Läöroböcker UL-B cert

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av tadaa, 13 Augusti 2007.

  1. tadaa

    tadaa Ny medlem

    Hej hej!

    Några frågor från en som funderar på UL-B cert...

    Finns det begagnade utbildningspaket att köpa för UL-B cert eller väljer man hellre att behålla sina böcker mm. efter avslutad utb ?
    Har inte bestämt mig om jag ska hoppa på detta "spektakel" så jag tycker det känns som en rätt stor kostnad på ca. 3-4000 på böcker om jag skulle få för mig att inte börja.

    Kan nå´n berätta vad skillnaden i teorin är mellan UL och PPL?

    Mvh/ Mange
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Hej Mange,

    Jag skulle tro att de flesta seriösa piloter som nyss tagit cert gärna behåller sina böcker och använder dem som uppslagsverk.

    Bara för att man erövrat ett certifikat så är man långt ifrån fullärd, allra minst på den teoretiska sidan, och då kan det vara bra att ha kvar sina skolböcker.

    MVH
    Håkan
     
  3. dypen

    dypen Medlem

    Her kan du se hva som inngår i PPL-A teori, 9 bøker tillsammen + div. lovsamlinger og oppslagsverk. (jeg kjøpte allt brukt 9 bøker, 1 dokumentsamling, 1 frigitte eksamensoppgaver, 4 info hefter, 1 Jeppesen plotter i plast, 1 Jeppesen flight computer i metall, betalte kr.2100,- med frakt) var usikker ville se på matrialet først.
    :)
    http://www.luftfartsskolen.no/liste.php?id=3

    UL teorien er 5 bøker fra PPL-A pensum + mikroflyhåndboka, se nederst på denne siden. Se også pensumliste, link over bilder av bøkene.
    http://www.mikrofly.net/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=26
     
  4. Jakob A

    Jakob A Medlem

    UL är ett nationellt certifikat, så det kan nog skilja lite mellan olika länder (Sverige vs Norge tex).

    Jag tog UL-B i Trosa förra året, och jag hade precis samma böcker som för PPL, undantaget elevhandboken, som är olika för PPL och UL.
    Jag skulle vilja påstå att jag har läst 90-95% PPL-teori under UL-utbildningen.
    Det som inte var med är radionavigering, eftersom vi inte har någon DME, VOR eller ADF i UL-planen. (Nu läste jag själv den delen också eftersom jag är en sån som gillar att fördjupa mig i olika saker som jag tycker är kul)
    Som någon sa så behåller jag mina böcker för att jag vill ha som referens och kanske läsa på lite ibland.
    Jag skulle också vilja rekomendera mot att köpa begagnade böcker, eftersom det kommer nya upplagor titt som tätt, regler ändras osv.
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hur är det med teoriprov? Gjorde du den hos luftis? Är det samma kunskapskrav som för PPL (om du jämfört eller hört)?

    Jonas
     
  6. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Teoriproven skiljer sig, jag skrev provet på klubben, har för mig att det var 60-70 frågor. PPL-provet gör man numera på dator, och jag tror det är fler frågor och uppdelat i olika delprov. Man kan göra flera/alla delprov på en gång eller dela upp det på flera tillfällen.
    Jag är osäker på hur det är med PPL, eftersom jag inte gjort det. Någon som nyligen skrivit PPL-teori får väl fylla i...
     
  7. dypen

    dypen Medlem

    Så lenge det er JAR-FCL bøker er dette i orden....
    Selvfølgelig best med nye bøker

    :)
     
Laddar...

Dela sidan