Kunskapsbanken

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 29 September 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej allihopa!

    Innan jag går in på huvudämnet för dennat tråd vill först bara nämna att det är glädjande att se att antalet inlägg har passerat 2000. Sakta men säkert fortsätter forumet och vi medlemmar vandringen framåt mot något som på sikt kommer att bli en intressant kunskap- och erfarenhetskälla.

    Det jag tänkte nämna några ord om nu i denna tråd är Kunskapsbanken som jag initierade i våras. Tanken med den var och är fortfarande att den ska innehålla intressanta källhänvisningar inom de områden som de olika forumsektionerna avhandlar. Kunskapsbanken skall även innehålla sammanställningar av intressant information, i form av kunskap och erfarenheter, som framkommit i diskussioner på forumet. Vanliga läroböcker är ofta inriktade på ren fakta. På Microsoft språk finns det något som kallas "Best practice". Det här begreppet talar om hur man använder/implementerar någon av deras produkter på bästa sätt. Det som ligger till grund för detta är ju erfarenhet av vad som verkligen fungerar bäst. Någon motsvarande fast för flyg, skulle inte det vara intressant? Varför uppfinna hjulet två gånger? :)

    Jag funderar fortfarande lite på formatet för Kunskapsbanken. Har ni idéer eller tips så får ni mer än gärna skicka ett PM till mig!

    Mvh
    Fredrik
     

Dela sidan