KSAK provflyger Pipistrel Virus - Pilot Briefing 2013 #3

Diskussion i 'Sampublicerade artiklar från Pilot Briefing' startad av Flygfyren, 11 Januari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Flygfyren

    Flygfyren Medlem

    Detta är en sampublicerad artikel från Pilot Briefing.
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 3
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I artikeln står att det i princip inte är några skillnader i trim vid olika hastigheter. Är det verkligen bra? Det låter på mig som att det innebär att flygplanet är ostabilt -- speciellt om man behöver släppa spaken.

    (Däremot är det bra att man kan ta ut och in klaff utan trimförändringar.)
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Vilken maskin! Snabb, snygg, välbyggd! Kul artikel, utrustningsnivån är annorlunda än vad jag själv skulle vilja ha men smaken är ju olika. Vore roligt om Alphan hade tagits in i landet, den har bara 45 liters tank men det ska räcka gott enligt tillverkaren, och det stämmer nog om man kan hålla förbrukningen på 11-13 liter/h och marschar över 100.
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag har flugit ett antal timmar i Virusen och det är definitivt inte ostabilt utan ett mycket trevligt flygplan som inte ställer till med några överraskningar vare sig du håller i spaken eller ej.
     
  5. Björnen

    Björnen Ny medlem

    Pipis verkar ju vara ett himla fint flygplan.
    (Den var ett av alternativen som jag kikade på innan jag bestämde mig.)
    Den har ju nästan retfullt bra fartprestanda med minusklaffen. :cool:
     
Laddar...

Dela sidan