Lätt flygplan?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Bek, 30 Januari 2022.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Bek

    Bek Ny medlem

    Har prokrastinerat mig till att inte ta certifikat som jag hade planerat. Varit lite krångel också som tagit tid.
    Hade bestämt mig för ultralätt och till och med gått ner i vikt så jag får plats i ett ultralätt.
    Nu ser jag att de har infört en ny klass "lätt flyg" som får väga upp till 600kg. Vet att det var på gång några år.
    Finns det utbildningar för att ta certifikat för lätt flygplan än? Kommer man få flyga ultralätt om man har lätt-certifikat?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. P-A

    P-A Ny medlem

    Hej.

    Det är "samma" utbildning för ultralätt NUF och nationellt lätt flygplan NLF.

    Om du tar ett UL-certifikat 450 kg först behöver du göra ytterligare ett praktiskt prov med godkänd instruktör för NLF.

    Sök på TSFS 2021:26 för mer info.

    Idag är det få skolor som har plan för NLF 600 kg.

    Mvh PA
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Kolla med UL-skolan i Örebro. Jag tror de är tidigt ute med utbildning för 600 kg.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Bek

    Bek Ny medlem

    Om det bara är att göra att praktiskt prov är det ett ganska litet problem. Kommer det gälla åt andra hållet också, att man får göra ett UL-prov om man tar certifikat för lätt? Jag tolkar det så då det är olika klasser.
    Kommer ihåg att det pratades om att öka maxvikten för UL till 600kg. 150kg till kan underlätta om man vill ta med någon tjock kompis och även tanka innan man lyfter.
    Hur är det med planen? Kommer kunna de klassas om i de fall konstruktionen tål eller gäller det bara nya? Har för mig många plan är byggda för att kunna ta 600kg i andra länder men klassas för 450kg i Sverige.
     
  5. Per-B

    Per-B Medlem

    När man har tagit ett UL-cert så får man bara flyga den typen av flygplan som är inskriven av kontrollanten i sin flygdagbok, som regel den maskinmodellen som man gjorde uppflygningen i.
    Sedan krävs en typinflygning med lärare för varje ny typ man vill få flyga med.
    Om samma sorts flygplan finns med separata svenska typintyg för både UL450 kg och NLF600 kg så måste man göra typinflygningar på båda för att få flyga dom bägge.
    Detta kommer att få lite lustiga effekter nu när många kommer att vilja registrera om sina plan från UL till NLF eftersom de kommer att behöva typinflyga sig en gång till på samma flygplan som de redan flugit med innan.
    Förutsättningen att kunna registrera om från 450 till 600 kg är att KSAK (med TS bakom) kan utfärda ett nytt typintyg, och då då kollar dom bland annat att alla krav är uppfyllda.
     
    Senast redigerad: 3 Februari 2022
    • Gillar Gillar x 1
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om man nu alls skall kräva typinflygning med lärare så är det inte orimligt att göra det i detta fall eftersom flygegenskaperna förmodligen ändras rätt väsentligt om flygvikten ökar med 33% !

    Det som i så fall är orimligt är att TS överhuvudtaget skall kräva typinflygning med lärare för UL och "NLF". När det gäller EASA-flygplan så kan de ju lyckligtvis inte kräva det längre.
     
  7. Bek

    Bek Ny medlem

    Måste planet vara maxlastat när man gör provet? Egentligen är det inte oväntat att det blir lite konstigheter i övergången till nya regler.
    Lite samma märkligheter som när man B- eller C-reggar en större bil annars.
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    TS har ju valt att tvärt mot många andra, ja faktiskt alla länder, dela upp flygplanen i UL-kategorin om jag får kalla det så i NUF (Nationellt Ultralätt Flygplan) och NLF (Nationellt Lätt Flygplan) istället för att bara öka maxvikten till 600 kg på den gamla UL-klassen. Certifikatet kallas dock för UL-certifikat oavsett om det är NUL, NLF, Gyro, Segel eller Helikopter. Det står bland annat i definitionerna av TSFS 2021:26. Så man behöver inte göra sin utbildning till UL-cert mer än en gång, men det krävs fortfarande typinflygning för att gå från en typ (en modell) av flygplan till en annan, som sagt här ovan. Vill man gå från en klass (UL-B) till en annan (exv gyro) krävs kompletterande utbildning baserat på flygskolans bedömning. Det är så det är just nu i vart fall. Man kan tycka att jämfört med EASAs regler att det kan kännas onödigt att ha typinflygningar inom samma klass, exempelvis om man går från en Eurostar till en Bristell, men det finns inget motstånd mot det bland flyglärarna på UL och det är ett nationellt cert så vi får helt enkelt stå ut. Min erfarenhet är att eftersom vi inte har krav på regelbunden lärartimme vilket EASA-certen har är det inte så dumt att få en check då och då, man är sällan så kompetent som man själv tror. Just nu släpar KSAKs flygskola efter på övergångsmöjligheterna från NUL till NLF men det finns lärare på nämnda Bristell (och Blackwing för de som har tillgång till en sådan) och det jobbas intensivt med att komma igång med detta.
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan