Kvinnan svårt skadad av propeller

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Jonas, 13 November 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/kvinna-skadad-av-flygplanspropeller

    Jättetråkigt att höra om detta :(

    Vad har ni för rutiner för att undvika sånt här?

    Tex när jag har flugit i USA med instruktör så fick jag lära mig att öppna dörren o ropa ut "Clear" innan motorstart vilket är väldigt ovanligt här. Andra instruktörer har tipsat om att man bör ställa in radio och gps mm innan motorstart för att inte tappa uppmärksamheten kring planet (högre prio än att batteriet dör).

    I det här fallet verkade det vara efter avslutad flygning. Mao bör man undvika att sitta med planet på tomgång längre än nödvändigt utan ha uppmärksamhet runt planet.

    Fler tips som vi kan dela?

    Jonas
     
  2. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Illa!

    Beklagar, alla i Borås!
    Ulf Elwing tog upp händelsen i radion sön lunch och intervjuade myndighetsperson (från Norrköping?!). Där framkom att 2015 skall finnas staket runt "flygplatser av denna typ".
    Skulle ett staket ha minskat risken i Borås?
    När ska alla Sveriges vägar och stadsgator utrustas med staket?
     
  3. niklaswik

    niklaswik Medlem


    För att inte tala om hjälmtvång för alla andra aktiviteter än att ligga stilla på marknivå? =)

    Vi borde kanske vara noga med att säga åt nära och kära som inte själva håller på med flyg att de måste hålla sig undan när motorn är igång. Något som jag själv är dålig på, har nog aldrig gjort det när jag tänker efter. Det känns ju som en självklarhet, men uppenbarligen är det inte det för alla. Det är ju svårt - om inte omöjligt - att se hur långt ut propellerbladen går när de snurrar, så "better safe than sorry" är ett talesätt man bör tänka på då. Närmare än vingspetsarna är väl i regel väldigt onödigt att gå om man inte precis håller på att kliva ombord, och då med motorn avstängd så klart.
     
  4. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Mycket trist tillbud! :-(

    Som av en händelse läste jag nyligen en gammal rapport om en "propellerolycka" där SHK föreslog att man ska ställa krav på kontrasterande färg på propellerspetsarna, för att undvika "osynliga" propellrar. Det hade kanske inte hjälpt här, men det är kanske en god tanke.

    Men den överlägset viktiga åtgärden är förstås att se till att ha uppmärksamheten med sig. Jag kan personligen ta till mig av det som sagts här: när jag taxat in och lagt i parkeringsbromsen är det oftast "heads down" som gäller, med uppmärksamhet på checklistor, reglage och nedstängning. Här finns det anledning att bättra sig: håll koll på vad som händer utanför kärran också! Det KAN komma en yster femåring farande, eller någon annan med dålig koll på läget. Har man en passagerare med sig är det ju inte mycket jobb att be honom hålla koll utanför.

    Min läxa blir alltså: håll bättre koll på omgivningarna även när flygplanet är parkerat. Och som sagt, stå inte onödigt länge på tomgång (så blir Al Gore glad också...).

    TILLÄGG: kommentaren om staket var rätt korkad, i det här fallet (och alla andra liknande olyckor såvitt jag vet) var ju offret en anhörig som redan befann sig inne på flygplatsen. Men visst, staket runt flygplatser är väl av många anledningar en god idé...
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag kan bara hålla med. Under de få år jag flugit så har det varit mycket heads down, speciellt om jag varit orutinerad, kanske helt utan uppsikt 5-15 min innan man börjat taxa.... och kanske 5 min efter landning.

    Läraren som tyckte jag skulle fixa radio och sånt innan motorstart gav som exempel att en annan lärare/skolchef i Sverige en gång upptäckt att hans 5-årige son plötsligt stått bredvid hans dörr när motorn varit igång. Hemskt.

    Just nu börjar jag tänka på att vi inte har nåt staket mellan klubbens "lekplats" och flygplansparkeringen på gräsmattan. Ooops.


    Jonas
     
  6. glider

    glider Ny medlem

    Kommentaren om staket tycker jag är berättigad då jag också råkade ha radion på och höra transportstyrelsens chef för flygplatser tala om detta. Han talade i princip enbart om staket. Programmet var P4 extra söndag, ca 5min in i programmet: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3601
     
  7. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Nu tror jag att vi pratar om varandra, men jag förtydligar: det jag menade var att Transportstyrelsens chef verkar missa målet när han pratar om staket, eftersom ett staket förmodligen inte hade löst något i det här fallet (eller i det jag läste om igår, där en passagerare i en sjökärra klev ut på en ponton och fick ett propellerblad i huvudet). Alltså ett alltför ensidigt perspektiv på ett komplext problem.

    Dock har jag inte hela sanningen om vad chefen ifråga egentligen sa, så jag får lyssna igenom inslaget vid tillfälle och se vad han menade. Han kan ju ha haft poänger som inte framgått här.
     
  8. glider

    glider Ny medlem

    Precis jag missförstod nog vad du syftade på och jag tror som du att det är svårt att hindra sådant här med hjälp av staket.

    På det mindre fält där jag flyger från finns ett staket (ca 1m högt) som skiljer bilparkeringen från plattan, på staketet sitter skyltar om vilka som får befinna sig på plattan. Här kan man se hur "obehörigas" beteende skiljer sig i samband med provlektioner, hämta passagerare eller bara nyfikna åskådare. Vissa stannar snällt vid staketet medan andra kliver rakt in genom grinden/över staketet .
    Så håll utkik och informera passagerare och deras bekanta om att propellern är farlig och vart dom får uppehålla sig före/under/efter flygningen.
     
  9. Svenw

    Svenw Ny medlem

    Det finns en del man kan göra som pilot för att minska riskerna. Jag flyger från en ganska aktiv flygplats här i USA, där det i stort sett alltid finns startande och taxande propellerkärror i närheten.

    Några av de saker jag brukar göra är:
    - Ha för vana att alltid försöka gå bakom snarare än framför parkerade plan
    - Ha en kontrastväst på mig när jag går bland planen.
    - Informera passagerare om att inte kliva ur/knäppa upp bältet innan propellern står stilla.
    - Vråla "clear prop" innan jag starter motorn, för det ska man ju. Står det folk i närheten, t.ex. vid planet bredvid så gör det faktiskt nytta.

    För någon som sällan flyger och är upphetsad över att just kommit tillbaka ner på marken händer det faktiskt att de glömmer att det sitter en fläkt där framme. Följande olycka hände på grannflygplatsen för en tid sedan (vet inte om länken kräver inloggning, texten följer nedan)

    http://www.aopa.org/asf/ntsb/narrative.cfm?ackey=1&evid=20081107X30033

    After landing at the airport, the passenger seated in the left seat of the Cessna 172 exited the airplane to notify restaurant staff of her arrival. As she walked toward the front of the airplane, the passenger stated she did not see the rotating propeller and "walked into it." In a statement taken by local police immediately following the accident, the pilot reported he asked the passenger to get out of the airplane and go into the restaurant to find out where the airplane could be parked. In a subsequent written statement provided to the Safety Board, the pilot stated the passenger exited the airplane without his knowledge, while he was shutting down the engine. The passenger was not available to answer subsequent questions regarding what, if any, briefing was given to the passenger by the pilot, pertaining to procedures for exiting the airplane. During an interview, the pilot stated that prior to the flight he had not briefed the passenger on procedures for exiting the airplane.
     
Laddar...

Dela sidan