Lågkonjunktur?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fakkah, 4 Juli 2008.

  1. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Hej!
    Här var det länge sedan man skrev ett inlägg :)
    Hursomhelst,
    pga de höga bränslepriserna, tror ni detta kommer bidra till en ny lågkonjunktur?

    Jag sitter i tankarna om man ska fullfölja sin pilotutbildning, eller om man skulle vänta några år och se hur det artar sig.

    Man skulle väl kunna säga att det känns som att köpa en väldigt väldigt dyr lott!

    Utbilda sig för dryga miljonen, sedan om 1½-2 år så finns det knappt någon flygbranch kvar..
    Då står man där, färdigutbildad pilot och får grilla hamburgare på mcdonalds.


    Vad tror ni? Är det en lågkonjunktur på ingång? :unsure
     
  2. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Ja du... De höga bensinpriserna kan diskuteras, men klart är att de kommer dra ned på privatflygandet... Tycker att man bör se över skatterna rätt rejält då det är i princip samma skatt för 91/96 som det är för 100LL som är bra mycket smutsigare, så jag tror inte att det är över än.

    Sedan så ska ju skolflyg vara undantaget en dyr och saftig skatt :)laugh!?) så jag gissar nog att man kan klara sig i vissa lägen. Tror nog att om man är igång nu så ska man fortsätta medan det fortfarande finns fart, än så länge har man inte märkt nån nedgång, väntar man för länge, då kanske det blir en rejäl lågkonjuktur. Så jag tycker bara att det är att köra på, gilla läget, och tycka om varje liter bensin man tankar. :-|
     
  3. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Det händer mycket nu! FlyNordic drar ner på linjer det går mindre bra för, man planerar även att påskynda avskaffningen av MD maskinerna..

    I och med att man börjar dra ner på linjer behövs inte lika mycket personal, då börjas det varsla..

    Skyways börjar också använda F50 istället för F100 på vissa linjer för att F50 är bränslesnålare..

    Jag tycker det händer mycket, men jag kanske bara överdramatiserar detta? :bored
     

Dela sidan