellt för PPL-utbildning.)
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Var kan man se vilka delar har trätt i kraft? EASA publicerar alla delar.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

  5. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag vill minnas att det finns ett addendum på bokens sida på Pilotshop.se.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Men det gäller bara LAPL...
     
  7. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag är medveten om den sidan Airborne. Men du har skrivit att Basic Regulation inte har trätt i kraft än. Vad menar du? Basic Regulation är alla EASAs regler. del-NCO som är en del av Basic regulation har trätt i kraft väl? Min fråga var hur man kan veta vilka delar som har trätt i kraft i just Sverige? Det står inget om på EASAs sida...
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nu förstår jag vad du menar med "delar". EASA har en webbsida någonstans där alla länders "opt-in" och "opt-out" står, men jag kan inte på rak arm säga var.

    Angående "trätt i kraft ännu" så beslutade EU om en ny Basic Regulation i somras. Jag trodde inte att den trätt ikraft ännu, men det verkar som att den har det.

    (Del-NCO är inte en del av Basic Regulation. Den är en del av EU-förordning 965/2012 (Air Operations) medan Basic Regulation är EU-förordning 2018/1139.)
     
  9. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jaha, tack! Jag ska leta efter den hemsidan.
     

Dela sidan